In de tweede helft van januari is er traditiegetrouw het internationaal circusfestival van Monte Carlo. Het is een open ruimte waar je gepassioneerde en interessante mensen ontmoet die hun kijk op ‘hun circus’ delen. Dat maakt van dit prestigieuze evenement een unieke community. Naast het uitreiken van Gouden Clowns die bij zo’n competitie horen, worden er veel momenten gecreëerd om samen terug en vooral vooruit te kijken naar de circuswereld. Hier wordt betekenis en zin gegeven.
Van onze man in Monte Carlo: Roland Vermeylen
Foto’s © Direction de la Communication Gouvernement Princier
Principaute Monaco
Tweehonderd artiesten in samenspel met duizenden toeschouwers maken hier hedendaags circus. Het is circus-in-progress. Dit festival creëert hoop en inspireert. Zo beïnvloedt dit festival op sterke wijze de Chinese acrobatie. Maar ook ons Westers circus leert door deze confrontatie met andere culturen en tijden. Hier proef je de voordelen van openheid en globalisering. Daarom komt er in dit verhaal niet alleen een overzicht van winnaars maar evenzeer van bedenkingen naar aanleiding van de workshops en ontmoetingen. Het een kan namelijk niet zonder het ander. Het is een hoopgevend, inspirerend work-in-progress.
Grandeur van het circus verdient (onbestaande) Diamanten Clown
De winnaars van het 2020 festival zijn de paarden van het Zwitsers circus Knie. Prachtige dieren in stallen en leefruimten om u tegen te zeggen. De achtste circusgeneratie Knie begeleidt ze in de piste. Na elk nummer van de Knie’s was er een lange staande ovatie. Het publiek viert hiermee de grandeur van het circus. Ook de Franse pers beaamt dit volmondig.
Knie vierde het voorbije jaar zijn honderdste verjaardag. De tent was in Zwitserland het jaar door voor meer dan 95 % bezet. Het was het grootste topjaar voor Knie. Ze presenteren in Monaco vier acts met ruim veertig paarden. Ons Westers circus begon met paarden. Hierop sluit Monte Carlo perfect aan met dit hedendaags paardenspel. Zo is er de unieke carrousel waar Maycol Errani (schoonzoon van Fredy Knie en echtgenoot van Géraldine Knie) dertig paarden gelijktijdig laat functioneren. De Hongaarse Post – een van de oudste paardenacts – wordt dubbel uitgevoerd door Wioris Errani en Yvan Knie waarbij ze elk op de ruggen van twee paarden staan en andere paarden onder hun benen laten doorlopen waarbij ze elk paard, telkens weer op dat unieke moment van passage, aan de teugels pakken. Op den duur krijgen we zo twee stoeten van negen paarden geleid door een ruiter. De Knie’s kregen naast de Gouden Clown ook de publieksprijs. Prins Albert wou hen zelfs, mocht die bestaan, de Diamanten Clown geven. Terecht, want de Knie’s hebben de beste cavalerie in de wereld en presenteren op een natuurlijke wijze de grandeur van de circuskunst. Wat de Knie’s hier brengen is puur en gaaf circus.
Zen in het samenspel met witte tijgers krijgt Zilver
De tijger-act van de Rus Sergeij Nesterov is vernieuwend. Op blote voeten en in een wit pak presenteert hij in een ware zen-stijl zijn unieke dieren op originele muziek van Dennis Garnisov. Hij laat de dieren de speelkooi binnen terwijl hij plat op zijn buik ligt. Alleen een klein stokje vormt het verlengde van zijn arm. Meer heeft hij niet bij. Hij komt ook ongelofelijk dicht bij zijn tijgers. “Ik wil ze zonder angst voor mij laten optreden. Alles wat hen vrees kan inboezemen, laat ik achterwege. Deze witte tijgers zijn allen bij ons gekweekt. Van kleins af speel ik met hen en ontdek ik zo, samen met hen, hun vaardigheden en interesses. Deze tijgers zijn net als mijn kinderen. Het zijn mijn partners. Ik mediteer en als ik bij mijn tijgers ben, focus ik me helemaal op ons samenzijn. Ik wil met hen tableaus van vrede maken.” Wie deze dressuur in deze context heeft gezien en meegemaakt, kijkt met andere ogen naar dieren in samenwerking met de mens. Overigens zijn deze witte tijgers een resultaat van wereldwijde kweekprogramma’s. Witte tijgers komen dan ook niet in de natuur voor.
