In België is de discussie rond dieren in het circus al een tijdje afgerond. Sinds 2014 zijn de regels helder. Het stof is gaan liggen en (bijna) iedereen heeft zich erbij neergelegd. Is je dier kinderboerderij-proof? Dan mag het waarschijnlijk wel in een circuspiste optreden. Zouden je dieren een bloedbad aanrichten in de kinderboerderij (of alles er met de grond gelijk maken), dan moet je niet meer dromen over een circuscarrière in België en kan je beter de grens over trekken. Naar Duitsland bijvoorbeeld. Maar ook daar is het klimaat aan het veranderen.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #52 (september 2017). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Alexander Wijsen
Bij onze Oosterburen woedt de circusdierenwelzijnsdiscussie (66 punten in Scrabble!) nog volop. Momenteel zijn dieren in het circus er nog toegelaten, al weigeren veel gemeenten speelvergunningen aan circussen met ‘wilde’ dieren. Verschillende gemeenten werden daarvoor al teruggefloten door de rechter, aangezien een gemeente niet het recht heeft om circussen met dieren te weigeren. Een verbod moet op het bondsniveau geregeld worden. Vier Duitse topcircussen reageren op heel verschillende manieren op deze heisa, en ze hebben daar elk hun redenen voor. Dit zijn de verschillende strategieën, elk met hun voor- en nadelen.
TERUGVECHTEN
Wie: Circus Krone
Wat: Het grootste traditionele circus in Europa. Krone reist door Duitsland met een 200-tal dieren, tot groot ongenoegen van dierenrechtenactivisten. Het bezit als wintercircus de Kronebau in München, waar het elke winter drie verschillende programma’s presenteert.
Hoe: Onder het motto de aanval is de beste verdediging, vecht het grootste circus van Europa hard terug op verschillende fronten. Enerzijds werd in juli een petitie met maar liefst 50.000 Beierse handtekeningen pro circusdieren overhandigd aan de Beierese Landtag (parlement). Directeur en roofdierendresseur Martin Lacey verzamelde die handtekeningen wekenlang zelf na elke voorstelling. Anderzijds heeft Krone al meerdere rechtszaken tegen gemeenten en activisten aangespannen, en ook meermaals zijn slag thuisgehaald. Het circus heeft er dan ook alle belang bij om het recht op dieren in het circus te verdedigen. Krone reist niet alleen met een 300-tal(!) medewerkers, maar heeft ook een enorme menagerie met onder meer een grote groep leeuwen en tijgers, een kudde olifanten en een neushoorn. Krone krijgt ongeveer wekelijks een officiële dierenarts over de vloer die het dierenwelzijn komt controleren, en is daarmee een van de meest gecontroleerde dierenbedrijven in Duitsland. Men beseft dat het nu of nooit is, en Krone werkt dan ook hard om de publieke opinie aan zijn kant te krijgen. Zowel tijdens de wintermaanden in München als tijdens de zomertournee nodigt Krone regelmatig volledige scholen uit voor open repetities en trainingen met dieren. Ook het gewone publiek laat zich op die dagen graag informeren over het trainen van wilde dieren. Daarnaast richtte Martin Lacey het ‘Lacey Fund’ op, dat toelichting geeft over wilde dieren in het circus en wil aantonen dat dieren in een circus correct gehouden kunnen worden.
GEEN EXTRA PROBLEMEN VEROORZAKEN / ER HET BESTE VAN MAKEN
Wie: Circus Carl Busch
Wat: Groot Duits traditioneel circus, opgericht in 1891. Weliswaar ouder, maar toch een maatje kleiner dan Krone.
Hoe: Busch wil (zoals elk circus) een speelvergunning krijgen en optreden. En dan is water bij de wijn doen soms net iets effectiever dan de gemeente voor de rechter slepen. Bijgevolg aanvaardde Busch meermaals om zonder wilde dieren op te treden indien de gemeente dat verplichtte. Hypocriet en opportunistisch volgens sommigen, verstandig volgens anderen. In elk geval kreeg het publiek in onder meer Heilbronn, Bremen en Würzburg geen olifanten in de Busch-piste te zien. Busch heeft weliswaar het voordeel dat het slechts twee olifanten moet thuislaten (of verstoppen) om aan de eisen van een gemeente te voldoen. Twee dikhuiden drop je net iets makkelijker bij de babysitter dan een volledige dierentuin zoals die van Krone.
