Erfgoed is een belangrijke pijler binnen het Circuscentrum: via verschillende initiatieven beschermen en promoten we zowel het materiële als immateriële circuserfgoed.
Sommige mensen bezitten zodanig veel expertise en ervaring rond een bepaald ambacht dat men ze als ‘living human treasure’ kan omschrijven. Het vastleggen en delen van hun kennis en verhalen is de ideale manier om het immaterieel cultureel erfgoed levend te houden. Op circusvlak spreken we graag van ‘Living Circus Treasures’: waardevolle circusfiguren die een schat aan informatie met zich meedragen.
Circuscentrum legt de getuigenissen van deze Living Circus Treasures op regelmatige basis vast. Zo gingen we al langs bij Magic Circus (Bill Kartoum & Patrizia Lotti), Circus Ronaldo, Circus Rose-Marie Malter, Wiener Circus en Circus Pauwels. Ook bij de laatste telgen van Circus Jhony en Circus De Jonghe gingen we op de koffie. Hun verhalen zijn straf, emotioneel en soms onwaarschijnlijk, maar dragen stuk voor stuk een diepe liefde voor hun vak uit.
>> Bekijk alle filmpjes & verhalen hier
Circuscentrum bouwt sinds 2001 (via het toenmalige Circusvlo) aan een documentatiecentrum. Je kan honderden boeken, dossiers, naslagwerken, dvd’s, strips, affiches en tijdschriften over circus bij ons komen inkijken. Ideaal voor je thesis of gewoon om met je kennis op te scheppen bij vrienden en familieleden. Raadpleging ter plaatse: maak best eerst een afspraak via [email protected]. Het documentatiecentrum ligt in de kantoren van Circuscentrum: Dok Noord 4 F 001, B-9000 Gent.
Sinds 2016 kan je bovendien grasduinen in de online circusdatabank: zowel personen, organisaties, producties als documenten kan je er terugvinden, zolang er maar een link met circus is. Deze databank is qua structuur en gebruik gebaseerd op de database van Kunstenpunt (vroeger VTi), zie hier.
Van prehistorische acrobatie tot het Circusdecreet, van Philip Astley tot de oprichting van de eerste circusateliers, van zestiende-eeuwse Italiaanse clowns tot Circus Ronaldo: in deze digitale circustijdlijn biedt Circuscentrum je een kijk op het rijke circusverleden in Vlaanderen en (soms ver) daarbuiten.
De bijdrage van circuskenner André De Poorter in CircusMagazine focuste telkens op een specifiek aspect van het Belgische circusverleden: publiciteitscircussen, zangers en vedetten in het circus, goochelaars, artiestennamen, sterke vrouwen in het circus, fakirisme, bascule in de vorige eeuw, circusfamilie Gossing, en veel meer. Maar in CircusMagazine is ook plaats voor andere bijdragen die de rijke circusgeschiedenis belichten. Lees alle erfgoedartikels uit CircusMagazine hier.
Circuscentrum bezit twintig prachtige circusaffiches van Belgische circussen uit de periode 1910-1970. Het zijn reproducties van originele lithografieën, afkomstig van de collectie van André De Poorter en het Huis van Alijn. De litho’s kunnen uitgeleend worden aan een democratische prijs. De bijhorende publicatie geeft meer uitleg over de spandoeken (afmetingen, welke artiesten staan erop). Neem contact op via info[at]circuscentrum.be voor meer informatie. Let op: deze spandoeken mogen enkel indoor gebruikt worden.
VIAA (het Vlaams Instituut voor Archivering) wil zoveel mogelijk audiovisueel materiaal redden van zijn ondergang. En daarbij rekent het ook op jou. Op www.kenjedrager.be kom je met enkele gerichte vragen te weten wat voor audiovisuele drager jij in je bezit hebt, als particulier of als professioneel. Gaat het om een Video 2000, MiniDisc of zelfs een Betacam? De website helpt je ook bepalen of jouw materiaal erfgoedwaarde heeft en geeft enkele tips voor een eventuele digitalisering. Zo laten we geen kostbaar erfgoed verloren gaan.
Erfgoeddag is een sensibiliseringsactie rond cultureel erfgoed voor publiek, sector, pers en beleid in Vlaanderen en Brussel en vindt elk jaar plaats op de eerste zondag na de paasvakantie. Als het thema van Erfgoeddag aansluit bij circus, springt Circuscentrum graag mee op de kar om het circuserfgoed in de kijker te brengen. www.erfgoeddag.be