Intellectuelen van het circus (dixit dr. Frère) aan het woord
Aan de universiteit van Montpellier worden doctoraten gemaakt over het circus. De jonge Française Charlene Dray voltooit haar studie hoe op verantwoorde manier dieren en mensen kunnen samenwerken. “Ik ben elke keer ontroerd door deze tijgeract. Hoe Sergeij met zijn dieren omgaat, beantwoordt aan onze wetenschappelijke normen van gezonde en verantwoorde omgang tussen mens en dier. Gezonde dieren, als ze in de juiste context leven, leren en spelen graag. Dit kun je hier dagelijks zelf ervaren als je deze man, of de Knie’s of de hondenleraar Sandro Montez met hun dieren ziet samenleven en werken.”
Ook aan de universiteit van Montpellier haalde de Chinese Wei Liang haar doctoraat met haar research hoe de Chinese acrobatie groeide. Het begon vierduizend jaar terug met toevallige vondsten van boeren op het platteland waar ze experimenteerden met evenwichtsstandjes. Op dit festival was de provincie Shandong aanwezig met vier acts. Een grote groep jongleert, op muziek van Michael Jackson, met strooien hoedjes. Het vertedert telkens weer de volle tent.
Op dertig jaar tijd zijn de Chinese acrobaten sterk veranderd. Hun unieke kwaliteit is op hetzelfde niveau gebleven. Maar nu hebben ze veel van ons Westers circus mee geïntegreerd. Aansprekende dramaturgie, pittige kostuums, hedendaagse muziek, ritme, make up, en een direct oogcontact met het publiek waarbij ze hun glimlach niet vergeten. Voor hun geheel kregen ze Zilver.
Zilver of Goud?
De Zwitsers-Russische Dandys werken, met hun regisseur Sascha Grimailho, vernieuwend met de Russische stang (bar Russe, red.). De danser Kyril Ivanov zoeft in vijf varianten van pirouettes en salto’s door het luchtruim om daarna op trefzekere manier te worden opgevangen door de Zwitser Johnny Gasser en de Rus Youri Kreer. Youri blijft met zijn 65 jaar jong. Hij heeft zo’n uitzonderlijk inzicht hoe acrobaten zweven en nadien terechtkomen op toch zo’n smalle stang. Hij verdient voor mij een bijzondere prijs voor zijn uitzonderlijk professioneel talent en zijn kunnen. Hij deelt dit op een unieke wijze met jonge acrobaten. Hun Zilveren Clown was te weinig voor zo’n vernieuwende en grensverleggende act.
Wel terecht Goud kreeg de vliegende trapeze van de uit Tunesië afkomstige Tunizianis. Voor veel mensen en voor hen, die vroeger grondacrobaten waren, blijft dit nog altijd de mooiste circusdiscipline. Zij brengen hier vlot hun viervoudige salto. “Als we terugkijken op de voorbije tien jaar, dan hebben we in totaal meer dan een vol jaar in leerprocessen gezeten. Per dag kunnen we maximaal anderhalf uur trainen. Meer kan ons lichaam niet verdragen. De viervoudige is veel moeilijker en belastender dan de klassiek drievoudige salto. We doen nu 21 jaar trapeze en nog steeds blijft die kick van energie. Deze passie drijft ons. Uitdaging maakt ons leven en ons als mens.”
Een derde Goud was er voor de Martinez broers die met hun Icarische spelen – op heel grote hoogte – te gevaarlijk omgaan zonder dat er toegevoegde artistieke waarde bijkomt. De halfbroer-vlieger Arashi Kofukada is bovendien minderjarig. Dit is het enige minpunt van dit festival. Jammer dat de jury dit zo outstanding met Goud beloonde.
