Akkoord, Humo was eerst. Maar wij doen het beter, want wij focussen op de circuswereld. CircusMagazine stelde aan een heleboel circusmensen uit België (en verder) dezelfde vier vragen: Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld? Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar? Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk? Wie wens je wat toe voor 2017? Hun antwoorden lees je hier.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #49 (december 2016). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Coördinatie: Gwendolien Sabbe & Maarten Verhelst
Jongleur, Cie Pol & Freddy
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Circus dat aanleunt bij ‘performance’, met weinig of geen ‘personages’, uitgepuurd, soms zonder muziek. Ik heb ook veel hout gezien, houtblokken, stammen, blokken, palen, …
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Er schiet me niet direct een ontdekking van het jaar te binnen. De gebeurtenis die direct in me opkomt is het heengaan van Bill Kartoum, die nog tot augustus dit jaar op de planken stond, en dat in z’n 88e levensjaar. Respect! Misschien toch nog een ontdekking: de nieuwe van Collectif Malunés in eigen tent. Respect tambien! En het circusfestival in Clinge, dé underdog onder de circusfestivals, natuurlijk.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘ANECKXANDER’, omdat het zo puur is, omwille van de kracht die ervan uit gaat, die voorstelling doet iets met je, je komt er wat bevreemd buiten, net zoals bij ‘All the fun’ van Cie Ea Eo, trouwens, die heeft ook dat heerlijke effect.
Wie wens je wat toe voor 2017?
De circusartiesten: gevrijwaard blijven van kwetsuur en veel verkochte voorstellingen. De festivals: minder besparing en mooi weer. Circus in de CC’s: volle zalen. De vluchtelingen: een dak boven het hoofd. Het klimaat: minder opwarming (behalve bij ons). En voor iedereen: peace & love, rock & roll en veel circus.
Artistieke en zakelijke leiding TENT
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Dat er een hoop gebeurt in de Nederlandse circusscene was voelbaar, maar na een week op Festival Circolo wist ik het zeker. Wat veel talent in de kleine tenten, in alle vormen, maten, leeftijden en stijlen. Het samenbrengen en zien van al het werk maakte me trots! Trots op de ontwikkeling van het Nederlandse circusveld en iedereen die hier aan heeft bijgedragen en zich er dagelijks hard voor maakt. Trots op alle studenten en artiesten die met weinig middelen heel hard werken en manieren vinden om zichzelf te ontwikkelen en te presenteren. En trots op zij die er ondanks het ontbreken van een degelijke ondersteunende structuur toch voor kiezen om zich in of vanuit Nederland te ontwikkelen. Of je dit een trend mag noemen is de vraag, maar als ik hem zo bestempel en deze trend zich zou doorzetten in een sterkere ondersteuning van circustalent juich ik dit van harte toe!
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Eigenlijk is hij al een oude ontdekking, maar ook dit jaar heeft de Vlaamse Michiel Deprez, alumnus van ACaPA, me met zijn nieuwe werk weer omvergeblazen. Michiel is in staat om met weinig veel te verbeelden, te ontroeren en te vertellen. Hij neemt zijn publiek serieus en de abstracte beelden die hij creëert stellen de kijker in staat een eigen invulling te geven zonder de focus op het werk te verliezen. Ga hem zien! Daarnaast is het een enorme gebeurtenis dat beide Nederlandse circusfestivals voor het eerst structurele financiële ondersteuning van de overheid hebben ontvangen om de komende vier jaar hun broodnodige werk voort te zetten. Deze financiële ondersteuning is essentieel voor de verdere ontwikkeling van het Nederlandse veld. De festivals hoeven niet na het festival te starten met een lege portemonnee maar kunnen hun tijd, middelen en aandacht steken in het creëren van mooie festivals met een plek voor Nederlands talent.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Naast het werk van Michiel Deprez is er dit jaar eerlijk gezegd nog geen circusvoorstelling geweest die me serieus van mijn sokken heeft geblazen. De voorstellingen ‘The Garden’ en ‘The Square’ van choreografe Nicole Beutler daarentegen, zijn me nog lang bijgebleven. Vooral ‘The Garden’ bevat veel acrobatische elementen, maar beide voorstellingen maakten indruk door het ver doorgevoerde en geperfectioneerde bewegingsonderzoek in relatie tot de thematiek. Hier ontstaat voor mij een magie die ik zelden zie en waar ik me in kan laten wegglijden als kijker. Het bewijst mij daarom des te meer dat technisch materiaalonderzoek (met mens of object) in combinatie met inhoud aan de basis staat van goed werk.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens Nederlandse circusmakers ruimte, tijd en budget om zich te ontwikkelen, onderzoek te doen en te kunnen maken wat ze willen. Juist deze tijd, middelen en ruimte zijn van essentieel belang voor de versterking van de artistieke kwaliteit van het werk. Omdat TENT de komende jaren de mogelijkheid biedt aan talentvolle makers van binnen en buiten het veld om zich te ontwikkelen, kijk ik erg uit naar twee toekomstige samenwerkingen. Enerzijds de samenwerking met Zinzi Oegema die in twee jaar tijd een traject aangaat om haar identiteit als collectieve creator te ontwikkelen middels drie korte presentaties waarin ze haar makerschap aangaat en onderzoekt. Dat ze mag pogen, slagen, falen, leren, vallen en opstaan! Anderzijds de samenwerking met mimeartieste Floor van Leeuwen. Een groots project over het dragen en gedragen worden in relatie tot de huidige samenleving. De mimebril van de briljante Floor van Leeuwen gaat in dialoog met circusartiesten die dit onderzoek en avontuur mee aangaan en dragen. Ik wens zowel Zinzi als Floor veel plezier met de voorbereidingen voor hun projecten en ben trots dat we ze als TENT de nodige ondersteuning kunnen bieden. Dames, ik kijk ernaar uit!
Acrobate, docente bij Circusplaneet
What trends have you recently spotted in the circus world?
Chaotic, punk and daring. Maybe an Archaos vibe coming back.
Who or what is the revelation of the year?
New revelation? I would say Collectif Malunes with ‘Forever, Happily…’.
By which show were you really impressed?
I saw ‘Pixel’ from Compagnie Käfig in January at La Villette in Paris. Seeing a form of sci-fi show, mixing new technologies, putting them at the service of the body. In this case mapping and video. Like we have transhumanism to enhance the body, I believe certain technologies will permit the audience and the performer to encounter experiences close to psychedelic feelings. ‘Pixel’ reunited dancers, break dancers and circus artists in one show surrounded by very powerful visual effects. One thing I especially appreciated is the ‘non-ego’ artistic approach, permitting a wider public.
What do you wish to whom for 2017?
MORE SENSE OF HUMOUR! The circus artists nowadays see humour as a low, cheap artistic vocabulary. Rarely students from superior circus schools choose to deliberately make people laugh… Humour is a very persuasive and powerful tool. It can hit you full force with even dark and violent subjects. Humour, contrarily to what people think, is very hard to achieve on stage: it demands excellence in rhythm and a very crazy imagination… Hope I’ll get to laugh till I cry very soon while watching a circus show in 2017!
Fysiek acteur, acrobaat over de top
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Geen idee.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ik ben erg benieuwd naar ‘LAMPIONAIO’ (Sprookjes enzo), een interactieve circustheatervoorstelling, zonder woorden, voor kleuters van 3 tot 5 jaar.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik was onder de indruk van ‘IJzeren Hans’ van Nicole en Martin, een Zwitsers gezin dat sprookjes en circus combineert. Ik was onder de indruk omdat hun twee kinderen meespelen, ze in het Nederlands spelen, een machtige tent hebben, hun kaartverkoop in eigen beheer doen en ik was ook erg gecharmeerd door de voorstelling zelf.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens ieder mens per jaar drie heel erg betoverende voorstellingen toe.
Komisch acrobate
What trends have you recently spotted in the circus world?
I don’t know if it’s so much a ‘new’ trend but I’m seeing lots more collaborations across genres, art forms and venues. In the UK our variety circuit with its ‘spesh acts’ (highly skilled speciality circus artists) disappeared with the advent of television and pop music. The burlesque revival in the UK led to a resurgence of variety and in general you can now guarantee there will always be a circus artist on the bill of a burlesque show. In some ways it’s a return to old traditions, but with a new twist. Productions like ‘Briefs’, the Australian all-male show that blends comedy, elements of drag and burlesque, circus and sheer showmanship, means that the lines between the art forms are increasingly blurred. I’ve just spent a week at the Roma, Antwerpen, working with the incredible Bert & Fred and an array of amazing circus artists on a dining/performance concept. I love how varied the performances are in these kind of shows, the informality with the audience that makes them feel part of the action, and it’s a great opportunity to see what kind of work can come out of spaces not usually associated with circus.
Who or what is the revelation of the year?
Unfortunately, Brexit. I was so concerned about it – the rise in racist attacks after the referendum, the loss of agency that the 48% of us who voted to remain in the EU felt – that I organised a cabaret night for artists to explore their feelings. Ade Berry of Jacksons Lane provided his brilliant venue for the night and the audience generously donated to raise money for local youth arts outreach work. Jacksons Lane predominately programmes shows with a strong circus or physical theatre element. Their ‘Postcards’ season in July schedules an eclectic selection of performance works from text-based to comedy, all with some kind of dynamic physicality at their core. The shows are ticketed but the audience pay-what-they-want, which makes the event wonderfully accessible, a huge bonus in a city where theatre, like so many things, can be very expensive.
By which show were you really impressed?
Jess Love, ‘And The Little One Said’, and her new show, ‘Notorious Strumpet and Dangerous Girl’ which has received huge critical acclaim and an award in Australia. Jess is multi-talented; she is often a feature act in the touring cabaret show ‘La Soirée’ and is also a founding member of the Candy Butchers, known for their mix of circus and side-show. She has a profound gift for storytelling within the context of physical theatre and isn’t afraid to embrace dark issues, and this is another way that genres cross-pollinate. Traditionally circus has been associated with entertainment value (a worthy pursuit in itself) but artists like Jess push the form to a whole new level.
What do you wish to whom for 2017?
I wish that the UK wasn’t leaving the EU. All UK arts bodies and organisations advised against leaving the EU and the cultural sector faces an uncertain future once Brexit has taken place. In the short term the drop in Sterling is giving a boost to the arts as the UK becomes cheaper for cultural tourists, while British artists working outside of the UK get a pay rise. But in the long term the damage could be catastrophic. Visas for non-EU artists to perform in the UK are already expensive, time consuming and often difficult to obtain. I worry that if the UK leaves the single market EU artists will face the same process. The end result could be a very damaging homogenization of culture in Britain. Creativity doesn’t thrive in a vacuum. So many towns, festivals and artists in the UK have benefited from EU funding and it will be a tragedy to see this go. Depending on how ‘hard’ the Brexit is, independent artists like myself could be prevented from exporting ourselves to the EU because of the paperwork and costs involved with visas. The uncertainty of what the final deal will look like is problematic for so many people. How do we create shows for the European market and promote them when we don’t know what the rules of the game will be in two years time? How do arts organisations create or continue a five year plan when the fundamental import/export formats could fundamentally change by 2019? It’s a cultural limbo that is bad for the UK and Europe, could drastically narrow the field of vision for British audiences and may prove extremely disenfranchising for artists and arts organisations. I haven’t met a single artist yet who supports Brexit.
