>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #24 (september 2010). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Tuur Devens
Laika, het theater der zinnen, en Circo Ripopolo, het charmant clownesk circustheatertje, zijn nu druk in de weer met het maken van ‘Cucinema’, een productie die vanaf oktober gaat toeren. Zij willen theater, film en eten combineren in het gebied tussen schijn en werkelijkheid. Koks en acteurs zullen de gangbare orde van de professionele keuken verstoren. Maar wat is echt, en niet echt? Het belooft in ieder geval lekker en grappig te worden.
‘Cucinema’ is een samensmelting van cinema en keuken. En om het in 3D te laten gebeuren: met theater, met circustheater. We zullen zien hoe in hectische en chaotische toestanden het voorgerecht, het hoofdgerecht en het toetje toevallig bereid worden, en we gaan de resultaten echt op ons bord krijgen.
Het begon allemaal in de keuken, in 2007, toen ze op de tournee van ‘Peep & eat’ (Laika) de voorstellingen aan het voorbereiden waren. Peter De Bie, de culinaire theatermaker van Laika, kookte, en Ief Gilis van Circo Ripopolo was toen mee als acteur. “We ontdekten de wederzijdse liefde voor het eten, en daar in die keuken zijn dan de prille fantasieën ontstaan,” aldus De Bie. Ief Gilis vervolgt: “We fantaseerden over eten, film, theater. Ik wilde er al lang iets mee doen, en Peter is dan wel de ideale figuur als je eten in het theater wilt brengen. Een jaar later zijn we terug bij elkaar gaan zitten op een terras, en dan werd het beklonken: we gaan dat doen. Het is geen film, het is geen theater, het is geen circustheater. Maar dat allemaal samen wel.”
“En er wordt gekokkereld. In sterrenrestaurants wordt er tegenwoordig veel gedaan om het eten er anders te laten uitzien dan het is. Er is veel spielerei en trucage bij. Wij gaan nu in onze productie de trucs van het circus toepassen op de keuken,” zegt De Bie. “Je ziet eten klaargemaakt worden op een, laten we zeggen, niet alledaagse manier en via een geaccidenteerd parcours, en dat eten komt in het echt tot jou,” verduidelijkt Gilis.“Keuken, film, theater, in een waas van schijn en werkelijkheid. Je zit naar een soort film te kijken die werkelijkheid wordt – het 3D-effect. Een film die flirt met de slapstick van weleer. In die tijd werd theater gefilmd. Je keek naar frontaal opgenomen beelden van theaterscènes. Wij gaan het wat andersom doen. Maar wel met beelden in een sfeer van de jaren twintig,” aldus De Bie.
Als ik vraag hoe ik me dat moet voorstellen, glimlachen beide heren geheimzinnig. De productie zal het duidelijk van verrassingen moeten hebben. De Bie: “De slapsticks van toen zijn het filmmateriaal waarnaar we refereren en knipogen. We hebben heel veel filmpjes van toen gezien, via internet en via Hilde D’haeyere, iemand die in Gent doctoreert op slapstick. We moesten constateren dat de grappen die we zelf hadden uitgevonden – en we vonden onszelf heel origineel! – honderd jaar geleden ook al te zien waren.” Gilis: “Maar erg vonden we dat niet. Want wie weet waren die grappen van de stomme film toen ook al bestaande grappen. Al gaan we niet letterlijk de dingen van toen naspelen.”
Vraag blijft wat de rol wordt van Circo Ripopolo. Zal er bijvoorbeeld gejongleerd worden met eieren? “Dat kan, maar het is niet om het jongleren zelf. Het zal eerder per ongeluk gebeuren dat er van de film naar de scène een ei overvliegt dat opgevangen wordt. Het wordt geen circus, geen show. Het circuselement dat wij aanbrengen is de clownerie in de keuken. We spelen met objecten en eetwaren en daar komt dan een gerecht uit. Er gebeuren allerlei ongelukken die wij vervolgens opvangen. Je zal geen clown zien, geen grappige spelers, alleen maar clowneske situaties,” zegt Ief Gilis.
Echt circustheater dus? Gilis: “Wij spelen theater, en zullen dus doen alsof het ons voor de eerste keer overkomt. In het gewone circus is dat niet het geval: die mensen willen laten zien wat ze kunnen na zoveel jaren training en oefenen. Voor hen is het een drama als een act mislukt, voor ons is dat een cadeau, daar kunnen we weer iets nieuws mee doen.”
Mysterieus voegt hij eraan toe: “We spelen mee in de voorstelling, maar achter de schermen.” De magie van het circustheater in de keuken, op en uit het scherm. Peter en Ief maakten me wel heel nieuwsgierig.