Hoe divers het circusveld is, merk je aan onderstaande figuren en hun bedenkingen. Van religieuze reflexen, over cruises in Australië tot het uitblijven van #metoo in de circuswereld: veel plezier met de antwoorden op onze eindejaarsvragen.
>> Klik (of duw) op de naam en de antwoorden komen tevoorschijn.
Cirque Plus
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Een overschot aan voorstellingen voor beperkt publiek in een intieme omgeving, een tekort aan openluchtvoorstellingen voor groot publiek.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Naast ons festival als gebeurtenis was Camille Boitel als artiest een ontdekking. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar in Frankrijk is ze blijkbaar een levende legende.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De nieuwe voorstelling Willy Wolf van La Contrebande. Rock & roll met een maatschappijkritische inval, licht verteerbaar maar ook zeer pakkend indien gewenst.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens iedereen een beetje meer circus toe in zijn leven. Amen.
Vlaams parlementslid, PERPLX
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Voorstellingen worden meer en meer hybride, mengen tekentalen: circus wordt dans, wordt theater, wordt installatie. Artiesten willen vandaag de grenzen van hun eigen kunst oprekken, zoals Karel Vanhaesebrouck verwoordde in Cirq’onstances II.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Fauna is een compagnie van internationale acrobaten die in de huid van dieren kruipen. Nee, geen simplistische nadoenerij, maar geïnspireerd, strak en speels tegelijk, een bij wijlen vervreemdende multidisciplinaire voorstelling, ondersteund door schitterend akoestisch gitaarspel.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik aarzel. Er is Shift, dé doorbraak van Barely Methodical Troupe. Gezien in Edinburgh. Originele acrobatie, hoog tempo, eerlijk. Er is Mitten wir im Leben sind/Bach 6 Cellosuiten van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas) en Jean-Guihen Queyras. Prachtige muziek, fantastische cellist, dito choreografie. Fascinerende symbiose van muziek en dans. Adembenemend.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens het hele circusveld een circusgekke minister van Cultuur toe, een politicus die financieel geslepen is en het budget voor circus minstens kan verdriedubbelen.
Voorzitter circuscommissie, stichter Theater op de Markt
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het valt op dat heel wat circusartiesten zichzelf verplichten om hun doen en laten in de piste serieus in vraag te stellen. Wat zeker aan te moedigen is. Soms blijkt het onderzoeken van hun manier van werken echter belangrijker te worden dan de confrontatie met het publiek. Voorzichtigheid is aangeraden. Vooral de cross-overs liggen erg goed in de markt. Fantastisch, maar hopelijk vergeet men onze corebusiness ‘circus’ niet en blijft respect voor Jan (circus)Publiek belangrijk.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De ontdekking en verrassing van het jaar zat voor mij bij een (korte) voorstelling tijdens Festival Circolo in Tilburg: Panama Pictures met Stripped. Een bijna perfecte combinatie van circus (aerial straps), hedendaagse dans en een zorgvuldig samengestelde soundtrack. Tarek Rammo (acrobatiek/dans) heeft me, in een choreografie van Pia Meuthen, serieus omver geblazen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Zonder enige twijfel is Strach – a fear song van Théâtre d’un Jour mijn topper van het afgelopen jaar. Een intiem soort circus waar theatermaker Patrick Masset terugkeert naar de wilde en bevreemdende circuswereld van de begindagen. Angst en vertrouwen. In de kleine yurt voelt men de zwaartekracht en de poëzie, raken grootse acrobatie en opera elkaar. Patrick Masset is een bijzonder man. Een beklijvende voorstelling.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens het Vlaamse circusveld eindelijk de waardering toe die het verdient binnen het kunstenveld. Ik wens het Vlaamse circusveld een veel beter door de overheid bijgestuurd circusdecreet toe, waarbij de circusartiesten eindelijk veel meer mogelijkheden krijgen, de deur wordt opengezet naar structurele erkenningen en niet weeral in het verdomhoekje worden gezet. Gasten… volhouden!