Manipulator van voorwerpen en emoties bij o.a. Circus Ronaldo, Ensemble Leporello
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De wereld is elke seconde anders, dus het circus ook. Het kan alle richtingen uit, ik hoor geruchten die naar een meer klassieke circusvorm gaan, en langs de andere kant komen er iedere keer toch weer originele apen uit de mouw, die voor de nodige vernieuwing blijven zorgen…
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Dat een bende fanatieke idioten van alles begint op te blazen, miljoenen vluchtelingen, en dat we er toch maar in kunnen slagen een ruimteschip te pletter laten storten…
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De circusvoorstelling ‘Black Coffee’ van Da Stoelt (Circolito). Omdat het jonge mensen zijn, en ik daar niet tegen kan.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen genoeg verstand om te beseffen dat ze zo niet moeten zagen, en een broek vol goesting.
Coördinator De Vuurmeesters
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Meer beweging, minder balletjes.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Cie Ea Eo met ‘All the fun’: een keiharde slap in your face.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Idem als (2). Vervreemding, desoriëntatie en toch intiem.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Veel vuur in de creativiteit en het zijn.
Acrobaat, bascule, cie KaO
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Er zijn al lang dromers die graag een dinnershow in België zouden zien en deze dromen beginnen zich nu te verwezenlijken. Bert & Fred organiseerden dit jaar in samenwerking met De Roma een eerste Antwerpse dinnershow. In Brussel werken Carré Currieux en Les Argounautes aan hun eigen dinnershow die tijdens de kerstvakantie speelt. Het is een formule die in het buitenland heeft bewezen dat het werkt, dus waarom niet in België. Binnen enkele jaren zullen we zien of het hier ook aanslaat.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor mij persoonlijk is de grootste verandering dat ik dit jaar met een nieuwe partner bascule ben beginnen springen. Na enkele vervangingen in voorstellingen doet het deugt om terug zelf te creëren. Als ik even breder kijk dan zijn het de aanslagen in Brussel die de grootste impact hebben gehad rond mij. Dit kwam hard aan bij circusatelier Zonder Handen, waar ik lesgeef. Na Parijs waren alle ogen al gericht op Molenbeek, waar Zonder Handen actief is. De aanslagen in Brussel hebben deze spanningen alleen nog maar vergroot. Het belang van werkingen als Zonder Handen in dit soort buurten is nu meer dan ooit van vitaal belang. Met circus kunnen ze een doel geven aan de jongeren en meehelpen aan een positieve identiteitsontwikkeling.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik ben het voorbije jaar heel veel in het buitenland op tour geweest, waardoor ik helaas niet veel voorstellingen heb kunnen zien. Ik ben wel blij dat ik de nieuwe van Collectif Malunés heb kunnen meepikken. Een sterke voorstelling en een circustent heeft altijd iets magisch. Ik heb enorm veel respect dat dit collectief het aandurfde om voor een tent te gaan. Dit is een enorme investering, maar ze hebben deze zomer bewezen dat ze hun tent kunnen vullen. De volgende jaren we nog veel van hen horen.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Er zijn steeds meer, kwaliteitsvollere en grotere circusprojecten die op poten worden gezet. Helaas groeit de financiële steun vanuit de overheid niet mee. Hierdoor is het steeds moeilijker om steun te krijgen. De sterke groei van het circusveld zou vanuit de overheid toch meer gesteund mogen worden. Verder wens ik dat Koen Allary zijn droomjob bij Kabouter Plop krijgt, nu zijn baard lang genoeg is.
Theatermaker, mentalist en bezieler van Rode Boom
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik ben blij om te zien dat nouveau cirque beetje bij beetje geschiedenis wordt. Het was een belangrijke stap in de circusgeschiedenis met vele mooie producties. Maar de stroming zorgde er ook vaak voor dat circusartiesten moesten gaan acteren wat de kwaliteit soms stevig naar beneden hield. Eind jaren negentig mengden ook dans en circus zich. Ook met mooie resultaten. Maar regelmatig was de dans eerder een overgang naar een volgend circusnummer. Vandaag de dag zie ik dat circusmensen meer geïnspireerd zijn door verschillende dingen. De kaders vervagen meer en alles wordt mogelijk. Circus wordt een techniek waarmee je je kan uitdrukken. Voorstellingen gaan over echte dingen. Je krijgt vaker het gevoel dat een voorstelling enkel met circus kon verteld worden. En minder dat er een verhaal verzonnen wordt om circustechnieken aan elkaar te knopen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De ontdekking van het jaar is voor mij eigenlijk een sport die op mijn weg kwam. Via obstacle run kwam ik in aanraking met Ninja Warrior. Waauw, dat vond ik vet! Kijk eens wat een techniek Isaac Caldiero heeft. Of Kacy Catanzaro bij de vrouwen. Soms droom ik ervan om een circusvoorstelling te maken met enkele jonge artiesten op een iets esthetischer parcours.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
In Keulen zag ik de Question and Answer act van Luke Jermay. Dat vond ik een goede mentale voorstelling. Bij mentalisme zie je niet vaak dat de mentalist een goede acteur is. Dat was daar dus absoluut het geval. Ik zag hem al meerdere malen aan het werk in het verleden. En het verraste me dat hij een interessante artistieke weg heeft gekozen met zijn werk. Ik was ook zeer aangenaam verrast door de voorstelling ‘PAKMAN’ van Post uit Hessdalen. Tot in de puntjes uitgewerkt.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Dat is een moeilijke vraag. Er valt zoveel te wensen aan zo veel mensen. Ik wens iedereen een echt magisch moment toe. Een klein momentje in een voorstelling dat je persoonlijk raakt, of een inzicht dat je krijgt tijdens een gesprek met een vriend, een plotselinge inspiratie waarvan je niet snapt vanwaar hij komt, dagen dat je je gewoon gelukkig voelt zonder reden, … Oh ja. En ik wens iedereen een jaar toe waar we wat minder vatbaar zijn voor de massamanipulatie. Waar we door hebben dat het beeld van een steeds slechtere wereld alleen maar dient om te verlammen. Waar we snappen dat de kracht zit in oplossingen delen en niet in klagen en zagen. Wat meer improvisatie dus.
Artistieke werking Circuscentrum, programmatie Smells Like Circus
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Circusartiesten zijn net als schrijnwerkers ambachtslieden. Trend van 2016: hout en zaagsel. Mijn voorspelling voor 2017: motorhelmen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Het overlijden van mijn moeder. Alles is relatief.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
’Celui qui tombe’ van Yoann Bourgeois. Intense eenvoud die keihard binnenkwam. Met tranen? Ja, één.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen wat meer geduld. Voor artiesten het geduld om hun creatie niet te rap los te laten voor het publiek en professionelen. Het geduld om de lat telkens 5 cm hoger te leggen. Voor professionelen het geduld om artiesten op ’t gemak hun ei uit te laden broeden en niet als aasgieren de kleine kuikens vroegtijdig uit hun nest weg te plukken.
Contactpersoon circus bij de Vlaamse overheid
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De jongste jaren was het vrij druk en heftig in de circusscène. Landen waar de vernieuwing haar intrede al vroeger deed, gingen er op vooruit en landen waar voorheen nog weinig nieuws te melden viel, kijken hongerig rond en willen aansluiting vinden. Het is één boeiend verhaal waarvan we aan Vlaamse zijde mogen zeggen deel uit te maken van het corpus. Een opvallende trend is de aandacht voor artistieke processen, voor onderzoek, voor professionalisering, voor samenwerking met andere kunstvormen… ontstaan vanuit een reële nood of misschien zelfs vanuit een onweerstaanbare drang van heel wat artiesten en organisatoren die er dan ook keihard voor gaan. Verrassend is daarbij dat doorheen die trend enkele familiecircussen stand houden en als levend erfgoed dapper de traditie voort zetten. En nog verrassender en heel mooi is dat het ganse, zeer diverse circusveld verbondenheid kent in een groot netwerk waar de verschillende spelers elkaar kennen en open staan voor elkaars werk. Als Vlaamse overheid zijn we heel blij om via het Circusdecreet de bloeiende circussector, zij het met beperkte middelen, te kunnen ondersteunen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor de Vlaamse overheid was 2016 een jaar van hard werken aan de voorbereidingen voor een wijziging van het Circusdecreet. In het antwoord op de vorige vraag lees je heel wat redenen voor zo’n wijziging. 2016 was bovendien een jaar van Vlaamse circusvoorstellingen om trots op te zijn, ik laat me niet verleiden om ze op te sommen, ik wil geen oneer aandoen aan deze die ik niet zou noemen. Ook het werk van de vele circusateliers, met oog voor sociaal circus, bewonder ik.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik ben vooral onder de indruk van een kleine regio als Vlaanderen die in een Europese context laat zien wat ze te bieden heeft aan circus en mee dingen in beweging zet.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens alle circusactoren heel veel inspiratie en circusvreugde toe. Wij van onze kant doen onverminderd ons best voor een aangepast inhoudelijk en financieel beleidskader.