ALLE DIEREN VAARWEL ZEGGEN
Wie: Circus Roncalli
Wat: Nostalgisch, tot in de puntjes verzorgd poëtisch retrocircus.
Hoe: Roncalli is steeds een vreemde eend in de bijt geweest. Het Traumcircus dat Bernhard Paul in 1976 oprichtte, lokte aanvankelijk vooral theaterpubliek. Er traden wel wilde dieren op, maar in de jaren 90 werd al afscheid genomen van de leeuwen en tijgers. Roncalli wil poëzie en clownerie brengen, en wilde dieren passen niet in dat plaatje. De laatste jaren nam het circus zelfs uitdrukkelijk afstand van wilde dieren, en vermeldde dat graag op alle circusaffiches: “Keine Angst vor Wilden Tieren, wir haben keine!”. Die profileringsdrang werd hen door collega’s niet steeds in dank afgenomen. Het enige dierennummer dat de laatste jaren nog te zien was in de piste, was een prachtig paardennummer, niet toevallig het soort act dat eeuwen geleden de geboorte van het klassieke circus inluidde. In april 2017 werd aangekondigd dat ook dat tijdperk voorbij is. Vanaf 2018 zal Roncalli zonder dieren reizen en transformeert Bernhard Paul zijn zaak in Circustheater Roncalli. Dat is natuurlijk zijn volste recht. Dat hij zich in de pers min of meer distantieerde van klassiek circus, werd door collega’s en het Verbond van Duitse Circusondernemingen (VDCU) echter allesbehalve op prijs gesteld.
GEEN BETROKKEN PARTIJ ZIJN
Wie: Circus FlicFlac
Wat: Hardcore acrobatie- en stuntcircus
Hoe: FlicFlac heeft er sinds zijn oprichting steeds voor gekozen om zonder dieren te reizen. Brullende leeuwen en tijgers kan je toch evengoed vervangen door brullende motoren? Het FlicFlacpubliek weet ondertussen waaraan het zich kan verwachten: een rauwe cocktail van stuntmannen en circusartiesten. Dieren passen gewoonweg niet in het plaatje. Een artistieke keuze dus, hetgeen niet betekent dat FlicFlac tegen circusdieren is. Want toen FlicFlac enkele jaren geleden van PETA een prijs voor dierenrechten kreeg omdat het bewees dat circus zonder dieren mogelijk is, stuurde de FlicFlacdirectie die prijs meteen terug naar afzender. Men wilde zich niet voor de kar van dierenrechtenorganisaties laten spannen. Dus die hele dierenrechtendiscussie? FlicFlac haalt zijn schouders op en gaat door met datgene wat ze het best kunnen. Beestig goed circus maken, weliswaar zonder beesten.
SCHLUSSFOLGERUNG (Conclusie)
Voor veel circusliefhebbers is een klassiek circus zonder wilde dieren als een café zonder bier. Voor hen zijn dieren, en zeker de wilde, onlosmakelijk verbonden aan het circus. Het maatschappelijke draagvlak hiervoor lijkt echter al jarenlang te krimpen, terwijl de opgang van het hedendaagse circus toont dat er succesvolle alternatieven bestaan. Maar het omgekeerde geldt evenzeer: circussen met wilde dieren blijven enorm succesvol – de bezoekersaantallen bewijzen dat er wel degelijk een groot draagvlak voor blijft.
Volgens de meest recente beschikbare cijfers (weliswaar daterend uit 2012) van het Duits Federaal Ministerie van Voedsel en Landbouw, reizen er in Duitsland 141 circussen rond met wilde dieren. Samen zijn die circussen goed voor zo’n 900 wilde dieren. Indien al deze circussen samenwerken en dezelfde tactiek als Krone toepassen, zal het Duitse publiek ongetwijfeld ook in de toekomst wilde dieren in de piste te zien krijgen. Indien sommige circussen echter aan opportunistisch kortetermijndenken doen of indien er wantoestanden met dieren aan het licht komen, kan het heel snel afgelopen zijn. Dan zal de Duitse regering zich graag laten inspireren door buurlanden België, Nederland en Oostenrijk, om ook in Duitsland een Wildtierverbot im Zirkus door te voeren.
Over de auteur
Alexander Wijsen is een marketeer met een passie voor circus. Hij steekt zijn hoofd graag achter het rode gordijn om te kijken naar de zakelijke realiteit die artistiek dromen (on)mogelijk maakt.