De titel Screws verwijst naar het gelijknamige album van muzikant en componist Nils Frahm. In 2011 brak Frahm enkele vingers waardoor hij niet langer piano kon spelen. In deze periode stond echter de opname van een nieuw album gepland. Uiteindelijk besloot Frahm om een muziekstuk op te dragen aan elke vinger waarmee hij wél nog kon spelen.
Met dit project breit Alexander Vantournhout een vervolg aan zijn bevraging over de relatie tussen lichaam en object. Deze thematiek kwam reeds uitvoerig aan bod in Vantournhouts eerdere creaties. In ANECKXANDER gebruikte hij bijvoorbeeld objecten om zijn zwakheden en disproporties te corrigeren: schoenen met plateauzolen om zijn korte benen te camoufleren, bokshandschoenen om zijn polsen te beschermen. Vaak met omgekeerd effect. Raphaël was dan weer een geforceerd duo voor/van twee lichamen: het ene de actieve animator, het andere het passieve object. De vraag die de kijker zich mocht stellen: Zal de manipulator tot object verworden? Of zal het inerte lichaam nooit in staat zijn om zijn status van object te overstijgen? Deze vraagstelling komt terug in Screws: kan de dans- of circusartiest zijn lichaam objectiveren door het manipuleren van het object?