Theaterrecensent
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Eerlijk gezegd, ik heb het laatste jaar afgehaakt in het circus. Ik heb het ‘cirque nouveau’ van het eerste moment gevolgd in Vlaanderen, begin jaren 90, en heb er als een van de eersten over geschreven in Etcetera en andere publicaties. Met veel enthousiasme. Ik was verrukt over de symbiose tussen lijfelijke circuskunsten en theater. Maar de laatste jaren heb ik moeite met het feit dat het circustheater steeds meer verglijdt naar tonen van en pronken met acrobatische en andere circuskunsten. Hoe knap die ook zijn, ik wil meer dan alleen maar dat! Op de dag dat het mailtje met deze eindejaarsvragen binnenkwam, was de tekening van Peter Van Straeten van de scheurkalender er eentje van een man in pak die een schilderij op een tentoonstelling aandachtig bekijkt, met naast hem een vrouw in losse trui, bonte maillot, los kapsel, en die zegt “Het is mij allemaal te smaakvol.” Daarin kon ik me wel vinden met mijn oordeel over de circusscène. Het is mij de laatste jaren wat te zeer geëvolueerd naar gepolijste stijl, naar perfectie à la Cirque du Soleil. Show, smaakvol entertainment, dat echter geen andere wereld verbeeldt. Het is wat het is. Als een turnwedstrijd. Knap, en ik heb bewondering voor al die mensen die dat kunnen. Ik kijk met open mond heel graag (als een ex-turnertje) naar Epke Zonderland aan de rekstok. Maar ik wil in een tent, op locatie, in een zaal naast een bijzondere lichaamskunde ook een artistieke inhoud. Ik wil imperfectie, kwetsbaarheid, existentie, het leven, verbeelding…! Ik wil geraakt worden, beroerd. En dat miste ik de laatste jaren te veel in het circus. Ik kwam dat wel tegen in het ‘gewone’ theater, in dans, in baby-, peuter-, kleuter-, kinder- en jeugdtheater, in figurentheater, in het theater der dingen. Daar heb ik als theaterrecensent meer dan genoeg werk mee. Ik heb, ik maak geen tijd meer voor circus. Sorry. Ik hoop dat mensen mij kunnen overtuigen om naar een productie te gaan kijken. U weet wat ik wil.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Zie antwoord op vraag 1. Afgelopen jaar niet iets bijzonders. Ik heb weinig gezien. De – voor mij toch – neerwaartse trend naar show en vermaak.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘ANECKXANDER’ van Alexander Vantournhout dateert al van het jaar daarvoor. Zoals ook ‘Fidelis Fortibus’ van Circus Ronaldo, dat mij beroerde.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Meer symbiose tussen circus en theater! Beklijvende, kwetsbare producties!
Frontman Die Verdammte Spielerei/Langste Fanfare, co-programmator Cirk! Aalst
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ja, er is veel dans en dat is geweldig, maar geef mij maar de herontdekking van het vechtende familiecircus. Zij die net aan de overkant staan van alles wat modern of populair is. Het dreigende kapseizen van een schip is zo mooi. Laat ons samen met hen de touwen vieren, en vieren dat ze er nog zijn.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Locatie in combinatie met groepen, de gebeurtenis is een combinatie van gebeurtenissen. Het mooiste is een gezelschap met eenzelfde voorstelling op verschillende locaties zien. Wat doet een publiek met een groep? De Malunés tijdens Cirk! Aalst zien ontploffen van enthousiasme doordat het publiek hen nog hoger tilt dan het tentzeil zelf, is uniek.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Tja, iets kleins: ‘La bella Tour’ gezien in Rasttadt (D). Twee pure oldschool clowns. Uitgepuurde karakters, klasbakken in kleinheid, ze zijn al jaren top, maar ik zag ze nu pas voor het eerst.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen 400 dagen in een jaar, 35 dagen op overschot om afstand te nemen van het circus, zodat je de andere 365 nog voller kan genieten van de schoonheid van het vak met respect voor elke variatie. Ook met respect voor alles wat jong en nog niet af is. Het is wat nog net iets minder is dat de schoonheid van de andere benadrukt en op zich net daarom ook zo mooi is.
Crida Company
Quelle tendance cirque avez-vous remarquée ces derniers temps?
En ce moment je viens d’être maman. Je suis déjà quelqu’un d’un peu perché sur la lune, qui ne lit jamais les journaux et qui vit un peu comme dans une boule, alors en ce moment c’est pire. Je reste trop à l’écart de tout pour pouvoir répondre à vos questions. Je suis quelqu’un qui est plus intéressée par les papillons, les petits renards, les nouvelles, les romans, les histoires fantastiques, les petits bars pmu de petites villes, à la musique des autres, à la nature et au gens…
Qui ou quoi représente la révélation de l’année pour vous?
Je suis beaucoup plus touché dans le monde du cinéma ou de la musique que dans le monde du cirque mais à vrai dire, là, ça fait un bon moment que je ne suis pas allé au théâtre et à voir du cirque… donc je ne suis pas très au courent de tout. Ah oui, il y a un truc qui m’a beaucoup impressionné, c’est Claudio Stellato, ‘La Cosa’ – c’est marron, mon iPhone, quand j’écris la cosa, il ecrit la vida… ça me fait rire – j’ai beaucoup été impressionné par ce spectacle, je ne sais pas dire si j’ai aimé ou non, parce que quand je l’ai vu j’ai eu très peur pour eux, j’ai souffert! J’ai beaucoup pensé aux gens qui travaillent. J’ai beaucoup de respect pour ce spectacle. Je ne sais pas si j’ai aimé, mais c’est ça qui est fort, c’est que ça me travaille encore… c’est impressionnant.. ça m’a fait des trucs. J’ai eu la chance de voir ‘Maybe’ de Maguy Marin à Avignon et qui m’a fort touché du debout à la fin, comme déjà d’autres travailles d’elle comme ‘ha ha ha’. Ah si! J’aime beaucoup Johann Le Guillerm, comme même pour citer quelqu’un du cirque. J’ai aimé fort ‘Par le boudu’, très fort. J’aime quand c’est fort. J’aime quand ça me travers. Je sais que ce sont des vieux spectacles mais ce sont des gens qui m’ont vraiment marqué et j’avais envie d’en parler. Mais la révélation de l’année pour moi ça serait plutôt me rendre compte de comment c’est fort et bon d’être maman moi qui ne voulait pas d’enfants.
Quelle performance vous a impressionné(e)?
J’aime beaucoup le travail d’Ivo Dimchev. Som Faves. Je trouve que cet artiste est un très grand performer. Il peut tout faire sur scène et est prêt à tout. J’adore. Ah oui, j’avais beaucoup aimé le travail ou il y a cette fille qui met de choses sur sa tête, merde, j’oublie tout… Ivan Mosjoukine!
Vous souhaitez quoi à qui pour 2017?
Je vois de fois de spectacles que j’ai fort aimé comme le premier spectacle de la compagnie Subliminati qui n’a que peu tourné. Je souhaite que les programmateurs continuent à faire bien leur travail. Prennent des risques pour qu’il n’y ai pas de beaux projets courageux qui passent à la trappe.
Trapeziste en acrobate, Passe-Pieds
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Voor mannen is het heel erg in om in vrouwenkleren op te treden of soms zelfs gewoon op hoge hakken. Meestal gedragen ze zich niet eens vrouwelijk, het kostuum spreekt voor zich. Veel circusartiesten zijn ook in de oude doos gaan snuffelen om een aantal vergeten circusdisciplines terug te halen, zoals de ‘haarhang’. Maar doordat het zo massaal terug voorkomt, is het ergens ook weer minder origineel. Ik geloof dat dit deels komt door de social media: we zien bijna allemaal dezelfde video’s en foto’s, dus halen we onze ideeën uit dezelfde bronnen, waardoor veel mensen met hetzelfde afkomen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Persoonlijk ben ik meer en meer aan het ontdekken dat ik eventueel ook dingen alleen zou kunnen uitvoeren. Ik werk al een aantal jaren vast in een duo en het is wel verademend om te beseffen dat we niet compleet afhankelijk zijn van elkaar. Ik denk dat het niet gezond is als duo om verkrampt samen te werken met het idee dat er daarbuiten niets mogelijk is. Dus nu ben ik dat beetje bij beetje aan het ontdekken. De grote eyeopener was toen ik een voorstelling speelde voor Katja Heitmann, een Nederlandse danschoreografe die in Fontys afstudeerde in hetzelfde jaar als ik. Ik vond haar werk tijdens de opleiding al interessant en was vereerd om voor haar een stuk te kunnen spelen. Het was een vier uur durende solovoorstelling in een openbare ruimte, ‘Selfiefy Myself’. Helemaal in mijn eentje met enkel een vloer (niet eens iets met luchtacrobatie!) en een camera met een tv-scherm. Ik had niet gedacht dat ik daar genoeg voor in huis had om die tijd te kunnen vullen. Het is een voorstelling die veel energie vraagt, maar ik vond het geweldig om zo uitgeput te zijn erna. In een trapeze-act is het te gevaarlijk om naar uitputting te gaan, dus dit was echt eens iets helemaal anders om te ervaren.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Dois’ van Luis & Pedro Sartori do Vale. Ik zag hun première tijdens het UP! Festival in Brussel. Eerst was ik niet zeker of het wel iets voor mij zou zijn, maar uiteindelijk was ik echt verrast. Ze hadden zo veel leuke dingen bedacht, de overgangen gingen heel vlot en het zat vol kleine, grappige elementen. De voorstelling is gemaakt en uitgevoerd door twee broers en ze spelen daar ook op in. Ze vinden het niet erg om elkaar soms voor schut te zetten, maar niet veel later zijn ze het al vergeten. Je voelt echt die kracht van het broer-zijn. Heel mooi om dat over te kunnen brengen in een voorstelling.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen die dit leest ongelooflijk veel circus toe. Heel veel inspiratie en vooral heel veel plezier. Niet alleen plezier tijdens de uitvoeringen, maar vooral ook tijdens de weg die daarvoor afgelegd moet worden (aangezien die langer is dan de korte tijd van een optreden). Zoals mijn trapezetrainer, Thieu Broens, altijd zei: “Geniet van het leren, want eens je het kunt, is er niets meer aan.”
Jongleur, oprichter en artistiek directeur Gandini Juggling
What trends have you recently spotted in the circus world?
I am afraid I don’t see enough circus shows to know trends. I like the fact that a lot of the youngsters have a joyous versatility and fearless polyvalence. I hope that the higher levels of skill lead to more experimentation. It would be great to break more rules.
Who or what is the revelation of the year?
My revelation of the year was spending time with Water on Mars. They have monstrous technical ability combined with a cheeky imagination. It gave me great pleasure both to watch them and to spend time with them in the studio. I feel like hearing Miles Davis for the first time.
Which show did really impress?
–
What do you wish to whom in 2017?
2017 is a big year for us. We are deepening our relationship with the dance world, with collaborations with Bharatha Natyam, dancer Seeta Patel in Sigma and a large scale piece called ‘Spring’ working with Alexander Whitley who is one of the most exciting choreographers today. We are happy like watermelons.