Cie Ea Eo, Cie Pol & Freddy
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het brengen van improvisatie op scène.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Het uitblijven van #metoo in de circuswereld.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Chasse patate van Studio Orka: zowel technisch als emotioneel een pareltje.
Wie wens je wat toe voor 2019?
De native Americans hun land terug.
Circusartiest
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Snorren.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Heel even een lief hebben.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb was een dikke man met vijf stokoude bordercollies die perfect zijn aanwijzingen volgden, in een traag heen-en-weer sluipen, waarbij de oudste hond niet heen-en-weer maar nog trager dwars vooruit ging. En een vrouw die 30 minuten naar een fontein keek met volle aandacht. En een concert met een recreatie van Shri Camel van Terry Riley.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Aan iedereen dat ze hun dromen kunnen onthouden.
Cirk!Aalst, Die Verdammte Spielerei
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De trend zet zich verder: het circus blijft in volledige evolutie en wordt steeds artistieker. De toegankelijkheid gaat daardoor natuurlijk naar beneden, jammer. Ik probeer me te verplaatsen naar de mensen die geen circus zien. Voor specialisten top, maar oppassen geblazen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De speech van de schepen tijdens de openingsavond van Cirq C-mine. Erg fijn festival, maar de schepen van de stad heeft geen idee wat er staat te gebeuren. Of hoe het beleid iets wil en steunt, maar de klepel niet eens weet hangen. Vlaanderen is megagoed bezig. Mocht de politiek dat beseffen en niet alleen denken aan postjes en kiezers dan kunnen we doorgroeien naar de absolute top.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Rudy met Shit Happens. Jonge clowning, een grote uitdaging. Nog niet het beste, maar hij blijft zoeken en experimenteren binnen een schitterende discipline. Niet te artistiek, het zichzelf moeilijk maken, met een minimum aan budget en een maximum aan passie en inzet.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens jonge artiesten dikke ballen toe om terug de straat op te zoeken. Leer je volk kennen, maak voorstellingen voor mensen die het circus niet kennen. Je gaat er meer plezier aan beleven, bijdragen aan de wereld. Het is niet omdat het op straat is dat het wat ‘animatie’ is. De straat is trouwens 1000 keer moeilijker dan de perfect uitgelichte blackbox. En spelen voor een hoed: erg dankbaar.
Kopergietery, Instituut voor Volkswarmte
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Nog meer verbreding en verdieping in de circuswereld. Wat is circus, wat is dans of wat is theater nu? Ik juich het alleen maar toe!
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Algemeen: dat de mens toch steeds meer naar rechts opschuift, dat we banger worden gemaakt en de rangen nog meer sluiten. Circuswereld: Be Flat! Ik ben verliefd op die jongens. Persoonlijk: dat ik na het voeden van een tweejarige nu weer een ongelooflijke werkambitie voel.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Cantina van Laika. Verbindend, onbegrijpelijk heerlijk, een beetje gestoord én goed gespeeld… dat het met fantastisch eten was heeft ook geholpen.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Voor iedereen die op deze aardbol leeft: nieuwsgierigheid naar elkaar, bevraag, onderzoek en besnuffel. Het kan dan alleen beter worden. En oh ja, breek af en toe de regels. Dat mag ook.
