Een goede en aantrekkelijke promotie is bij jonge circusgezelschappen vaak een van de eerste zaken die wegens tijd- of geldgebrek sneuvelen. Het is nochtans een cruciaal element om als artiest aan de bak te komen. Enkele tips.
De huisstijl is het startpunt voor elke vorm van communicatie. Kies voor een heldere en frisse huisstijl, door een professionele vormgever gecreëerd, en volg ze consequent. Durf voor een originele vormgeving te gaan (zonder aan leesbaarheid in te boeten), ga niet voor een consensus waardoor het saaie gemiddelde de norm wordt. De huisstijl ademt je eigenheid als gezelschap/organisatie uit.
Kies een naam voor je gezelschap (en voorstelling) en trek deze consequent door in je communicatie. Hoort de ‘Cie’ bij je naam, zorg er dan voor dat ze ook in de url van je website staat. Let op accenten, aanhalingstekens, koppeltekens, …: als je dit gebruikt, gebruik het dan altijd op dezelfde manier. Maar gebruik ze liever niet.
Zoek niet per se naar een zoveelste woordspeling op ‘cirque’. Dat hebben we wel al gehad. Gezelschappen als Cie Ea Eo, Les Argonautes, Feria Musica, d’irque & fien, … hebben geen ‘cirque’ of ‘circus’ in hun naam en zijn toch bekende circusgezelschappen.
Verander je naam niet een week (of een maand) voor de première. Idem voor de naam van je voorstelling.
Is dé bron van informatie, dus zorg ervoor dat zoveel mogelijk relevante informatie vlot te vinden is: contactgegevens (adres, e-mail, gsm/tel), foto’s (zowel lage als hoge resolutie en met copyrightvermelding), trailers, info over het gezelschap en de artiesten (met voor- en achternaam), technische fiches, agenda.
Zorg ervoor dat de informatie up to date is. Niets zo slecht voor het imago als een agenda waar bij ‘upcoming dates’ enkel de speeldata van drie jaar terug te vinden zijn. In dat geval kan je beter geen agenda beschikbaar stellen.
Timing: begin op tijd aan je website. Zorg dat hij ruim voor de première af is. Zeker als je in het cultuurcentrumcircuit wil spelen, moet er al heel vroeg promotie voor je voorstelling/ gezelschap zijn.
Zorg voor een herkenbare url, liefst identiek aan je naam als gezelschap. Idem voor de mailadressen.
Verschrikkelijk: taalfouten op website. Laat al je teksten screenen door iemand die kan schrijven. Beter: laat al je teksten schrijven door iemand die kan schrijven. Handige tip: vermijd uitroepingstekens!
Bied enkel een nieuwsbrief aan als je weet dat je regelmatig een nieuwsbrief zal versturen. Eén keer per jaar is niet regelmatig. Om de drie maand is wel interessant – tenminste, als je iets te vertellen hebt. Stuur nooit te veel nieuwsbrieven: is opdringerig, agressief, komt slecht over.
Weet voor wie je schrijft: programmatoren en organisatoren. Zij moeten jou boeken. Je vrienden of familie zijn niet de belangrijkste doelgroep.
Facebook, Twitter, …: vooral interessant voor de achterban (de fans). Is leuk om de community rond je gezelschap te voeden, maar is zeker geen must om succesvol te zijn. Doe het ook alleen maar als het je ligt.
Youtube: blijft de ultieme bron voor videomateriaal. Hierop aanwezig zijn met enkele fragmenten, trailers kan nooit kwaad. Maar natuurlijk liefst met goed materiaal (zie ‘video’).
Denk na over een concept. Zoek een goede fotograaf, liefst professioneel, wiens werk past bij je concept. Maak afspraken rond copyright en gebruik van de foto’s. Vermijd de blackbox, zoek een originele locatie. Wees inventief. Hang niet vast aan de typische circusbeelden, verwijder je oogkleppen.
Zorg ervoor dat je de beelden in lage, hoge en superhoge resolutie krijgt. Als je de foto’s beschikbaar stelt (via website, via mail), vermeld steeds de fotograaf. Zorg voor horizontale en verticale foto’s, niet te veel maar ook niet te weinig – een tiental is perfect: programmatoren/ organisatoren/communicatiemensen kiezen graag zelf een beeld of plaatsen graag verschillende foto’s op hun site. Gun hen dat.