Directeurs van Circus Picolini
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Een trend waar het publiek van houdt in het circus is voornamelijk de nostalgie. Mensen zijn vaak gefascineerd door ons rondtrekkend leven en hoe we met één familie circus kunnen maken. We nemen ieder lid van onze circusfamilie mee in ons verhaal. Circus is traditioneel, is nostalgisch, is retro en op deze manier een trend op zich.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor ons was dé gebeurtenis van het jaar zonder twijfel het 20-jarig bestaan van Circus Picolini. In 1996 werd het circus opgericht door onze ouders, maar in 2008 namen wij de fakkel over om met minstens evenveel passie het werk verder te zetten, samen met onze kinderen. Dit jubileum mocht natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Daarom hebben we een gloednieuw nummer in elkaar gestoken. Met deze nieuwe vuuract zetten we de volgende 20 jaar alvast spectaculair in.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Er één bepaalde voorstelling uitpikken is voor ons bijna onmogelijk. Elke week ontmoeten we nieuwe mensen, werken we met andere kinderen en komen we steeds weer tot een verrassend resultaat. Dit maakt onze job net zo boeiend. Elke voorstelling is dan ook bijzonder op zijn eigen manier. Als je dan onze volle circustent vol enthousiasme ziet meedoen en je ziet de glunderende gezichten bij de kinderen, dan voel je echt een heel warme en indrukwekkende sfeer in de piste.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Wij wensen iedereen die op welke manier dan ook bij circus betrokken is dat ze zich gelukkig mogen voelen met wat ze doen en daarbij ook anderen gelukkig kunnen maken.
La chouette diffusion
Quelle tendance cirque avez-vous remarquée ces derniers temps?
J’ai noté une grande volonté de parler du quotidien de la part des artistes. Un désir de s’intéresser aux plus petites choses de la réalité, aux petits gestes pour les transcender au plateau. Une envie de travailler sur l’intime et la vie réelle.
Qui ou quoi représente la révélation de l’année pour vous?
Au fil des collaborations, j’ai pris conscience de l’extrême polyvalence qui est demandée aux artistes et notamment aux artistes émergents porteurs de projets. Cirque, mise en scène, administration, gestion d’équipe, technique, relation public, etc. Il faut non seulement posséder de nombreuses compétences mais aussi organiser son temps pour assurer ces différentes missions sans négliger une vie de famille et/ou des temps de recherche artistique. La présence d’un accompagnement est bien sur importante mais certaines dispositions concernant les agendas sont aussi centrales. Regrouper les dates de diffusion, ménager des temps perso et des temps spécifiques dédiés aux différentes taches…
Quelle performance vous a impressionné(e)?
Deux performances m’ont particulièrement marquées sur l’année 2016. Le spectacle ‘Ongekende Evidenties’ de la cie Rode Boom qui mêle mentalisme, musique, théâtre, travail plastique autour d’une réflexion sur le hasard. Il s’agit d’un spectacle complet qui surprend le spectateur en lui donnant une place d’acteur. Dans un autre registre, ‘Flaque’ de la cie Défracto propose une recherche très poussée autour du jonglage dans une mise en scène dense, physique et par ailleurs très accessible qui laisse parler les corps. Ce parti pris de recentrer le spectacle sur le cirque est très intéressant. Loin d’une démonstration pure, il s’agit de faire naitre des émotions grâce au mouvement et au jonglage.
Vous souhaitez quoi à qui pour 2017?
Je souhaite une meilleure collaboration à l’intérieur de la filière circassienne. Aller vers des échanges entre les différents maillons de la chaine des métiers (artistes, chargés de diffusion, programmateurs) pour développer des projets en profondeur ou chacun peut s’y retrouver. Je remarque trop souvent une méfiance ou un manque de connaissance entre les différents métiers. Or, pour jouir du meilleur de nos métiers, nous avons besoin de mieux nous connaitre, de pouvoir échanger en confiance et de prendre le temps de comprendre les contraintes de chacun.
Clown, Hendrik & Co
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Een trend die je de laatste tijd ziet, is dat dans meer en meer gecombineerd wordt met circus of straattheater. Ook zie je meer en meer jongere artiesten opduiken met mooie voorstellingen, een gevolg van de hype rond het circustheater en de goeie opleidingen in het land, denk ik. De keerzijde van de groei in het circustheater is dat je minder en minder het intieme theater ziet of de pure clownerie , maar meer en meer de spektakels, grote of straffe verhalen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De clown in zijn pure vorm raakt in verdrukking, helaas.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Daarom is het een verademing om nog een voorstelling te kunnen zien van Danny Ronaldo die wel trouw blijft aan de pure clownerie.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens alle jonge makers een inspirerend 2017 toe.
Directrice ESAC
Quelle tendance cirque avez-vous remarquée ces derniers temps?
Tout cela dépend à quel endroit et dans quel monde on se trouve. Ce qui est extraordinaire dans le cirque, c’est l’absence de normes ou d’esthétiques répétées. La déclinaison du genre est infinie, en constante évolution. Aussi, si je parle d’une tendance ou d’une autre, cela en révèle plus sur le type de public que je suis, et les lieux que je fréquente. Je ne parle donc pas d’art mais d’économie de l’art.
Qui ou quoi représente la révélation de l’année pour vous?
Si je parle de ce que je viens de voir au Festival Circa à Auch, un des temps forts des découvertes circassiennes, il y a eu ‘Chute!’, il y a eu ‘Dad is dead’. Mais je n’aime pas pointer des noms ou des têtes d’affiches. Même si ces deux spectacles m’ont fortement impressionnée, ce que j’apprécie par dessous tout c’est la diversité des démarches, leurs succès et même leurs échecs. Je n’aime pas cette tendance à stariser une compagnie, de la porter au rang de génie puis de la délaisser pour cause de ‘déjà vu’. Cette société de consommation rapide me déplait, la question aussi. Probablement aussi parce que je m’occupe de formation et pas de diffusion.
Quelle performance vous a impressionné(e)?
Je reviens à ‘Dad is dead’. Deux promeneurs, un acrobate du Cheptel et un acteur de chez Christophe Haleb, se retrouvent sur une bicyclette acrobatique et se lancent dans une conversation tout autant acrobatique. Discussion engagée sur le sens de l’activisme, de la citoyenneté, du genre et de la condition humaine. Au bout de combien de tour de pistes – 300? 600? – s’achèvera, sans aucune conclusion autre que celle de l’amitié, une conversation puissante, dérangeante et excessivement drôle. Corps et texte en cirque, nous assistons médusés au risque pris par les deux artistes à se servir du chapiteau pour partager et nous toucher. Bingo.
Vous souhaitez quoi à qui pour 2017?
Je souhaite une remise en question profonde de la question du soi. L’artiste et son agrès a parfois une fâcheuse tendance à m’énerver tant il se soucie peu du monde qui l’entoure et du public qu’il considère acquis à admirer son exploit. Je souhaiterais des positions fortes qui s’opposeraient à la société du spectacle et à ses systèmes de communications, des bulles à part.
Luchtacrobaat, circusdramaturg en -onderzoeker, choreograaf
What trends have you recently spotted in the circus world?
First of all, I’ve only had half a foot in the circus world this year – I’ve been doing theoretical research on circus and dance at Utrecht University, and I’ve only emerged from the library on some very special occasions! So take my words as something like one version of a possible truth… I’m interested in what circus can be, in how we can expand and transform, so I do tend a little towards speculation, but I hope nevertheless that I can provide an interesting perspective. Perhaps predictably, what has struck me as ‘trendy’ this year are quests for alternative knowledges, beyond what is taught at circus school. There seems to be a general feeling that the trainings provided by the FEDEC bachelor’s programs are no longer sufficient for young artists who want to make challenging and experimental new work. The world in 2016 is simply too complex! I see young artists of my generation turning to a wide variety of further studies, ranging from active dreaming and somatic work to psychoanalytical studies to theater directing, all with the goal of bringing their discoveries back to the field of circus performance. So look forward to an explosion of NEW pretty soon. The wave of Masters programs emerging in the field of circus itself seems to respond to this trend – in addition to the program at DOCH in Stockholm, ESAC has a Masters in the works, as do several other institutions. If these programs live up to their ambitions, they promise to transform the circus landscape.
Who or what is the revelation of the year?
Here again you have to put yourself in my very odd shoes but I honestly think that the serial (and continuing) publication of the essays in Bauke Lievens’ ‘Open Letters’ series has been the event / revelation of this year and her incisive commentary is complex yet crystal-clear – the sort of tough-love that circus needs right now. The recently-published second letter about the problematic relation between circus and Romanticism (‘The Myth Called Circus’) raises some important points, especially with regards to the unsavory politics of our obsession with disciplined bodies, and the persistent misunderstandings in our field about the ‘reality’ of our staged movements. The apparently overwhelmingly defensive response to Lievens’ first letter also reveals something about the field; namely, that we have far to go before we are able to discuss our work in a productive manner. There should be room in circus for a panoply of opinions, and it’s essential that we find a way to dialogue constructively. Certainly, she is dealing with circus on a pretty intellectual wavelength: just because circus is historically a popular and accessible form doesn’t mean there is no room in the field for a conceptual approach! Indeed, it is essential that we develop the conceptual branch of circus in order to ensure continued diversity and balance in the circus ecology.
Which show did really impress?
Circus Foetus ‘Or Cirque’, which played in Brussels at Garage 29 this May, is one of the best circus shows I have seen in a long time. I think as it serves as an exemplary model for the future of circus in several regards. The performers, Alma Buholzer and Thomas Saulgrain, do not show the whole of their technical potential – their ‘best tricks’ – as if the goal of the show was to highlight and sell themselves as individuals. Buholzer is a very accomplished swinging trapeze artist, but her aerial work in the show is a specific study of a certain gestural language, not a general demonstration. Similarly, Saulgrain builds meaning through strategic repetition of acrobatic figures, and through their distribution in space, rather than simply cycling through a repertoire of movements selected for their difficulty. The performers direct the value or energy generated by the technical elements away from their particular bodies and towards the show as an artwork. As obvious as this arrangement might sound, you would be surprised how much circus work I see which has the opposite structure, primarily highlighting the artists as individuals (as brands?). ‘Or Cirque’ is also interesting in that, although it seems to be in some way about circus, this self-reflexivity doesn’t lead to a piece which is only relevant to circus insiders. Rather, the artists are hyper-aware of their broader cultural context. In particular, they manage to deal with the twin specters of circus – discipline and spectacular capitalism – in a way which is specific to circus but also and especially opens up to the wider world. I’m pretty sure they’re planning to tour more. If you haven’t seen it, you really must, you’ll get what I mean!
What do you wish to whom for 2017?
Ah, this is my favorite question! I have many hopes, dreams, and wishes for circus in 2017 and beyond. Firstly and mostly, I wish that all the young artists who feel that their work is under-appreciated by the production networks manage to find a way to articulate themselves and defend themselves from normative judgments about what circus can be. I hope that not only working artists but also circus schools begin to relax the ‘standards of technical excellence’ which prevent us from taking control of our own practices. I hope that the wave of circus artists doing research outside the confines of today’s circus landscape return with tools and language which help us set more complex creative processes in motion. Finally, I hope that we can establish a critical discourse about the work itself, providing a safe and energetic space for artistic growth and dialogue. Maybe this is optimistic to hope for, but I honestly believe we can do it! I think 2017 is going to be a great year.