Festival Circolo (NL)
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De namen van voorstellingen die meer en meer halve zinnen worden: As heavy as it goes, Not sure where this came from, 122 x 244 and a lot of little pieces, As long As we, It’s there. Around the corner. Soms is het begrijpelijk, maar het lijkt ook wel eens gemakzuchtig. Voor het publiek is het vaak lastig.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor mij was de voorstelling Engel van Kim-Jomi Fischer & Marta Alstadsaeter de ontdekking van het jaar. Prachtig licht bij een haarhangstuk en vervolgens een ontroerend duet waarin acrobatiek en dans samenvallen. Ook erg mooi: de straps-solo van Tarek Rammo in een choreografie van Panama Pictures.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Hoewel ik de voorstelling al eerder had gezien, was ik op zondag 14 oktober extra onder de indruk van Le Vide van Fragan Gehlker & Alexis Auffray. Misschien gaf zijn verjaardag die dag Fragan een extra impuls of waren het de dingen die mis gingen die de voorstelling nog meer lading gaven. Velen verlieten de tent met tranen in de ogen. Ik ook.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik hoop dat de verschillende gezelschappen die nu in Nederland ontstaan, vleugels krijgen en internationaal opgepikt worden. En dat er meer gelden beschikbaar komen om nieuwe producties te ontwikkelen. Laten de twee door Nederland in CircusNext voorgedragen en geselecteerde gezelschappen de voorbode zijn van een mooie circuslente.
Circo Ripopolo, Theater Muto
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Meer jonge spelers/makers met beter gecoachte voorstellingen. En kleinere cultuurcentra programmeren nu ook meer circus.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Hmm.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Backbone van Gravity & Other Myths. Waarom? Daarom!
Wie wens je wat toe voor 2019?
Veel liefde, genegenheid en verdraagzaamheid. O ja, en een mooi jaar vol circusuitdagingen!
Ondersteboven, ECDF
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
In de BIC-groep (Begeleider in de Circuskunsten, red.) zit een psychologe die veel meerwaarde ziet in circus als veerkrachttraining. Wijzelf en onze minister van volksgezondheid beseffen niet hoeveel circus bijdraagt aan de algemene geestelijke gezondheid. Aan de andere kant zie ik circustrainers en collega’s minder veerkrachtig worden, te veel circus kan dus ook zijn weerslag hebben.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
‘De heilige vijf van het strakke lijf’ van Inne Verheyen is kennis die elke acrobaat zou moeten belichamen. Inspirerend ook om te zien hoe ze als pas afgestudeerde kinesist met een duidelijke missie de circuswereld wil en kan vooruithelpen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
In de yurt van Los Galindos genoot ik van een kleinschalig poëtisch familiecircus met zalige humor, my kind of circus! En Heilig Hart van Compagnie Cecilia, niet zozeer de voorstelling an sich maar de impact op de jongeren van de ESAC-stage was indrukwekkend.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Aan mijn ouders: veel gezelligheid in jullie nieuwe stekje in de kersverse gemeente Oudsbergen. Aan mijn lief: veel tijd voor ons, de sneeuw, de bergen én je baanbrekend onderzoek. Aan de sector: voldoende ademruimte om ambitieus én veerkrachtig te blijven.
Circusmagazine De Piste (NL)
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Een machtige lobby ontneemt het klassieke circus zijn toeschouwers. De teloorgang gaat steeds sneller. Een ommekeer is nog niet in zicht. Het eigentijdse circus gebruikt vaker de circustent met ronde piste als onderkomen om in te spelen. Zo wordt het genre steeds vertrouwder voor het publiek.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Dé ontdekking was de show van Sirkus Finlandia in Finland met achttien ex-circusstudenten uit Lahti. Dit ‘klassieke’ circus waagde het om schoolverlaters te mengen met enkele traditionele circusartiesten. Voor alle betrokkenen een spannende stap. Het werd een show met jeugdig elan en spektakel. Dat geslaagde experiment verdient navolging.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De dansende paarden van Fredy Knie jr. op de zandhoudende leem in de piste van het Wereldkerstcircus in het Koninklijktheater Carré in Amsterdam ontroerden mij hevig. Een gevoel van sensatie bekroop mij bij Atelier 29, de afstudeershow van CNAC. Een visueel spectaculair en uitgekiend samenspel van circus en theater.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Solvejg Weyeneth, een paar jaar geleden afgestudeerd bij circusschool ACaPA, speelde onlangs Wo ist Tobi? op Festival Circolo in haar eigen uitverkochte circustent in Tilburg. In dat stuk is Solvejg acrobate, speelt accordeon, jongleert en doet luchtwerk voor een geestdriftig publiek. Ik wens haar een tournee door Nederland en België.
