Een redactielid van CircusMagazine laat zijn of haar licht schijnen op de wondere wereld van het circus. Neemt ditmaal de pen ter hand: circusartiest Bram Dobbelaere.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #54 (maart 2018). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Bram Dobbelaere. Foto: Tom Van Mele.
Wanneer u dit leest, hebben we hem weer overleefd… die eindeloze winter met regen, sneeuw, nog eens regen en ten slotte een barkoude oostenwind. Tijd om het vitamine-D-tekort in ons bloed aan te vullen en dat bleke wintervel terug bij te kleuren. Iedereen naar buiten voor wat zonnestralen, wat gezonde lentelucht en wat circus.
We waren het de afgelopen koude maanden bijna vergeten, maar circus kan ook gewoon buiten! Niet in een verwarmde zaal of een gezellige tent, maar op straat, op een plein of in een park. Sommige van de meest vernieuwende, grappige of bizarre circusvoorstellingen spelen op plekken waar het publiek géén toegang heeft betaald en bijgevolg iets diverser is dan de ‘white middle class’ die de theaterzalen meestal bevolkt. Circus heet van oorsprong een erg volkse kunstvorm te zijn, en straatcircus houdt die traditie alleszins in ere.
Circus buiten is ook logisch. Circus stamt immers niet alleen af van Philip Astley en zijn ronde paardenpiste, maar evengoed van de middeleeuwse rondreizende minstrelen, zotskappen en acrobaten, naamloze collega’s uit een ver verleden. Artiesten die het oude continent rondtoerden met verhalen en muziek en dans en spektakel. In de open lucht. Van stad naar stad, van dorpsplein naar dorpsplein.
Vandaag ligt de focus van het circus duidelijk op binnenvoorstellingen. De academici en recensenten die zich over circus buigen, zien vaak het openluchtgedeelte van het veld over het hoofd. Er worden in elk geval weinig woorden aan vuil gemaakt, en zo raakt een boeiende kant van het circus onderbelicht. Misschien omdat er een aantal hardnekkige misverstanden bestaan over buitencircus. Het cliché wil dat er op straat ‘groter’ moet gespeeld worden, dat de voorstellingen ‘makkelijker’ moeten zijn en dus artistiek minder interessant.
Veel Vlaamse artiesten hebben nochtans het tegendeel bewezen. Circo Ripopolo, Kurt Demey of d’Irque en Fien hebben naam gemaakt in binnen- en buitenland. Ook Circus Katoen, Bert & Fred, There There Company en Collectif Malunés leerden de stiel op straat, en met Duo Berlingo is de aflossing verzekerd. In Frankrijk, nog altijd het Walhalla voor elke straatartiest, staan Vlaamse voorstellingen bijzonder hoog aangeschreven.
Toch kiezen nog altijd heel weinig afgestudeerden van circushogescholen voor de frisse open lucht. Misschien heeft dat te maken met de binnenlandse politiek van de hogescholen, misschien met onwetendheid. Onbekend blijft dus onbemind, terwijl de vele voordelen voor zich spreken: wie op straat speelt, krijgt makkelijker en meer speelkansen. Fijn. Het is de beste leerschool om snel te leren wat werkt en wat niet en waarom. Handig. Wie op straat kan spelen, trekt zijn plan ook in zaal, omgekeerd veel moeilijker. Cool. Het improvisatievermogen wordt aangescherpt. Toppie. Budgettair en organisatorisch is het lichter om dragen. Zalig. En misschien nog het meest doorslaggevende argument: een echt contact met het publiek. Voor, na of desnoods tijdens de voorstelling. Een verademing.
Wie een zware logistieke opbouw als excuus wil opwerpen: Circus Marcel laat een ‘Wheel of Death’ boven de straatstenen draaien. Wat zoveel betekent als: alles is mogelijk. Behalve een mogelijke fikse regenbui halverwege de voorstelling zijn er enkel voordelen aan circus buiten. Het is uiteraard niet béter dan wat zich in de theaterzalen en tenten afspeelt, maar er kan weinig op tegen een goeie voorstelling bij ondergaande zon, na een eindeloze zomerdag als alles naar vakantie ruikt. U leest CircusMagazine toch ook liever buiten op een zonnig terras?