Circusproductie bij o.a. Festival Circolo, Oerol en Zomer van Antwerpen
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik heb de indruk dat er met name in Nederland een verandering plaatsvindt in de denkwijze van de afgestudeerden van de circusopleidingen. Er zijn meer circusartiesten die de behoefte voelen om onderzoek te doen naar het maken van voorstellingen, in plaats van het uitvoeren en enkel artiest zijn. Ik heb het maakproces van het Jheronimus Bosch project van Michiel Deprez, Nick van der Heyden, Camille Paycha en Ruben Mardulier (Hélaba Compagnie) van dichtbij mogen meemaken en ik heb er enorm van genoten. Zij zijn gestart met dezelfde opdracht, maar er zijn drie totaal verschillende voorstellingen uit voortgekomen. Dit intrigeert mij enorm; ik kijk er naar uit om meer werk van deze artiesten te zien en hun ontwikkeling te mogen volgen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Het ‘kleine tentjes’-programma op Festival Circolo vond ik heel erg tof. Tijdens het festival werd er werk van Nederlandse en buitenlandse circusartiesten en -gezelschappen vertoond. Dit was een combinatie van voorstellingen van studenten, alumni en artiesten die al langer in het vak zitten, die wisselwerking werkte heel erg goed. Ik heb het idee dat door de manier waarop dit programma werd aangeboden en het feit dat ook (meer ervaren) artiesten van grotere gezelschappen als Les Colporteurs en Cie XY deze voorstellingen bezochten en in dialoog gingen met de makers, het programma een goede manier is om meer verbinding te creëren in het circusveld.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Fidelis Fortibus’ van Circus Ronaldo blijft een waanzinnig mooie voorstelling, ik vind het indrukwekkend dat een solovoorstelling zo enorm kan blijven boeien en dat je elke keer weer nieuwe elementen van het spel ontdekt. Daarnaast is Danny Ronaldo een kunstenaar voor wie ik enorm veel respect heb, hij is een enorm fijne en mooie mens en ik vind dat dit in ‘Fidelis Fortibus’ heel duidelijk tot uiting komt.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen een waanzinnig mooi 2017, met veel speelplekken, festivals en vertoningen. Op persoonlijk vlak zou ik graag meer circusvoorstellingen willen zien, ik houd enorm van mijn werk, maar helaas kom ik er te weinig aan toe om voorstellingen te bezoeken.
Programmator Theater op de Markt
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Opvallende tendens die ik meen te bespeuren tijdens veelvuldige prospecties in het buitenland en nota bene vooral bij onze zuiderburen is dat circusartiesten en -gezelschappen meer en meer met tekstmateriaal aan de slag gaan. Zelf als performer, ofwel met een off-screen voice, ofwel met een acteur en/of muzikant die ook het een en ander vertelt. Dat tekst in het actueel circus ook iets kan toevoegen, bewezen onlangs nog twee topacrobaten in het geweldige ‘Chute!’ van het jonge Franse collectief Porte27. De toeschouwer, die in ‘Chute!’ ook nog eens op de huid van de artiest zit, krijgt van de acrobaten een uitvoerige en met humor doorspekte uitleg over de theorie van ‘de val’, met de nodige fysicaformules en al. Je steekt er echt wat van op! Het hoeft niet te verbazen dat ‘Chute!’ ook in een aangepaste schoolversie toert. Fysica gaat er zo wel in bij alle tieners! Het maakt wel dat we als festival voor een uitdaging staan om na te denken over hoe we bepaalde circusparels ook voor een anderstalig publiek kunnen brengen. Gaan we investeren in vertalingen en adaptaties, boventiteling etc, misschien remakes? Of laten we gewoon de originaliteit, en de mogelijke deelse onverstaanbaarheid, intact?
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Omdat creaties in een circustent bijna een rariteit dreigen te worden, vond ik het afgelopen jaar fantastisch om bij deze residentie in Dommelhof wat betrokken te zijn: het creatieproces van ‘Forever, Happily…’ van Collectif Malunés. Hoe het dit jonge collectief van circusartiesten, muzikanten, technici en productiemensen bloed, zweet en tranen kostte maar nog meer: hoeveel lef, visie en liefde er was in hun gezelschap om uiteindelijk deze prachtige feelgood voorstelling neer te zetten! De warme ontvangst van ‘Forever, Happily…’ in een tot de nok gevulde circustent zowel in Antwerpen, bij ons in Hasselt als onlangs nog op het festival Circa in Auch nabij Toulouse, het zal nog lang als een mooi souvenir in mijn hoofd zitten.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik ben echt zo enthousiast over ‘Halka’, de nieuwe voorstelling van de acrobaten van Tanger. Ik heb me laten vertellen dat ‘Halka’ staat voor de cirkel die het publiek vormt rond een straatvoorstelling én dat ‘Halka’ tegelijk ook staat voor feest tussen mensen en generaties. En dat is het echt helemaal. Ik denk ook dat het een feest tussen culturen is. Prachtige kleuren, mensenpiramides, radslagen van de acrobaten, allemaal opgeluisterd door de klanken van de Maghreb. Maar meer dan het tonen van collectieve kunstjes is het tegelijk een zeer aandoenlijk weergeven van wie deze acrobaten zijn en waar ze vandaan komen. Een voorstelling die je echt 60 minuten lang met de glimlach opneemt.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Aan iedereen: een warm nest, verwondering en dromen die waargemaakt worden.
Medewerker Cirkus in Beweging, voormalig medewerker CIA Irmãos Sabatino (Brazilië)
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Circus heeft altijd al een nomadisch trekje gehad, meer dan andere kunstvormen. De laatste jaren heb ik de indruk dat internationalisering ook in het circus in een opmars zit. Jonge circuscompagnieën vinden gemakkelijker hun weg over de grenzen en zelfs over de oceanen heen. Europa is stilaan een vanzelfsprekend actieterrein geworden, de horizon reikt verder nu. Programmatoren en organisatoren van festivals gaan in andere continenten kijken wat er leeft. Circusdocenten geven lessen in elkaars organisaties, ongeacht taal en cultuur en jonge circusfreaks kijken waar in andere landen de mosterd vandaan komt. Internationale netwerken duiken overal op. Het lijkt allemaal zeer natuurlijk en vanzelfsprekend, maar netwerken vergen ook aandacht en energie: zij zijn al lang geen vrijetijdsbesteding meer, maar een strategie en een veeleisende werkwijze. Dergelijke netwerken werpen vruchten af. Het is een trend die weliswaar al een tiental jaar bezig is maar nu gewoon niet meer weg te denken valt.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Mij staan ‘Het grote circus in het Braziliaanse Congress tegen de wettelijk verkozen president’ en de ‘Biggest show on earth van Donald Trump in de U.S.A.’ vers in het geheugen gegrift. Maar hoe overweldigend ook, het wereldcircus van de neoliberale mondialisering en zijn populistische schaduw hebben geen vrij spel. Voor mij zijn de grote culturele movements die overal ter wereld ontstaan als een alternatief voor de brutale globalisering en de populistische verrechtsing van onze samenleving de belangrijkste ontdekking van het jaar. In Brazilië bijvoorbeeld is de mobilisatie van de hele culturele scène en de bezetting van het ministerie van cultuur, op het moment dat de aangestelde president Temer dit ministerie gewoonweg wou afschaffen, voor mij een teken van de ongelooflijke veerkracht van de lokale culturele netwerken. En het bleef zeker niet bij één enkele actie: zo organiseerden verschillende groepen uit het circusmilieu van São Paulo zich in een forum om te discussiëren over de te volgen strategie en te experimenteren met alternatieve vormen van samenwerking en overleving. Dit om weerwerk te kunnen bieden aan een beleid waar kunst en cultuur niet alleen als overtollig worden beschouwd maar ook als mogelijk hinderlijk voor de politieke strategie van de machthebbers. Natuurlijk loopt het bij ons zo’n vaart niet… maar helemaal verschillend vind ik de situatie hier nu ook weer niet.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Om eerlijk te zijn was ik als jonge moeder vooral onder de indruk van de pasverworven baby- en peuterstreken van mijn eerste zoontje – een 24 uur op 24 voorstelling, zeg maar – en schoot er niet veel tijd over om naar andere voorstellingen te gaan kijken. Op de valreep heb ik dan toch de laatste voorstelling van ZigZag gezien, de productiegroep van de Leuvense circusschool, en deze heeft me aangenaam verrast. Jeugdig geweld op de scène in een verfrissende frivole voorstelling. Een bende die, zoals ze zelf zeggen, al de helft van hun leven op de planken staan en dat met zo veel goesting voor een laatste keer tonen aan het publiek, zalig! Jammer dat het de laatste voorstelling was… Het was iets dat de kracht van lokale werking toont en tegelijk voor mij verwant is aan wat op de internationale scène gebeurt; iets dat net als wat daar bezig is kan uitgroeien en, wie weet, over de grenzen reiken.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Voor elke circuslievende mens ter wereld, een jaar vol uitdagende en toffe projecten. Less war and more circus, please!
Artistiek directeur Espace Catastrophe
Quelle tendance cirque avez-vous remarquée ces derniers temps?
Ce qui me frappe en ce moment, ici et ailleurs, c’est le (re)développement des (grands) collectifs de création, qui travaillent sur des écritures singulières autour d’une discipline. Un peu comme si XY avaient (ré)ouvert une voie et montré le chemin… Je pense à La Walff que j’ai vu au Festival d’Alba la Romaine en juillet dernier, au projet PDF avec une petite vingtaine de filles au plateau, au Groupe acrobatique de Tanger ou, encore chez nous, avec Collectif Malunés… Des projets issus d’envies plurielles… qui nous rappelle que dans le cirque, au contraire du nationalisme grandissant, d’un repli sur soi-même qui mènent à une société de plus en plus individualiste, les notions du ‘groupe’ et du ‘sans l’autre je ne suis rien’ sont au cœur des préoccupations et des envies.
Qui ou quoi représente la révélation de l’année pour vous?
Je ne parlerai pas de révélation artistique cette année… mais il y a un fait marquant, chez nous, en Fédération Wallonie-Bruxelles (où le cirque ne bénéficie toujours pas des moyens nécessaires pour se développer), c’est l’ouverture des prix de la Critique, habituellement décernées aux seuls spectacles de Théâtre ou de Danse, au Cirque. Le 3 octobre dernier, au Théâtre National à Bruxelles, parmi les 3 spectacles nommés pour cette nouvelle catégorie: ‘Le Poivre rose’, ‘Jetlag’ et ‘La Cosa’, c’est Claudio Stellato qui a reçu ce premier prix du meilleur spectacle de Cirque. Une forme hybride et un spectacle décalé qui montre bien que le Cirque, aujourd’hui, explore tous les champs…
Quelle performance vous a impressionné(e)?