CC Palethe
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Jonge Vlaamse gezelschappen/makers die vooral ook inspiratie zoeken en vinden buiten de traditionele circustechnieken en op deze wijze hun werk boeiend maken. Ze gaan bewust op zoek naar nieuwe bronnen, ik denk maar aan There There Company met hun voorstelling Carrying my father, Alexander Vantournhout, …
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Le P’tit Cirk met Les Dodos. Een zeer dynamische voorstelling, gezien op Theater op de Markt, zeer boeiend, de gitaren spelen er een glansrol in! Soms denk je dat je nu wel alles al hebt gezien hebt en dan zie je dit weer, zo verrassend, fris en met zoveel humor gebracht, echt een topvoorstelling.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Fien Leysen met Wat (Niet) Weg Is, een intieme multimediale voorstelling, zo schoon, een voorstelling over gemis en verlies, ontroerend en herkenbaar. Dat voel je zo hard binnenkomen daar op je stoel, je leest een echte brief en in je eentje kan je dan ook een traan wegpinken. We kijken al uit naar haar nieuwe voorstelling: Wie we zijn.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Voor iedereen vooral wat meer verdraagzaamheid en nuance: het is niet altijd zwart/wit, een beetje afwegen mag af en toe. Voor alle nieuwe samengestelde besturen: veel goesting om het lokale beleid te (be)sturen en veel durf om in te zetten op een lokaal cultuurbeleid dat mensen verbindt en uitdaagt en soms op de kast jagen mag.
De Machienerie, ECDF
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Er wordt meer en meer aan conceptuele kunst gedaan binnen het circuslandschap. De tijd dat je naar een circusvoorstelling kon gaan en je kon laten onderdompelen in een andere wereld, lijkt ver te zoeken. Nu moet je al in jezelf gaan graven waar je gevoel ligt bij de voorstelling. Persoonlijk hou ik er niet van. Laat mij verrassen, anders beginnen de stoeltjes behoorlijke rugklachten op te leveren en ben ik meer naar de installaties of de techniek aan het kijken dan naar de voorstelling zelf.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
We worden precies terug gekatapulteerd naar de jaren 1940 waar haat en verderf heerste. Presidenten die verkozen worden om het landschap en de natuur om zeep te helpen en die allemaal hun oorlogje willen uitvoeren. Wat me ook verbaasde: de uitstervingsgraad van dieren ligt tegenwoordig 100 keer hoger dan normaal. En de wereldleiders geven geen f*ck.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Al een iets oudere voorstelling, maar ze is me altijd bijgebleven: Spartacus van Théâtre La Licorne. Je wordt opeen gepropt in een arena en je wordt meegezogen door alle kleine details die in de voorstelling gebeuren. It’s all about the details.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Een typisch antwoord misschien: ik wens iedereen zijn of haar dromen toe. Het is niet makkelijk om ze waar te maken, echt niet, maar blijf proberen, opnieuw en opnieuw. En een goeie vriendin of vriend die je begrijpt, anders komt er veel miserie op je pad.
