De coronamaatregelen hebben de fragiele circussector hard getroffen, zoveel is zeker. Maar de flexibiliteit en veerkracht van circassiens, samen met de steunmaatregelen van de overheid en een zo veilig mogelijke heropstart, zorgen toch voor perspectieven.
DE CORONAMAATREGELEN VERANDEREN SNEL, DEZE PAGINA IS DAN OOK DEELS VEROUDERD. GA NAAR HIER VOOR INFO VANAF 1 SEPTEMBER 2020.
De cultuursector is enorm divers, gaande van de professionele muzieksector tot de lokale harmonie, van de professionele theatergezelschappen tot de plaatselijke toneelvereniging, van de grote culturele instellingen en musea tot het kleinere culturele erfgoed verspreid over heel Vlaanderen, van circus en kermis tot de plaatselijke afdeling van natuurpunt, enz. Het is dus een enorme uitdaging om voor deze diverse sector een set met heldere en gedragen richtlijnen op te stellen. Daarom is er gekozen voor een generiek basisprotocol. Aanvullend en binnen de krijtlijnen van dit basiskader kunnen de verschillende subsectoren, organisaties en instellingen hun eigen, dikwijls specifiekere richtlijnen, uitwerken en verspreiden. Het basisprotocol cultuur is tijdelijk geldig en kan gewijzigd worden van zodra nieuwe versoepelingen (of strengere maatregelen) van kracht zijn.
Sinds begin juli is ook de evenementenmatrix beschikbaar. Het COVID Event Risk Model werd in samenwerking met wetenschappelijke experts, gespecialiseerde onderzoekers en de Alliantie van Belgische Event Federaties ontwikkeld. Met dit model kan je inzicht verwerven in het COVID-veiligheidsrisico van elk event. Dit wordt weergegeven met behulp van een kleurenlabel: groen, oranje, rood.
>> Basisprotocol cultuur
>> Covid Event Risk Model
Sectorgids professionele kunsten (ook geldig voor de circussector)
Na lang wachten heeft de Nationale Veiligheidsraad de cultuursector eindelijk perspectief gegeven. In fase 3 (8 juni) mogen we terug (artistiek) aan het werk en in fase 4 (vanaf 1 juli) mogen we weer publiek ontvangen. De sectorgids professionele kunsten is een belangrijk ondersteunend instrument bij de voorbereiding voor de heropstart. Het is samengesteld uit alle bevestigde, noodzakelijke en minimale bouwstenen om werknemers, artiesten en publiek zo veilig mogelijk te kunnen verwelkomen in de post-lockdownperiode. Een heropstart zonder preventieplan of draaiboek is uitgesloten. Deze sectorgids is een tussenstap, een vertaling van de generieke, algemene richtlijnen naar de taal van onze sector. Het is niet verplicht ze te gebruiken maar geeft een goed kader voor de opstart en aftoetsing van de organisatie-eigen draaiboeken.
Draaiboeken voor gezelschappen en organisatoren in de circussector
Op basis van de sectorgids professionele kunsten stellen we twee draaiboeken ter beschikking op maat van de circussector: een draaiboek voor circusgezelschappen en een draaiboek voor organisatoren van circusactiviteiten (met dank aan Steven De Jonge van Miramiro). Let op, de draaiboeken zijn van toepassing op de huidige situatie. Vanaf er nieuwe maatregelen/versoepelingen van kracht zijn, worden ze aangepast.
Leidraad circuskampen zomer 2020
Samen met de circusateliers werkte Circuscentrum een leidraad uit om zomerkampen in optimale omstandigheden te kunnen laten doorgaan. Deze leidraad is grotendeels gebaseerd op de jeugdwerkregels van de Ambrassade, maar is waar nodig aangevuld met specifieke circusgerelateerde materie. Let op, deze leidraad is van toepassing op de huidige situatie. Vanaf er nieuwe maatregelen/versoepelingen van kracht zijn, wordt ze aangepast.
Leidraad voor klassieke circussen
Vanaf 1 juli 2020 kunnen tentvoorstellingen voor publiek worden hervat, maar altijd volgens precieze regels met betrekking tot het beheer van het publiek, zoals het respecteren van de veiligheidsafstand in het publiek en vanaf 1 september opnieuw voor maximaal 200 aanwezigen. Net zoals de reguliere professionele circusgezelschappen kunnen de klassieke circussen ook terecht bij de sectorgids professionele kunsten (zie boven), maar voor de circussen die op eigen risico rondtrekken is er op een aantal punten een meer specifieke aanpak noodzakelijk. Samen met de klassieke circussen werkte Circuscentrum dan ook deze leidraad uit als aanvulling op de COVEXIT draaiboeken die gelden voor alle circusgezelschappen. Let op, deze leidraad is van toepassing op de huidige situatie. Vanaf er nieuwe maatregelen/versoepelingen van kracht zijn, wordt ze aangepast
Voor een uitgebreid en actueel overzicht van de diverse steunmaatregelen die werden uitgevaardigd n.a.v. COVID-19, blijven we doorverwijzen naar de websites van CJM en Cultuurloket. Daar vind je geactualiseerde info over bij wie je terecht kan om een compensatie aan te vragen op maat van de noden van je organisatie.