Si je ne peux souligner qu’une seule performance, je choisi alors de mettre le focus sur le chemin qu’est en train d’accomplir la toute jeune Compagnie BARKS pour la création de leur premier spectacle ‘LES IDEES GRISES’. Avec leur proposition d’imaginer un monde aux lois et aux logiques différentes, leur envie de sublimer l’ordinaire et repenser le banal, leur invitation à accepter l’absurde, oublier la raison et rire de la logique, François Lemoine et Bastien Dausse réussissent sans cesse à m’embarquer dans leur course poursuite, dans leur belle épopée du chaos. J’apprécie leur curiosité, leur folie, la rigueur et la précision qu’ils mettent dans leur travail d’écriture ‘à 4 mains’ à la table et au plateau. Leur création d’objets loufoques et leur travail de recherche acrobatique ‘NO Limite’ me fait vibrer. L’énergie qu’ils dégagent sur le plateau est ‘boostante’. Un projet à contre-courant que nous avons beaucoup de plaisir à accompagner et qui a déjà séduit pas mal de public dont les quelques privilégiés du Festival IN d’Avignon de cette année qui ont pu découvrir leur Forme Courte.
Vous souhaitez quoi à qui pour 2017?
Je souhaite que les artistes puissent continuer à avoir les moyens (ou y accéder pour ceux – nombreux – qui n’en n’ont pas encore), la reconnaissance et les rêves qui leur permettront de continuer à explorer, rechercher, inventer, imaginer et créer. Je souhaite pouvoir continuer à accompagner les artistes et les compagnies qui veulent aller plus loin, dans des créations plus engagées. Je souhaite que, malgré ces périodes difficiles, le monde qui nous entoure s’ouvre à nouveau, que les regards des uns sur les autres redeviennent bienveillants et que la vie sociale, comme exprimée par ces magnifiques collectifs de circassiens, redevienne plus simple…
Voorzitter jury CircusNext, docent, regisseur
What trends have you recently spotted in the circus world?
Le cirque vit une transformation constante et les artistes se sentent de plus en plus libres de créer leur propre langage et de chercher une cohérence dans l’écriture. Il reste difficile pour moi de trouver une tendance actuelle. Je remarque de plus en plus la présence de solos, de véritables voyages intimes dans l’écriture contemporaine. C’est le cas d’artistes comme Alexander Vantournhout, Darragh Mc Loughlin, Elodie Donaque, Giorgio Bertolotti. Au niveau de la syntaxe des spectacles je remarque de plus en plus la présence de la répétition du mouvement, je pourrais donc dire que je sens l’influence de certains schémas issus de la danse (parfois dérangeant surtout quand la réception n’aboutit à rien dans l’évènement scénique). Au niveau du vocabulaire je remarque le choix d’une sobriété voire d’une simplicité, plus qu’une recherche de virtuosité, ceci étant la volonté expresse de s’exprimer par le cirque même en utilisant comme vocabulaire les figures qui permettent d’être habité par un sous-texte en fonction du sens de la métaphore.
Who or what is the revelation of the year?
Difficult for me to say who is the revelation event of the year. I’m impressed by the universe of Svalbard, a young company from Sweden who recently premiered their first show ‘All Genius All Idiots’. A proposal that looks at the absurdities of life, using the circus to highlight the most animal facet of human behavior. A smell of whisky, blood and sperm is present on stage behind the metaphors.
By which show were you really impressed?
Fragan Gehlker, pour la poésie, le sens de la métaphore et sa maturité scénique. Avec ‘Le Vide’ il explore les limites, tout en épurant son langage à la recherche d’une simplicité extrême pour mettre en valeur tous les éléments présents dans les métaphores qu’il créé. Avec Fragan la corde lisse devient l’instrument qui raconte l’absurdité de l’être humain qui est condamné à faire éternellement la même chose: monter et descendre.
What do you wish to whom for 2017?
I wish to see more collective experiences, I feel the lack of a group of young artist who decide to do together a real journey living together, working together and with a clear artistic proposal (like Collectif Malunés, MagdaClan, Galapiat).
Artistiek directeur City Parks Foundation (New York)
What trends have you recently spotted in the circus world?
More dance and physical theater. Less focus on technical ability as a measure of success.
Who or what is the revelation of the year?
Organizations investing in development, residencies and support of artists and companies. Special note to USA where arts funding is dismal.
By which show were you really impressed?
Fragan Gehlker with ‘Le Vide’. I was moved by the artist technical prowess. His work on the ropes was as if he were on a Chinese pole. Strong, beautiful, relentless. The show also mirrored life in the pursuit of dreams even in the face of defeat.
What do you wish to whom for 2017?
I wish for more culturally diversity and diversity of form. Ghandini Juggling is an example with their work 4 X 4, which integrates ballet and juggling.
Vrijwilligster bij Theater op de Markt
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Wegens andere bezigheden heb ik me dit jaar enkel kunnen focussen op Theater op de Markt in Hasselt. Daarom dat de trends die ik gespot heb enkel zeer eenzijdig vanuit dit festival komen. Toeschouwers van (circus-)straattheater blijven massaal voor het verrassingseffect kiezen. Men weet niet wat er gaat gebeuren, ziet of hoort andere mensen lachen bij een performance terwijl je buiten je beurt staat af te wachten, … Voorbeelden zijn legio: Cie Tu T’Attendais à Quoi met ‘La 4LInfernale’, Schweigman en Het Houten Huis met ‘Curve’, de Britten van Artizani met hun installatie ‘Bees! The Colony’. Een voorstelling waarbij je kan binnenkijken bij ‘de gewone mens’ (Hoge Fronten – ‘Gluren’) om eens te zien of het er wel zo uitziet als in je eigen huis, maar ook voorstellingen met een Big Brother-gehalte lijken een trend te worden: voorbeelden gehaald bij de houten constructies van Covar en Benjamin Vandewalle.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De voorstelling ‘Forever, Happily…’ van Collectif Malunés was voor mij een ontdekking, niet zozeer om de voorstelling die ze brachten, maar wel om de manier waarop deze jonge artiesten weer als een echte circusfamilie gaan leven in en rond hun circustent. Dat geeft me hoop voor het echte circusleven. Het is duidelijk aan een revival bezig en lang nog niet dood.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Goh, ik kan echt als een klein kind van veel onder de indruk zijn, maar ik betrap me er zelf op dat hoe meer circus- en straattheatervoorstellingen je ziet, des te kritischer je wordt en niet altijd meer met een open blik naar gezelschappen kijkt. Ik zal steeds een grote fan blijven van Leandre en van Comp. Marius, maar dit jaar was ik erg onder de indruk van de installatie ‘Curve’ van Schweigman en Het Houten Huis. Je weet niet wat je kan verwachten, er hangt een grote geheimzinnigheid rond en je moet het gewoon ervaren om je er een mening over te vormen. En zelfs dit lukt, zoveel maanden later, nog niet helemaal… Ik ben blij dat ik het gezien/gedaan heb, weet zeker dat je mij d’er nooit meer in krijgt, begrijp nog steeds niet wat de artiest probeerde uit te drukken, maar het heeft wel een grote indruk op mij achtergelaten.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Voor 2017 wens ik alle circus- en straattheaterartiesten veel inspiratie en goeie vibes toe zodat ze ons, de vrijwilligers en toeschouwers, weer kunnen laten genieten van fantastische voorstellingen.
Directeur LATITUDE 50
Quelle tendance cirque avez-vous remarquée ces derniers temps?
Cela fait déjà quelques années que je remarque une forte tendance à proposer des spectacles pour la salle, ce qui me donne l’impression d’une diminution des propositions sous chapiteau. Même si il est évidemment important que le cirque entre dans les théâtres il me semble essentiel de continuer à travailler le circulaire et à développer des propositions artistiques pour l’espace public. Latitude 50 restera attentif dans les années à venir au développement de ce type de forme.
Qui ou quoi représente la révélation de l’année pour vous?
Il est difficile de parler d’une révélation de l’année parmi les nombreux spectacles découverts mais je pointerai ici le fait que les arts du cirque ont pour la première fois rejoint le théâtre et la danse au Prix de la Critique des arts de la scène en Fédération Wallonie-Bruxelles. Un moment important pour notre secteur qui a vu Claudio Stellato et son spectacle ‘la Cosa’ récompensé.
Quelle performance vous a impressionné(e)?
‘ANECKXANDER’, le spectacle d’Alexander Vantournhout et Bauke Lievens, est une proposition que j’ai trouvé puissante et remuante. Beaucoup de justesse dans le choix de la nudité et du seul corps comme outil pour nous parler de solitude et de l’humain… Tout en pudeur.
Vous souhaitez quoi à qui pour 2017?
Je souhaite au secteur des arts du cirque et de la rue de la Fédération Wallonie-Bruxelles d’avoir les moyens de se développer. Compagnies, festivals et lieux de créations souffrent d’un manque d’investissement des pouvoirs publics et plus particulièrement de la Fédération Wallonie-Bruxelles. Cela fait quelques années que nous sentons une attention particulière pour notre secteur de nos différentes Ministres de la Culture qui se sont succédées mais cela ne s’est pas encore concrétisé dans les chiffres.
Clowns, Compagnie Krak
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Helaas te weinig circus gezien om trends te kunnen spotten (we weten wel al wat de trend volgend jaar zal zijn…).
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
We gaan geen namen noemen, maar we kregen een schok toen we ontdekten dat zelfs een clown van wereldniveau kan falen. Zo zie je maar dat je je elke voorstelling opnieuw moet bewijzen en dat niets vanzelfsprekend is.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Cie Sacékripa. Zowel ‘Marée Basse’ als ‘Vu’ gezien. Totaal verschillend maar toch beide super waardoor we helemaal verkocht zijn aan de compagnie. Hun timing, hun spel, kleine situaties zo uitvergroten dat je plat ligt van het lachen. Origineel in eenvoud.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Voor iedereen een minimum impact en een maximum smile!
Zinzi & Evertjan, acrobaten bij Cie XY
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het lijkt in de gehele breedte geaccepteerd dat er geen circus meer in een circusvoorstelling moet. Nieuwe opkomst van voorstellingen in tenten.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De opkomst van enkele circusfestivals, zoals Atoll (Karlsrhue, D), Cirq A’dam (Amsterdam), Cirque Mania (Korzo Den Haag), circusdriedaagse MAAStheater (Rotterdam) en de extra middelen voor Circolo en Rotterdam Circusstad.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Deze zomer hebben we Alex Barti, een hele toffe poppenspeler gezien, waar we totaal door verrast waren.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Evertjan: Nu weet ik wat m’n grootmoeder elk jaar bedoelt met ‘een goede gezondheid’, de rest komt wel… Aan de collega’s van Cie XY en in het algemeen dat onze lichamen nog lang mogen meegaan.