Hallen van Schaarbeek
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Projecten voor tenten, yurts, … herwinnen aan belang, of het nu om grote of kleinschalige opstellingen gaat. Sinds een paar jaar zien we ook een stijging in de bezettingen: projecten van vijf, zes of zeven artiesten worden weer couranter. Verder krijgt magie nouvelle meer en meer ingang in voorstellingen en belangrijke speelplekken, een duidelijk teken van erkenning.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
2018 was een vruchtbaar jaar voor de Belgische circusscène, zowel qua aantal als kwaliteit. Dat kan niet elk jaar gezegd worden. Specifiek in Brussel waren er de ambitieuze projecten van Carré Curieux (met Famille choisie) en van het nieuwe gezelschap Black Pocket (met La Vrille du chat), met mooie tournees in Italië en Frankrijk.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Er zijn regelmatig voorstellingen die me raken of die een diepe indruk nalaten, maar ik schrijf die niet op… Ik vrees dat ik dus al een heleboel voorstellingen vergeten ben van het eerste semester van dit jaar. Enkele uitschieters: Five Easy Pieces van Milo Rau, Grande van Tsirihaka Harrivel & Vimala Pons (een oudere voorstelling, maar stond pas in 2018 in Les Halles) en, pas gezien: Manipulation Poétique van het Franse gezelschap Raoul Lambert. Hun mentalisme heeft me met verstomming geslagen.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Dat de sector in gunstigere omstandigheden hulp kan krijgen voor producties en spreiding van die producties. De huidige subsidies liggen nog steeds gevoelig lager dan bij andere kunstdisciplines, zoals theater en dans. Ondanks de mooie politieke beloftes, is er niet veel dat verandert… de budgetten worden anders voorgesteld, maar uiteindelijk blijven de middelen vrijwel ongewijzigd.
De Grote Post
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Hoe de Vlaamse circusartiesten hun praktijk steeds vaker definiëren vanuit de mens/het lichaam in relatie tot het object.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Toch wel Familiar Faces, straf vers talent!
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Eindelijk het magische Les Limbes van Etienne Saglio gezien. Een donkere, grappig en ontroerende beleving tussen zijn en schijn, leven en dood. Betoverend.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Aan het beleid: na een eerste mooie stap met een hernieuwd circusdecreet met oog voor ontwikkeling nu ook het consolideren van de sector verzekeren met het opzetten van structurele ondersteuning hetzij via steun aan individuele artiesten/gezelschappen hetzij via productiehuizen. Aan de artiesten: over de muurtjes kijken buiten de sector en in de sector meer (zelf)kritiek.
Circusartieste
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De laatste tijd is de trend ‘alles moderniseren’ opgekomen. Het is natuurlijk spijtig dat het traditionele wegvalt, maar we zien dat de moderniseringsgolf meer mensen aantrekt naar de circussen. Door de moeilijkheden die gepaard gaan met het houden van dieren moeten we ons aanpassen. Ook in acts van artiesten zie je de evolutie van het moderniseren.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De gebeurtenis van het jaar was dat ik een fantastisch contract voor zes maanden had op een cruise in Australië, met veel verschillende en getalenteerde artiesten. Het was een eer met hen te mogen samenwerken en vrije tijd door te brengen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik was heel erg onder de indruk van LIMBO The Show omdat er gevarieerde acts waren zoals tapdance, zwaardslikken, luchtacrobatie, mannen op hakken, een band die livemuziek speelde, … Dit maakt het een zeer moderne show met heel veel humor.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens iedereen een goed en gezond jaar toe.
Be Flat
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik heb geen trend gespot. Of misschien is dat net de trend. Ik heb het gevoel dat circusartiesten meer en meer gerichte keuzes maken in functie van hun project. Keuzes waarbij het doel niet is een antwoord te bieden op de vraag van het grote publiek.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De eerste publieke try-out van onze voorstelling Follow me die in hartje Brussel plaatsvond. Op deze route passeerden we onder meer het stadhuis, de grote markt, manneke pis, … Na zes maanden creëren bevestigde deze try-out dat het concept wel degelijk werkte zoals we ons hadden ingebeeld.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Reverse van Johannes Bellinkx in Hasselt tijdens Theater op de Markt. Ik wandelde een uur achterwaarts en gaf hierbij mijn volledige vertrouwen aan de maker. Ik ontdekte, op deze compleet absurde manier, vele verborgen plekken. Gewoonweg heerlijk in zijn eenvoud, een echte aanrader.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens iedereen toe dat hij/zij/x kan gaan en staan waar men wil. Dat er geen muur, grens of een of andere fascistische politicus mensen belet om zich te verplaatsen. Want ik zie verplaatsen als een essentieel leerproces. Iedereen heeft het recht om te leren, ongeacht achtergrond, geaardheid of afkomst.