NOODFONDS
Naar aanleiding van de coronacrisis richtte de Vlaamse Regering een noodfonds op voor de cultuur-, jeugd- en mediasector. Het noodfonds bevat verschillende steunmaatregelen die de financiële schade in de drie sectoren gedeeltelijk moet compenseren. De cultuursector kan rekenen op bijna 65 miljoen euro, de jeugdsector op 16 miljoen euro en de mediasector op 10 miljoen. Ook circusorganisaties die van 2016 tot en met 2020 een projectsubsidie toegewezen hebben gekregen via het Circusdecreet of door middel van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de voorwaarden tot toekenning van subsidies afkomstig van de over de Vlaamse Gemeenschap verdeelde winst van de Nationale Loterij, kunnen in aanmerking komen voor middelen uit het noodfonds. Alle informatie vind je hier.
CULTUURCORONAPREMIE
De cultuurcoronapremie is een forfaitaire subsidie van maximaal 1.500 euro voor de kwetsbare kernspelers in het Vlaamse culturele ecosysteem die momenteel niet kunnen genieten van de verschillende federale en/of regionale compensatiemaatregelen, maar toch schade hebben geleden door de coronacrisis. Die spelers vallen momenteel dus tussen de mazen van het net. De premie staat open voor natuurlijke personen (loontrekkenden of eenmanszaken) die professioneel actief zijn binnen de Vlaamse cultuursector en voldoen aan de voorwaarden. Lees meer.
Meer gedetailleerde informatie over de verschillende steunmaatregelen, vind je hier:
>> Het departement CJM bundelt alle info rond het corona-virus in een FAQ over COVID-19.
>> Specifieke informatie voor de cultuursector vind je op de website van Cultuurloket. Bij hen kan je terecht op de coronalijn voor juridische en/of zakelijke vragen. Er is sinds eind mei ook een crisisbegeleiding opgezet.
>> Informatie over de steunmaatregelen voor ondernemingen in Vlaanderen vindt je bij VLAIO.
>> Informatie over steunmaatregelen in het Brussels Hoofdstedelijk gewest vindt je bij 1819.brussels.
>> Voor meer informatie over tijdelijke werkloosheid verwijzen we door naar de RVA.
>> De steunmaatregelen van FOD Financiën vind je op hun website.
Circuscentrum riep al eerder op om solidair te zijn en, bijvoorbeeld, reeds aangekochte tickets of vervallen lessenreeksen/kampen niet terug te vorderen (indien je je dit uiteraard kan permitteren).
Uit recente gesprekken met circuskunstenaars enerzijds en organisatoren anderzijds, bleek dat er heel verschillend wordt omgegaan met het al dan niet (gedeeltelijk) uitbetalen van uitkoopsommen wanneer voorstellingen niet kunnen doorgaan. Hoewel elke situatie anders is, pleit Circuscentrum ervoor om in onderling overleg te bekijken wat een haalbaar compromis is. Circusartiesten hebben vandaag weinig om op terug te vallen, en vinden het uiteraard goed dat een voorstelling die geannuleerd wordt op een latere datum toch kan doorgaan. Maar een (bijkomende) financiële compensatie helpt hen om deze moeilijke tijden te overbruggen. De open brief van oKo (overleg Kunstenorganisaties) is een oproep tot solidariteit met enkele heldere financiële voorstellen.
Duidelijk is dat een heel aantal kunstenaars het alsmaar lastiger krijgt om te overleven. Op lokaal en bovenlokaal niveau zijn ondertussen tal van initiatieven ontstaan die solidariteit aanmoedigen door (kleinere) financiële tegemoetkomingen te voorzien. Uiteraard is er meer nodig om meer duurzame perspectieven te bieden, maar initiatieven als SOS Relief kunnen een verschil maken voor artiesten die niet in aanmerking komen voor overheidssteun en in dringende nood zijn.
Ook interessant voor circusartiesten is dat er een belangenbehartiger is opgericht voor individuele kunstenaars en kunstwerkers. ‘De Artiestencoalitie zal streven naar een sterkere sociale bescherming van de kunstenaar, een brede toepassing van fair practices in alle aspecten van de artistieke praktijk, en vooral naar een positieve beeldvorming van de artiest in de samenleving’. www.artiestencoalitie.be
Alle up-to-date informatie over de circushogescholen in Europa (en verder) vind je op de overzichtelijke online kaart van FEDEC.
Circuscentrum blijft uiteraard actief. Sommige van onze medewerkers werken hoofdzakelijk van thuis uit, anderen zijn geregeld op kantoor. Iedereen is bereikbaar via mail. Via deze pagina vind je onze contactgegevens. Van 3 augustus tot en met 11 augustus zijn onze kantoren gesloten en zijn we even niet bereikbaar.