Fullstop Acrobatic Theatre, docenten bij Circusplaneet
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Mede door het CircusMagazine en zijn artikels over het hoe, wat en waarom van circus in de ruimste zin van het woord wordt het circus aangemoedigd om te praten over circus. Volgens ons heeft het Circuscentrum daarin een aanzienlijke bijdrage geleverd en wij hopen dat dit geen trend is maar een gestage evolutie.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor ons was dat onze zomertournee die tjokvol zat met toffe festivals in binnen- en buitenland. Je kan je wel voorstellen dat wij heel dankbaar en gelukkig zijn dat wij ons eigen werk mogen tonen en bijna altijd samen met onze kinderen kunnen toeren.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Iceberg’ van Leandre Ribera, vanwege het schijnbaar moeiteloos en grenzeloos vakmanschap van die twee clowns.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Wij hebben een wens voor jou, beste lezer, dat je je hart mag volgen om jouw dromen waar te maken! In 2016 hebben wij veel van onze dromen verwezenlijkt en we wensen dat iedereen toe!
Acrobate, hand balance, Le Cirque du Platzak
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Heel persoonlijk: die eeuwige zoektocht naar ‘Wie ben ik’ en ‘Wat wil ik doen’? Die kom je overal wel tegen. En ik vind het ook fantastisch dat we allen ‘zoekend’ zijn. Dat geeft steeds motivatie naar manieren om ons creatief te willen uiten. Maar ja, is dat nu een trend? Nog een hit bij de circus people lijkt me een piercing door het neustussenschot (zie je heel vaak in het zuiden). Of roue cyr lijkt me ook wel een trend. Dat zag je 10 jaar geleden maar zelden in de scene. Nog een trend van de afgelopen tijd is dat iedereen het maar heeft over ‘vernieuwing in het circus’.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ontdekking: Dat ik m’n clown heb ontdekt en er mee heb mogen werken/spelen. En de ontdekking dat er eigenlijk in iedereen een clown schuilgaat. Gebeurtenis: Een accident binnen onze eigen compagnie was een schok voor ons allen. Gelukkig is de persoon goed aan het herstellen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Karel Creemers met zijn Shakespearestuk. Voor de eigenzinnigheid en humor. OKidOK omdat hun onnozelheden subliem zijn en hun timing perfect. Cie XY: ik apprecieer een show met goeie techniek en knappe circuslijven. ‘Fidelis Fortibis’: dank u, Danny! Respect.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens iedereen een creatief en vruchtbaar jaar (en wat subsidies voor onze compagnie zouden wel van pas komen).
Acrobaat en voltigeur, Collectif Malunés
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik zie dat veel nieuwe creaties, nummers of try-outs vaak geïnspireerd zijn op theatrale oefeningen of op een research naar beweging of manieren hoe zich op het podium te verplaatsen, eerder dan een concept uit te dokteren en een idee uit te werken.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor mij is dat heel ons tentverhaal.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik weet niet of ik serieus onder de indruk was, maar ik was wel verrast door de nieuwe voorstelling van Nikolaus: ‘Le corps utopique ou il faut tuer le chien!’. Ik viel eerlijk gezegd af en toe in slaap en keek vaak op m’n horloge, maar ik heb wel een voorstelling gezien die een enorm potentieel heeft. Niet vaak heb ik de indruk gehad naar een levende strip te kijken. De gestes die ze doen zijn zodanig grotesk en idioot, en de humor is echt die van Quick en Flupke. Jammer dat alles volledig doorzichtig is of toch ongewild doorzichtig, en dat hun stijl niet van begin tot einde word geëxploiteerd. Er zit ergens echt een folie in hun werk dat er jammer genoeg nog niet is uitgekomen… Ook moeten ze misschien wat vragen stellen bij de plaats van circus en bepaalde personages in hun voorstelling. Maar ik geloof wel dat er iets supergrappigs, origineels en verrassends uit kan komen.
Wie wens je wat toe voor 2017?
De wereld veel chance, afhangend van de presidentverkiezingen in de VS.
Technicus bij o.a. Cie Ea Eo, Alexander Vantournhout, Circus Katoen en Gandini Juggling
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Hoewel er minder goeie jongleershows worden gecreëerd loopt deze circustechniek nog steeds voor op de andere. Jongleren blijft de discipline die de meeste vooruitgang boekt in techniek en creativiteit. In collectieve shows met verschillende disciplines verdwijnt de jongleur. Die maakt nu op zichzelf een monodisciplinaire voorstelling.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Na twee jaar schreeuwen dat ‘Water On Mars’ een topvoorstelling is, wordt die nu eindelijk opgepikt door internationale festivals. Wat ze daarvoor nodig hadden, was enkel maar opgenomen te worden in de spreiding van Gandini Juggling. Dit is een interessante discussie over marketing en artistieke kwaliteit.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Puddles Pity Party – The sad clown with the golden voice. Een volledig nieuw genre – een mimeartiest met een prachtige stem – beroerde de volledige zaal.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Iedere artiest minder blessures en meer keuze in voorstellingen voor de programmatoren.
Jongleur en acrobaat, Cie Galapiat
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik doe er gewoon twee dan: eerst negatief en vervolgens positief. De grootste trend die ik dit jaar heb gespot is dat er vooral meer van hetzelfde gemaakt wordt. Inhoudelijk is er weinig innovatie, onderzoek gebeurt veelal rond dezelfde thema’s zoals beweging, man/vrouw-relatie, zwaartekracht en al zijn afgeleiden (evenwicht, vallen, instabiliteit, enz…). Dat zijn natuurlijk zeer interessante onderwerpen, alleen het punt is dat er dan ook nog eens veelal hetzelfde uitkomt. Het lijkt erop dat onderzoek voor veel makers steeds meer een procedure dan een proces aan het worden is. Een positieve ontwikkeling die zich doorzet is dat de nadruk steeds minder op het visuele karakter van een voorstelling of een act komt te liggen. Circus, en kunst in het algemeen, gaat uiteindelijk om het overbrengen van emotie, en dat kan natuurlijk op een heleboel manieren. Zoals John Cage al eens heeft aangetoond dat muziek niets met geluid te maken heeft, kan circus nu ook uit het visuele keurslijf kruipen en op allerlei andere manieren de wereld redden.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De verkiezingen in de VS zijn voorbij en Donald Trump is als winnaar uit de bus gekomen. Dat is een goede zaak want we verzekeren ons van een onuitputtelijke bron van inspiratie voor de komende vier jaar. Een soort kruising tussen Berlusconi, Sepp Blatter, DSK en Poetin; bakens van oeverloos cretinisme dat op onnavolgbare wijze tot uitdrukking komt. Hij is de belichaming van alles wat anno 2017 aan niemand meer is uit te leggen, maar dat doet er niet to want verkiezingen worden niet gewonnen op gezond verstand, maar op gevoel en emotie. Nogmaals: kunst gaat uiteindelijk om het overbrengen van emotie, Trump is daar meester in, hij is eigenlijk de grootste kunstenaar van ons allemaal.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Het is een hele uitdaging om het zonder spoilers over ‘Le Syndrome de Cassandre’ van Yann Frisch (magie nouvelle/clown) te hebben. Eigenlijk in 2015 al uitgekomen, maar ik heb sindsdien weinig gezien dat ook maar enigszins in de buurt kwam van deze voorstelling. Het gaat dus over voorspellingen van onafwendbaar onheil die over het algemeen niet geloofd worden. Yann zit in die machteloze situatie dat hij weet dat er een ramp te gebeuren staat, maar het publiek er niet van kan overtuigen het nodige te doen om de schade te beperken. Buiten de virtuositeit en vernuftigheid van zijn spel en de magie om is zijn grootste prestatie dat hij de illusie weet te scheppen dat je als publiek invloed hebt op de loop van de voorstelling, om vervolgens van verbazing in verbazing te vallen en uiteindelijk nog maar een kwartiertje blijft zitten als de werkelijkheid weer op z’n plaats valt.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Waar ik zelf op in zet voor volgend jaar is een nieuwe mislukking. En ik wens alle artiesten dan ook veel mislukkingen Gelukkig is er langzaam aan steeds iets meer ruimte om te experimenteren en om te falen, en daar ga ik dankbaar gebruik van maken! Dit proces van vallen en opstaan is onlosmakelijk verbonden met het makerschap. Dus profiteer van iedere nederlaag en vier een feestje na elk fiasco want succes bestaat hoe dan ook niet zonder mislukking. Bovendien is het de enige manier om enigszins bij te dragen aan de culturele diversiteit op deze planeet. Even een quote erbij: “Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.”
Regisseur, Cirkus Cirkör
What trends have you recently spotted in the circus world?
Lately I haven’t spotted any real trends. The mission for me has been to know less about what’s happening at the moment and keep doing my thing. So… I’ve been having the bigger part of my circus experiences in Sweden this year. Based on that I’m very happy that there’s finally a greater diversity of work in this country.
Who or what is the revelation of the year?
The circus revelation this year for myself is that I finally found myself realizing that emails have very little to do with circus. It might actually be very close to the opposite. Since I’ve decided to dedicate my time to circus, I more or less stopped the email thing. The good thing is that I don’t know how the other people react on that, since I don’t read their complaints, but all of a sudden I’ve got time to create and love life. Wonderful. The circus event of the year is happening right now. The decentralized co-created organization Radical Circus is just beginning to take ‘form’. I can’t wait to see how it will expand and live on during 2017 and onwards.
By which show were you really impressed?
Three performances from 2016 pop up in my mind. I really enjoyed the company Svalbard’s ‘All genius all idiot’. It was so refreshing to see a company created in Sweden that just went all the way doing their own thing while kicking ass. I also really appreciate the performance ‘Blick’ by Jay Gilligan and Erik Åberg. It’s like these people continue to create fantastic material with really amazing ideas and they manage to remain unknown. So great juggling and ideas. They deserve to play much more than what they currently do. Then one other show that really remains as a great experience for me, in the circus context, is Groupe Bekkrell’s performance ‘Effet Bekkrell’. So well made and so great performers I basically loved it.
What do you wish to whom for 2017?
What a question… I wish that Frank Ocean wins the Nobel Prize in Literature next year.