Studio Eclipse
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik heb de indruk dat circus steeds vaker wordt ingezet in andere scènes. Circus blijft niet beperkt in zijn eigen wereldje, maar in de dans, beeldende kunst, performance en zelfs muziek zie je af en toe enkele circuskunsten, vaak in een subtiele vorm. Daardoor valt het bijna niet op, het wordt vanzelfsprekend en minder spectaculair. Dat is exact wat circus nodig had volgens mij.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor mij was het werk van Dimitris Papaioannou een echte ontdekking. Deze maker werkt met beelden uit de Griekse mythologie en schilderkunst. Het blote lichaam symboliseert de schoonheid en beweegt tot in detail. Hij weet afgehakte ledematen te laten bewegen over de scène. We zien dat het verschillende lichamen zijn, toch is het hilarisch en mooi tegelijk.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Van de net vernoemde Griekse maker heb ik de voorstelling The Great Tamer gezien: een echt genot voor het oog en de geest. Ik kwam opgeladen buiten en het zinderde nog dagen na. De voorstelling bevat het ene sterke beeld na het andere. De tien performers hebben iets sereens over zich, stappen in een gearticuleerde pas en brengen zonder aankondiging een situatie in beeld. Er springen individuelen uit met een circusmoment of dansprestatie. Toch is het het geheel waar je van wordt weggeblazen.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Iedereen die graag creëert of op de scène staat, wens ik een inspiratievol 2019. Dat we mensen kunnen verrassen en bewegen in de breedste zin van het woord.
Circuscentrum
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Dat aftasten van de pijngrens lijkt toch wel een diep religieuze reflex, nee? Weinig woorden, niet acteren… wel heel diep gaan en lijden tot het stil wordt. 30 keer vanuit stilstand een salto springen tot alle adem benomen wordt. Hopla. Daar is de kruisiging van Christus weer.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Dat de theaterdocent bij de nieuwe lichting van de voorbereidende ESAC-jongerenstage voor het eerst ‘kippenvel’ kreeg bij sommige creatieve improvisaties. Worden we ouder en sentimenteler? Of valt er binnen een vijftal jaren écht straffe kost op de podia te ontdekken… Iets om naar uit te kijken.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ghost writer & the broken handbreak van Miet Warlop. Drie performers draaien een uur lang rond hun as in een westerse versie van de Soefi-ceremonie om een staat van religieuze extase te bereiken. Hopla, daar is de kruisiging weer. En LETTER, een inclusief hartenklop project van het Gevolg. “De kwaliteit zit niet altijd in de overtuiging. Sommigen zijn juist goed in onzekerheid.”
Wie wens je wat toe voor 2019?
Aan iedereen: ademruimte.
CC De Spil
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De grens tussen de verschillende traditionele kunstdisciplines wordt vager en vager en vloeit over in nieuwe mengvormen. Heel benieuwd welk mafs hieruit voortvloeit.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Le Vide van Fragan Gehlker. Eindelijk kunnen zien op Circolo. Op een spectaculair rauwe manier neemt hij, als verticaal koorddanser, me mee in het tijdloze Sisyphusverhaal. Circus wordt volledig ontdaan van zijn franjes en weerspiegelt de moeilijkheden van het dagelijkse leven. Verbijsterd en ontroerd verliet ik de tent.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Zvizdal van BERLIN. Een videoportret en installatie over een bejaard koppel dat hardnekkig (en als enige) blijft wonen in de verboden zone rond de ontplofte kernreactor van Tsjernobyl. Fenomenaal hoe een ingenieus-technische voorstelling een diepmenselijk portret schetst dat alle emoties weet aan te boren, hoe klein of groot ze ook zijn.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Jonge makers de kansen die ze verdienen, de iets oudere blessurevrij balanceren tussen verwondering en verdieping en hun kijkers dat beetje extra magie.
