>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #38 (maart 2014). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Roland Vermeylen
Veertig jaar terug richtte Prins Rainier het Internationaal Circusfestival op om de stagnerende Franse circuswereld te ondersteunen. Dit festival blijft voortbouwen op de rituele opbouw van het klassieke circus waarbij afwisseling en sterke circustechniek het publiek op sleeptouw nemen. Tegelijkertijd zijn de acts die eruit stijgen degene die een eigen persoonlijk verhaal uitademen.
Met ‘Desire of Flight’ nemen de Russen Valery Sychev en Malina Abakarova u mee op hun liefdesverhaal. Hij was jarenlang luchtacrobaat bij de befaamde Peresvony’s en zij hoorde thuis bij de familie Aishada die al vele generaties draadlopers zijn. Lara Fabian’s ‘Je suis malade’ (Serge Lama) raakte hen beiden heel diep en inspireerde hen om hun eigen strijd rond aantrekken en afstoten in een liefdesduet op hoge hoogte vorm te geven. Ze bewegen heel snel, vangen elkaar op met hun voeten, draaien om hun eigen as. De act eindigt sterk als Malina hoog in de strapaten klimt en zich laat vallen in de armen van Valery. Het publiek slaakt kreten van verbazing en geeft direct een staande ovatie. Dit is circus zoals het moet zijn: vaardig kunnen, esthetisch mooi, gevaar én risico in een gelijkwaardige relatie.
Dimitri Sokolov leidt een van de beste Russische springplankgroepen. Maar hij wou af van de klassieke, stereotiepe danspasjes à la Kalinka. Samen met regisseur Alexander Grimaïlo werd een choreografie uitgewerkt als hommage aan Mozart. Elke performer werkte aan zijn acteertalent en zocht zijn eigen invulling binnen de tijdssfeer van Mozart. Voor deze acrobaten is acteren niet zo evident. Nu zie je topprestaties van voltige, steltenacrobatie en bijna onmenselijke salto’s gekleurd in een heel apart en congruent jasje. Deze beide Russische topacts kregen dan ook terecht de Gouden Clown.
Oud en nieuw
Naast het vertalen van zijn eigenheid in het circus, zijn heel wat artiesten op zoek naar wat in de circusgeschiedenis is ondergesneeuwd. Ze zoeken inspiratie in oude boeken en prenten. De 26-jarige Armeense Elisa Kachatryan ging voor haar act terug naar de 19de eeuw en naar Madame Sacchi die toen als balletdanseres op de koord furore maakte. Op tien meter hoogte loopt Elisa nu als een prima ballerina op de toppen van haar tenen op het koord. Zelfs op één voet houdt ze stand. Ook zij werkt nu zonder enige vorm van veiligheid.
De Italiaan Vinicio Canastrelli werkt tezelfdertijd met dertig paarden in één grote carrousel. Hij werkt zowel met klassieke circuspaarden zoals de Hollandse zwarte Friezen of de witte Lippizaners, als met nieuwe, onbekende rassen. Zo brengt zijn paardenpassie hem tot nieuwe ontdekkingen. Hij kocht zes zwart-witte Argentijnse Criollo’s. Hij leefde enkele maanden heel nauw bij hen om zich in hun unieke sterkten in te leven. Nu, samen met vier andere rassen, vormen ze een knap, haast grafisch kleurpallet.
Ankerpunt
Na 40 jaar blijft dit wereldfestival één groot ontmoetingsmoment voor de hele circuswereld. Het blijft het bijzonderste ankerpunt met zeer veel artiesten die elk op hun domein trekkers en kwaliteitsvolle voorbeelden zijn. Meer dan ooit wordt er onder artiesten uitgewisseld. Waar vroeger groepen vaak apart en verstard in onderlinge competitie bleven, is er nu interesse in elkaars werk en kunnen. Heel wat landen die circus in hun beleid opnemen zijn er met hun cultuurministers. Rusland is er een mooi voorbeeld van. Ze investeren weer volop in de circuskunst en renoveren hun vele circusgebouwen. Dat Rusland dan ook alle Gouden Clowns hier binnenrijft, is geen toeval.
Het Monegaske festival zorgde ook dit jaar voor een perplexe energieboost voor het circus als bron van verwondering en bewondering. Na veertig jaar is het duidelijk hoe visionair Rainier destijds was om zo’n grootse, internationale puzzel op te zetten. Nu er zowat overal festivals op de markt komen, blijft het oudste circusfestival zijn unieke waarde bewijzen en waarmaken.