Ook grandeur door kwetsbaarheid op dit festival
In fel contrast met dit macho-vertoon was de kwetsbaarheid van de enige Belg in deze competitie, de burleske clown Elastic (Stephane Delvaux) die met zijn Franse jongleuse Françoise Rochas hun eigen vertederend liefdesverhaal in beeld brengen. De clown die wordt ontroerd door het bijzonder kunnen van zijn vrouw. Jonglerie is zeer zeldzaam bij dames. Françoise is er al 38 jaar mee bezig en haalt een heel apart niveau waarbij niets in al die voorstellingen fout ging. Zij kreeg de Russische Grimailho prijs en Elastic de trofee Louis Merlin. Françoise is overigens ook de enige Franse artiest die is geselecteerd. Dit jaar waren er zo’n 180 artiesten uit 18 landen gekozen.
Het was voor onze Luikse Stephane alias Elastic niet gemakkelijk om in deze grote piste zijn weg te vinden. In de eerste voorstelling had hij moeite om de precieze timing aan te houden. Als kind wou hij altijd in het circus werken maar vond er niet gemakkelijk toegang. Hij koos dan voor zijn one man burleske show in theaters en op straat. Hier ondervond hij opnieuw hoe circus en theater toch andere werelden zijn. Zijn Franse vrouw zocht wel meer haar weg in het circus en timmerde zelfstandig aan haar eigen carrière als jongleur. Hun samenspel symboliseert hoe elk zijn eigenheid vindt. Op de persconferentie was Elastic dan ook echt ontroerd. “Ik ben hier voor mijn vrouw, Françoise. Dit was haar droom.” Op deze meeting krijg je dan nog meer contact met de kwetsbare Stephane. Op dat precieze moment zie je nog helderder hoe heftigheid wegsmelt als er kwetsbaarheid naar boven komt. Het is een andere vorm van grandeur in het hedendaags circus.
Naast driemaal Goud waren er ook vier Zilveren Clowns. De koordlopers op grote hoogte Ayala, waarin ook de klassieke clown Henry was geïntegreerd, brachten klassiek werk en kregen het vierde Zilver.
State of the art: het circus in gevaar en terzelfdertijd sterke ontwikkelingen
Monte Carlo blijft na 44 jaar het meest prestigieuze festival waar ook elk jaar de state of the art wordt vastgesteld. Festival medestichter dr. Alain Frère ziet het circus van vandaag in gevaar. Frère op de drukbezette persconferentie: “Het circus dreigt zijn ziel te verliezen als morgen geen dieren meer in de piste optreden. We verliezen onze families, onze kinderen, ons cliënteel. Een kleine minderheid van extremisten beïnvloeden grotendeels de politiek en de media. Deze fundamentalisten mogen hun mening zeggen maar ze hebben het recht niet om te liegen. Deze circusmensen zorgen erg goed voor hun dieren. Ze laten zich bijstaan door wetenschappers en door wetenschappelijk onderzoek. Men beschouwt ten onrechte circusmensen vaak als criminelen. Circussen worden daardoor erg beschadigd.” Zo verloor het Franse circus Arlette Grüss op een jaar tijd 30% van zijn publiek door olifanten en roofdieren uit hun programma te weren. Nu zijn ze er wel terug bij en komt het publiek weer. Terzelfdertijd zag Frère nog nooit zoveel ontwikkelingen in het circus als in deze tijden. De top van het klassieke circus beleeft hoogtijden. Het Zwitserse Knie heeft een topjaar. Het Kerstcircus van het Amsterdamse Carré haalt, zelfs met extra voorstellingen, een absolute recordbezetting van 99 % of 63.853 toeschouwers. De boekingen beginnen in de maand mei zonder dat het publiek kijk heeft op het komend programma. Het Weltweihnachtscircus van Stuttgart heeft deze winter 120.000 bezoekers die euforisch reageren. Het Nederlands familietrio, Henk, Monica en Elisa van der Meijden – Strotmann leidt beide topproducties.