Cie Balltazar, Las Bobinas
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik ben van nature ongeïnteresseerd in trends, omdat ik vind dat het spotten van trends diametraal tegenover een eigen oprechte creativiteit staat. Ik erger mij mateloos aan de woorden ‘vernieuwend circus’, waarmee in se bedoeld wordt dat het de actuele trends in het circus volgt, en bijgevolg niet vernieuwend is, maar eerder herkauwend.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ik vind het doodzonde dat de minister van defensie de nationale politiek verlaat in plaats van minister van circus te worden. Hij slaagde erin om met zijn departement van amper 2,5 miljard euro 34 gevechtsvliegtuigen aan te kopen voor in totaal 15 miljard euro. Zo’n tovenaar verdient natuurlijk een burgemeesterssjerp, maar toch had ik hem liever als minister van circus gezien: 15 miljard gespreid over 40 jaar, hoeveel circuscreaties, circusscholen, circus-sociale projecten zouden we daarmee kunnen ondersteunen? Dat zouden er snel gerekend zo’n 500.000 zijn!
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Dit jaar lag ik twee weken overhoop na het zien van een documentaire van Louis Theroux: Heroin town. Een inkijk in Huntingtown waar één op vier van alle bewoners opiaten neemt, waar één op tien baby’s al heroïneverslaafd zijn als ze geboren worden… Het toont hoe verwoestend ongelimiteerd kapitalisme kan zijn. Op circusvlak was ik nog maar eens overdonderd door Collectif Malunés.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Als ik heel egoïstisch mag zijn, dan wens ik iedereen een jaar met weinig pijn.
Sitting Duck, Cie Midnight
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik ben slecht in trends spotten, wel heel goed in spotten met trends.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ben erg content dat we voor onze nieuwe creatie Us subsidies hebben gehad. Dat was een heel plezante ontdekking.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Follow me van Be Flat vond en vind ik oprecht geweldig, ontroerend zelfs. ‘k Heb ook Vu met Etienne Manceau van Cie Sacékripa gezien, ook dat zou voor iedereen verplichte circuskost moeten zijn.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Hopelijk mag onvervalst entertainment weer! Verder, aan alle circus- en theatergroepen: oprechte voorstellingen en betere promotekstjes.
Circuscentrum
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Na jaren aansluiting te zoeken bij de gevestigde kunstvormen, zijn het nu die kunstvormen die meer en meer naar de circuswereld beginnen te lonken. Een cruciale ommekeer als je het mij vraagt.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Hoe het lowbudget/underground Clinge Circusfestival nog sterker was dan voorgaande jaren dankzij de heerlijke OFF-programmatie door Ravno Collectif. Hoe Famille Choisie van Carré Curieux al van bij de première een erg goed gemaakte feelgoodvoorstelling was. Hoe snel de Vlaamse regering plots de (voor)ontwerpen van het nieuwe Circusdecreet begon goed te keuren.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik heb serieus genoten van MUUR van Floor van Leeuwen. Geen franjes, geldingsdrang of expliciete betekenisgeving, gewoon een dozijn lopende mensen en een muur. Verder vind ik Carnivale een prachtproject, Mardulier & Deprez geniaal in hun experimenteerdrang en Plock! een lichtend voorbeeld voor tal van (jonge) circusmakers. Maar springt er de afgelopen twee jaar nog steeds bovenuit: Multiverse van Louis Vanhaverbeke.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Aan iedereen: begrip voor de andere. Uit welke hoek die andere ook komt.
Woesh
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De interesse voor sociaal circus groeit. Bijvoorbeeld de trefdagen sociaal circus waar er heel wat enthousiasme leeft. Dat belooft!
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De muziek van Anderson Paak.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik was erg onder de indruk van de dansvoorstelling PROJECT/SUTRA van Sidi Larbi Cherkaoui. Heel mooie scenografie en acrobatische dansers.
Wie wens je wat toe voor 2019?
Ik wens iedereen veel inspirerende circusmomenten toe!