De circusateliers staan bekend om hun trouwe en geëngageerde onderdanen. Eens gebeten door de circusmicrobe laat het virus je nooit meer los… Toch? CircusMagazine zocht in het verre en minder verre verleden en vond drie ex-circusverslaafden die met veel plezier een nieuwe weg zijn ingeslagen.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #54 (maart 2018). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Maarten Verhelst. Foto’s: Fotokultuur/Tom Van Mele.
Circusverleden: jongleur (autodidact), opleiding Formation Pédagogique (Ecole de Cirque de Bruxelles) in 2007. Daarna tot 2016 circusdocent bij Salto Tienen, Cirkus in Beweging, Circus Barbaar en vooral Circusplaneet en Circus Zonder Handen. Bij deze laatste circusschool ook erg actief binnen sociaal circus. Focust zijn laatste jaren op Chinese mast als discipline.
Is gestopt met circus omwille van het vele avond- en weekendwerk, de onregelmatige uren, het (vooral in de winter) continu in een sporthal zitten en amper zonlicht zien, het gebrek aan tijd voor vrienden en andere hobby’s.
Is nu zaakvoerder van een boomverzorgingsbedrijf, Arvore in Lokeren. Geeft boomtechnisch advies, voert visuele controles uit, snoeit aan de hand van klimtechnieken, verwijdert bomen, plant bomen aan, … Je snapt het wel.
Neemt veel van het circus mee in zijn huidige bestaan: de kennis van het lichaam (en de beperkingen ervan), het evenwichtsbesef om over takken te lopen, de goesting en het geduld van de jongleur om de werplijn perfect uit te gooien, de creativiteit om out-of-the-box te denken, de klimtechnieken van de Chinese mast-acrobaat. “De aap uithangen deed ik al in het circus en doe ik nu nog steeds.”
Ziet zichzelf niet direct terugkeren naar de circuswereld. Daarvoor is zijn huidige passie te groot. Elke dag is anders, elke opdracht vraagt 100% concentratie. De boomverzorgingswereld is trouwens te vergelijken met de circuswereld: iedereen kent elkaar en staat open om kennis en ervaringen te delen. “Maar af en toe nog eens jongleren op recreatieve basis zit er zeker en vast wel in. Jongleur ben je tenslotte voor het leven, niet?”
Circusverleden: begint met circus als kleuter van vier. Eerst circomotoriek, dan multicircus, daarna lid van de productiegroep ZigZag, allemaal bij Cirkus in Beweging. Gaat vanaf het tweede middelbaar naar de circushumaniora in Leuven. Specialiseert zich in acro porté, koorddans en slap touw.
Wil audities doen voor een circushogeschool, maar ziet haar plannen/dromen in duigen vallen door een blessure aan de hiel na een val tijdens de porté-training. Pijn, rust, pijn, operatie, nog steeds pijn, gips, rust, … een jaar gaat voorbij, techniek en kracht gaan zienderogen achteruit, audities hebben geen zin meer.
Studeert nu Performance aan KASK School of Arts. Merkt dat ze dankzij haar circusverleden haar lichaam door en door kent en onder controle heeft. “Ik weet wat mijn fysieke limieten zijn en hoe ver ik die kan pushen.” Neemt in vergelijking met haar medestudenten veel sneller het medium lichaam als basis dan een ander medium zoals video of sound.
Ziet zichzelf niet meer terugkeren naar de circuswereld. Beseft door de breedte van haar huidige opleiding – met vakken als video, fotografie en tekenen – dat een circushogeschool en de sterke focus op het fysieke waarschijnlijk toch niets voor haar zouden zijn. “Al mis ik het soms erg hard om op een koord te staan.”
Circusverleden: van 2005 tot 2011 lid van Ell Circo d’ell Fuego, werkt mee aan vijf edities van Extreme Convention. Richt in 2006 samen met Luckas Zaman The Great Bulgarian Circus op, dat tot 2012 straten en pleinen onveilig maakt met jonglerie en ‘strapatsernij’, of nog: foolish juggling and unlimited stupidity.
Wordt opgeslorpt door zijn job, stagemanager in de theaterwereld, en verlaat het circus. Werkt lang voor Studio 100, maar is nu actief voor een bedrijf dat LED-verlichting maakt en verkoopt. Geeft mensen verlichtingsadvies en maakt berekeningen voor lichtinvallen. Ook voor ‘speciallekes’ – pakweg een verlichte zandstorm in een stolp – kan je bij hem terecht.
Kan als technicus zijn circuservaring goed gebruiken: balanceren, gooien en vangen van materiaal, … “altijd handig bij het opbouwen of als je op lastig bereikbare plaatsen moet zijn.”
Komt ooit terug naar de circuswereld, ja. Plant al een nieuwe voorstelling met een nieuw gezelschap. Het wordt iets met beton.