Workshops van de Europese en Wereldfederatie
Bij dit festival horen ook workshops. Er wordt stilgestaan bij het onderwijs en bij ervaringen van circusscholen in de wereld. Ook worden best practices van circusmarketing gepresenteerd. De Hongaarse cultuurminister, Peter Fékete, kwam getuigen hoe Hongarije circus – in zijn geheel van klassiek tot circustheatrale producties – als kunst promoveert. Zijn hamvraag is “What can we, as a circus, serve to our society?”
Europees onderzoek over circus binnen Europa
Boeiend was ook de presentatie van de Nederlandse onderzoekster Jacqueline Snijders over het recente EU-rapport over circus. In opdracht van de Europese Commissie deed Panteia in 2018/2019 onderzoek in alle landen van de Europese Unie. Een analoog onderzoek had plaats in 2003. Om en bij 2000 circusorganisaties zijn er nu in de Europese Unie. Frankrijk telt er zo’n 500, Duitsland 350. Het aantal stijgt en dit vooral bij het circustheater. Snijders gebruikt het woord contemporary circus. Ik vind dit woord moeilijk omdat circussen als Knie en Monti ook heel hedendaags zijn. De woorden ‘nieuw’ en ‘hedendaags’ circus zijn al in gebruik in de negentiende eeuw. Daarom maak ik hier het onderscheid tussen klassiek circus en circustheater. Enkele conclusies van het onderzoek:
>> Snijders kwam tot de conclusie dat er – in Europa – tussen de 11 à 15.000 professionals in het circus werken. Hun gemiddelde leeftijd is 39 jaar. Klassiek circus neemt relatief meer medewerkers aan op fulltime of parttime contracten. In het circustheater is self employment gebruikelijk maar ook in het klassiek circus komt deze vorm meer en meer voor. Velen werken met multiple contracten en circus is meestal internationaal.
>> Bij een derde van de circussen brengen de professionelen hun schoolgaande kinderen mee op tournee. Alleen in Duitsland, Griekenland, Portugal, Frankrijk, Spanje en Nederland is er onderwijsondersteuning van de overheid voor de trekkende bevolking. De sector vraagt hieromtrent dringend hulp. Reizende scholen en vormen van e-leren zijn het meest efficiënt. Lokaal steeds weer andere scholen bezoeken is de minst toereikende schoolvorm. Daar circussen meestal internationaal werken is een samenwerking tussen de onderwijs-overheden per land met de EU nodig. Europa kan een forum opzetten om informatie en best practices uit te wisselen. Hierbij brengt men zowel het klassiek circus als de theatrale vormen samen. Europa voorziet best extra budget om oplossingsvormen en experimenten op te zetten om zo de basisopleidingen te verbeteren. Het EURYDICE netwerk en ENTE (opvolger van het vroegere EFECOT) kunnen hier samen een leidende rol inspelen. Elk land zou meer zijn gegevens kunnen in kaart brengen en Europa kan een beleid ontwikkelen rond schoolopvoeding voor trekkende gemeenschappen.
>> Daarentegen is de circuskunst deel geworden van diverse systemen van het reguliere beroepsonderwijs en van kansen voor levenslang leren. Circusstudenten krijgen ondersteuning voor hun mobiliteit en ook toegang tot innovaties rond technologie, risicopreventie en visuele/digitale media. Marktonderzoek gebeurt tot nu toe vooral in het circustheater. Maar ook klassiek circus stelt zich meer en meer open om vele invalshoeken mee te integreren. Drie Europese landen hebben circus op de UNESCO erfgoed-lijsten geplaatst. Circus wordt ook gebruikt om sociale vaardigheden en levenskunst aan te leren en te gebruiken bij trauma-heling, sociale samenhang, integratie en bij het ontwikkelen van creativiteit.