Basisregel voor promotrailer: kort en krachtig. 1 minuut is voldoende. Idem als bij fotografie: denk na over een concept en kom origineel uit de hoek. Indien origineel genoeg: langer dan 1 minuut is zeker mogelijk.
Trigger het publiek, sla ze in het gezicht, doe ze watertanden. Maar let op: het gebeurt regelmatig dat een trailer veel sterker is dan de voorstelling zelf. Aan dat soort boerenbedrog wil een rechtgeaarde artiest niet meedoen.
Sommige gezelschappen kiezen bewust om geen videomateriaal beschikbaar te stellen. Deze keuze is zeker te verdedigen, maar is moeilijk vol te houden in onze huidige smartphonemaatschappij.
Zorg eventueel voor langere (of volledige) captatie van je voorstelling, via beveiligde link op Vimeo of Youtube enkel zichtbaar voor programmatoren die het paswoord hebben.
Een mailtje sturen is vaak nog steeds de handigste manier om iets te communiceren. Opnieuw: overdrijf niet, zorg dat je echt iets te zeggen hebt en maak geen dt-fouten.
Flyers, brochures, affiches: alle voorgaande opmerkingen zijn van toepassing (huisstijl respecteren, consequent zijn in naamgeving, geen fouten schrijven, origineel maar helder en leesbaar, laat een professionele vormgever het werk doen, zorg dat de relevante informatie erop staat – of verwijs integraal door naar je website, …).
Belangrijk: de oplage. Laat geen 10.000 flyers drukken, die raak je nooit kwijt. Denk eerst goed na waar je hoeveel flyers/affiches kan verspreiden. Een flyer is ook snel verouderd, dus liever te weinig dan te veel exemplaren.
Visitekaartjes: is interessant als je veel in open lucht optreedt > contact met publiek is veel directer, een visitekaartje is snel gegeven.
T-shirts en co: als je echt geld over hebt, waarom niet.
Daar sta je dan, met een prachtige voorstelling en fantastische communicatie. Laat die optredens maar komen! Helaas pindakaas, ze komen niet vanzelf. Je moet gezien worden, je moet zoveel mogelijk spelen, je moet een netwerk opbouwen, je moet beschikbaar zijn, vriendelijk en open.
Programmatoren hebben het altijd druk en zien veel optredens (niet enkel circus, maak je geen illusies), dus verkwist hun kostbare tijd niet. Nodig programmatoren persoonlijk uit op een voorstelling waarvan je weet dat de omstandigheden goed zijn. Een braderie of pensenkermis is geen goede omstandigheid, tenzij je ervan droomt om heel je leven op dergelijke locaties op te treden (hetgeen je volste recht is). Programmatoren worden getriggerd door je originele beeldmateriaal en vlotte teksten zonder dt-fouten. Aarzel niet om programmatoren te mailen met info over je (nieuwe) voorstelling – vraag bij Circuscentrum een lijst van contactgegevens aan.
Persoonlijk contact en mond-aan-mondreclame blijven belangrijk. Een netwerk bouw je niet via mail op. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op festivals, activiteiten van Circuscentrum, masterclasses, conventies. Zoek festivals en cultuurcentra die je voorstelling willen coproduceren of die je een residentie willen aanbieden. Zaadjes planten, daar draait het om. Een residentie, een toonmoment, een try-out, externen inschakelen om je werk kritisch te bekijken, … Het zijn allemaal zaadjes die samen een mooie plant kunnen worden.
Sommige grote boekingskantoren hebben ook circus in hun aanbod: Frans Brood Productions en Thassos. Nodig hen uit om je werk te leren kennen. Is er interesse om je voorstelling te spreiden, ga dan zeker het gesprek aan. Pols bij collega-artiesten wat de voor- en nadelen zijn. Er zijn een paar andere boekingskantoren die inzetten op circus, straattheater en animatie, zoals Huis Alma, XLP en HH-Producties (NL). JeBuro is nog specifieker, zij spreiden enkel en alleen hedendaagse circusproducties en ze ondersteunen artiesten in het hele creatieproces. Ga eens luisteren bij de kantoren, sommigen bieden ook ondersteuning op andere vlakken zoals bijvoorbeeld bij het opmaken van dossiers, coproduceren,…
Los van dit alles: het belangrijkste is uiteraard een goeie voorstelling maken.
Mail naar katrijn[at]circuscentrum.be. Stuur gerust je promomateriaal en teksten door voor een kritische doch opbouwende doorlichting.