>> Ongeveer de helft van de circussen en de professionals hebben ervaring met samenwerking tussen klassiek circus en meer theatralere vormen. Klassiek circus ziet vooral leerkansen bij het circustheater om te leren omgaan met fundraising, samenwerking met theaters, gebruik van nieuwere publiciteitskanalen, en het kunnen netwerken. De onderzoekers beklemtonen hoe de samenwerking tussen klassiek circus en circustheater zou moeten worden gestimuleerd door de lidstaten en de Europese Unie. Klassiek circus zou moeten worden aangemoedigd om méér marktonderzoek en toeschouwersresearch te gebruiken.
>> 81 procent van alle circusorganisaties vroegen nog nooit Europese ondersteuning aan. Het gebruik van nationale, regionale en lokale fondsen en van creatieve Europese programma’s wordt meest toegepast bij het circustheater. De Europese fondsen worden tot nu toe vooral gebruikt voor sociale issues. Het focussen op het circus als een autonome kunstvorm is in Europa nog weinig aan de orde geweest.
>> Op basis van dit Europees onderzoek geven de onderzoekers drie algemene aanbevelingen aan de lidstaten en aan de Europese Commissie. 1. Erken en ondersteun het circus als kunstvorm. 2. Accepteer dat er een grote diversiteit in deze sector leeft. 3. Accepteer dat de karakteristieken van het klassiek circus en van het circustheater deels gelijk en deels sterk verschillend zijn.
De uitdagingen en noden in deze beide circusvormen zijn dan ook erg verschillend en zouden best op andere wijzen worden ondersteund door zowel de lidstaten als door Europa. Europa kan hierbij helpen door dialoog binnen deze diversiteit structureel te ondersteunen.
Conclusie: waarden-gedreven circus
De 44° editie van dit groots festival zit er op. Wereldwijd komen er televisie-uitzendingen over deze competitie. De artiesten trekken weer de wereld rond. Dit festival verhoogt de ‘awareness’, de bewustwording omtrent circus in deze wereld. Het heeft toekomstboodschappen voor de Europese Commissie, voor politici van de lidstaten, voor de media.
Ook in deze tijden heeft circus erkenning, support, nieuwe fondsen en verrijkende ontmoetingsmomenten nodig. De Italiaanse prof. Alessandro Serena (neef van de tijgerleraar en circusdirecteur Walter Nones) zet, met EU- subsidies, nieuwe Europese projecten op. Het jongerenfestival van Wiesbaden kan zijn oogst presenteren. Vier acts waren in de voorbije jaren daar al winnaars. De Oekraïense circusschool van Kiev kan zijn unieke sterkten uittesten. De Franse partner van onze Belgische clown Elastic, Françoise Rochas, verwoordt het treffend: “Dit festival helpt me onszelf opnieuw te overschrijden. Dit zoektraject vormt de kern van mijn circusleven. Deze gemeenschappelijke grensverlegging gebeurt ‘nederig’. Ik voel hier geen geest van competitie. Hier is veel respect en waardering onder elkaar, als collega’s, als partners.”
Jocelyne Gasser, de moeder van de Russische stang-opvanger Johnny en directrice van het Zwitserse Starlight circus, zegt het op haar manier: “Hier gebeurt co-creatie. Via vertrouwen, het samen delen en respect voor elkaar over veel generaties heen, gemeenschappelijk op weg gaan. Het zijn permanente leerprocessen van menselijke nederigheid.” Deze waarden vormen de betekenis van dit wereldfestival dat nergens zijn gelijke heeft. Op deze wijze komt de profetische visie van de oprichter van dit festival, Prins Rainier, helemaal tot zijn recht. Rainier wou immers bij zijn oprichting van dit festival in 1974 de circuswereld ondersteunen.
Meer info
>> Het recente EU-onderzoek over de situatie van circus in zijn vele vormen binnen Europa: https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/content/european-commission-publishes-study-circus-sector-member-states_en
>> Op de Franse televisiezenders vind je in de Kerstperiode een drie uren durend verslag van dit festival. Ook de Duitse (ARD), Nederlandse en Italiaanse televisie brengen dan in prime time uitzendingen.
>> Het volgend Monte Carlo festival gaat door van 21 tot 31 januari 2021. Aansluitend het New Generation Festival tot 7 februari 2021. https://www.montecafestival.mc/