Podiumjournalist voor o.a. De Standaard
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Circus slaat steeds meer gensters, zoals uit het wunderjaar 2015 bleek. Afgelopen jaar heb ik toch heel wat minder nieuwe en hoogstaande creaties opgemerkt. De groei is er dus wel degelijk, maar blijft wisselvallig. En daarnaast ook: vele kleinere circusmakers hebben het erg moeilijk om hun werk te spreiden. Ik hoor soms hallucinante verhalen…
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
In de marge van het circusveld, en ik werd er op attent gemaakt door Evelyne Coussens in haar recensie voor Theaterkrant: hoe Geert Belpaeme in de fantastische voorstelling ‘My Life With the Tree’ van Alexia Leysen acteert – of beter gezegd: performet – is eigenlijk puur circus. En zo evaporeren de grenzen tussen circus en andere kunstvormen steeds meer…
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘PAKMAN’ van Post uit Hessdalen: een klein pareltje in een camion, maar zéér zuiver en conceptueel strak. Dit jonge collectief rond circusartiest/filmmaker Stijn Grupping en regisseur/dramaturg Ine Van Baelen maakt iedere keer heel uiteenlopende producties. Met ‘PAKMAN’ koppelen ze botsballen aan ritmische muziek en veroverden ze de zomerfestivals. Ook zeer gesmaakt én te ontdekken wegens amper gespeeld: ‘CQFD’, een straffe solo van Cirque Barbette. Rosa Matthis linkt hierin acrobatie aan videokunst en de combinatie werkt wonderwel.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Aan Quintijn Ketels en Aline Breucker van Side-Show Cie wens ik twee geslaagde nieuwe creaties toe. ‘Sho-idhidô’ en ‘Spiegel im Spiegel’ hebben de potentie om de grenzen tussen circus, dans en beeldende kunst te overschrijden, ’totaalvoorstellingen’ te worden en zo ook andere publieken en circuits te bereiken dan enkel de circussector.
Bezieler van straattheatercircus.be
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Dat Vlaanderen heel wat goede circusfestivals telt die steeds meer publiek aantrekken en waar je op een zorgeloze manier kunt genieten van boeiende Belgische en internationale groepen, gratis of aan een laagdrempelige prijs. Gelukkig komen circusvoorstellingen vaak ook meer in culturele centra tijdens het jaar dankzij enkele voortrekkers op dit gebied.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Collectif Malunés met ‘Forever, Happily…’. Een groep jonge talentvolle artiesten die durfden investeren in een nieuwe grote circustent en die telkens op grote festivals vol kregen, en die enthousiast en succesvol een nieuwe voorstelling creëerden.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Gravity & Other Myths uit Australië met ‘A Simple Space’ op Perplx in Marke met adembenemende acrobatie, het elkaar uitdagen en artiesten die lachend hun grenzen verleggen.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Alle artiesten veel inspiratie, transpiratie, doorzettingsvermogen, blessurevrij blijven en veel speelkansen op Belgische en internationale festivals.
Artistiek directeur Rotterdam Circusstad
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Na het haarhangen in 2014-2015 lijkt in 2016 een andere bijna verloren gegane techniek bezig aan een comeback: de perche (ik weet er geen Nederlands woord voor), een paal die gebalanceerd wordt op de onderman/vrouw, waar dan een andere acrobaat inklimt. Julien en Mikkel van 100% circus hebben de techniek geleerd van hun oud-docent vlak voor hij toch echt met pensioen ging. In het Franse gezelschap Escale kwam de perche voorbij en ook in Cirq à Roma zat plots een perchenummer! What’s next?
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
‘Culbito’ van Mauvais Coton. Een wiebelende halve bol met een Chinese paal erin. Met een fenomenale acrobaat/clown Vincent die met zijn mini-me (een Ken-pop gekleed zoals hij en met een minipaal) de meest waanzinnige en grappige toeren uithaalt. Gezien in Chalons. Dikke vette grote glimlach circus.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Zie 2 (en Cie XY nog eens zien was zwaar indrukwekkend).
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens mijn geliefde circusartiesten een jaar zonder blessures toe, en alle artiesten en organisatoren heerlijk volle zalen met een superdivers publiek.
Student ACAPA, partneracrobaat
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Een spreuk van alle tijden die toch keer op keer hervonden wordt: less is more. Ik ben absolute fan van die zin. Voorstellingen waarvan de ideeën simpel maar toch uitgewerkt zijn, brengen vaak de meest complexe gedachten naar boven. Uit eigen ervaring hebben voorstellingen waar kwantiteit boven kwaliteit staat, vaak het minste te bieden; ze vergeten het simpele en verdrinken in hun eigen complexiteit die leger is dan gedacht. Een andere trend die in mijn ogen interessant is: circusvoorstellingen waar het proberen centraal staat. Deelnemen is belangrijker dan winnen… De mens die van alles probeert en maar af en toe slaagt, is een veel realistischer beeld van onze leefwereld dan de onsterfelijke mens die zogezegd niet te verslaan is. Als alles direct lukt dan verliest de performer zijn geloofwaardigheid, want waarom zou ik onder de indruk zijn van iets dat blijkbaar zo makkelijk is als een banaan pellen? Ik wil de struggle Vreemde maar daarom niet minderwaardige trend in het Franse circus: het gebruik van goudvissen op het podium. Ze kunnen in alle contexten gebruikt worden: van zwangere buiken tot muziekinstrumenten.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Voor iemand wiens jaar grotendeels aan circus gewijd is, lijkt elke ontdekking een stap in de goede richting. Hier enkele van de grootste voetafdrukken. (1) Creatie door improvisatie: het genereren van potentieel interessant materiaal door gebruik van improvisaties. Het doen brengt je naar ongeziene paden terwijl het denken je gevonden paden ordent. Met andere woorden: doen doen doen ipv zitten denken doen. (2) De wereld van de hedendaagse mime heeft mij dit jaar weten te veroveren. Ik was onder de indruk van de veelzijdigheid van getrainde mimespelers. Zij kunnen hun ding doen zonder ook maar één overbodige actie te nemen. Daar kan het circus nog wat van leren, me dunkt. (3) Mijn podiumervaring van het jaar: een duet met Josse De Broeck in een opgeblazen bubbel vermomd als gorilla en menselijke plastic zak. Meer valt er niet over te zeggen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Untied Tales’ van Clara Furey & Peter Jasko. Een dansant improvisatieduet dat ik gezien heb in een bouwvallige ruimte op het Deltebre Dansa festival. Een uur lang was ik helemaal in de ban van het verhaal dat ter plekke gemaakt werd, samen met het publiek. Ik werd meegezogen in de trip van de performers die een ijzersterke expressie hadden, ondersteund door een vergevorderd fysiek bewustzijn. Improvisatie waar ik van begin tot einde door betoverd werd. Ook heel sterk: Darragh Mcloughlin met ‘The Whistle’. Een geslaagd experiment! Het is een simpel idee: als op het fluitje geblazen wordt, dan sluit het publiek de ogen, nogmaals fluiten is het openen van de ogen. Een heel simpel idee dat zo ver is uitgewerkt dat alle ideeën volledig tot zijn recht kwamen. Ik ben ook een enorme fan van het publiek een code te geven en zodra ze die door hebben meteen te breken. Voorbeeld: het publiek is niet verplicht om de ogen te sluiten. Zodra je dit beseft kan je eigenlijk twee verhalen volgen: één met de ogen open en de andere met de ogen dicht.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Iedereen wens ik nog meer van hetzelfde als de voorbije jaren. Want hoe kritisch we ook zijn, uiteindelijk valt alles best wel mee in de circuswereld!
Circo- en choreograaf, performer, docent
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Fijn te zien dat circuscompagnieën niet meer een uur willen vullen. Dertigminutenvoorstellingen zoals Noos, Hélaba Cie, Michiel Deprez zijn helemaal in. Circus is ook meer dan ooit een repertoirevorm geworden. Dit seizoen zag ik meerdere net afgestudeerde circusartiesten die een originele voorstelling brengen zonder één nieuwe truc. Het was allemaal repertoire. Voordien zagen we dit enkel uit Australië en Canada.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Dat het Vlaamse circus niet meer achterop hinkt op het Franse. Verder: Spring Festival (La Brèche) is the place to be, een zoekende originele Sandrine Juglair in CircusNext, de try-out van ‘We ate the entire fruit salad’. Circus was ook voor het eerst te zien op het Theaterfestival en in De Singel.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De eerste twintig minuten van ‘Aleas’ (Chloe Moglia) waren super. Ze doet aerial aan een lang horizontaal touw en beweegt traagjes op 8m hoogte. Ook de ‘dans’voorstellingen van Marlène Freitas Monteiro hebben een sterke indruk achtergelaten. Totaal niet minimalistisch, carnavaleske performances met een behoorlijk circografisch gehalte.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens dat voor iedereen die circuspedagogie serieus neemt, er meer kwaliteitsvolle opleidingen bestaan, meer leermeesters en minder certificaten. De circuspedagoog van morgen acht zowel een wetenschapper als artiest te zijn. Eén jaar pedagogische opleiding volstaat daar niet meer voor. Waar blijft die BA in circuspedagogie? 2017 wordt misschien wel het jaar van circuseducatie: masters in circus, postgraduaten, nieuwe gebouwen voor zowel ESAC als Codarts, toenemende phd’s…
Organisatiepsycholoog, Salto Humano
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Opvallendst is de publieksterugval in alle vormen van circus. Artiesten hebben het moeilijk om nog aan contracten te komen. Het straattheater gaat zwaar achteruit. Gesubsidieerde theatercircussen moeten de koek onder steeds meer groepen verdelen en komen zo vaak voor onoverbrugbare hinderpalen. Klassieke circussen verliezen publiek. Gevolg is dat diverse circussen en gezelschappen niet meer op reis kunnen. Het lijkt wel een kantelmoment voor circus te zijn. Uiteraard geldt dit voor erg veel sectoren in de maatschappij. Daarnaast is er hoop: ik zag zelf heel wat producties met wél veel volk: Roncalli, Barones, Cirque d’Hiver Bouglione met hun Festif, Knie, de festivals in Odessa en Monte Carlo, 7 doigts de la Main/Republique met Bosch Dreams, compleet uitverkochte Bert & Fred in de Roma, … De excellente organisaties verhogen elk jaar hun professioneel niveau.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Welke ontdekkingen? De fusion van videobeelden, een eeuwenoud schilderij en circus bij 7 Doigts de la Main/Republique in Bosch Dreams. De jonge Oekraïense acrobate Olga Boyko zocht, na tien jaar rondreizen in een duo, met de Kiev-school naar een nieuwe act. Haar ‘Solo Me’ aan de ringtrapeze symboliseert op vier minuten tijd haar ervaren levensdilemma’s op een krachtige, hoopvolle en vooral rakende wijze. Kunst met een heel grote K die overal past omdat haar boodschap zo universeel én menselijk is. De steeds meer groeiende ondernemingskunde van Bert & Fred met als hoogtepunt hun Cirq à Roma in de Roma. Fred en Bert zitten niet stil. Ze hebben hun eigen, originele theaterproductie, ze treden op bij Flic Flac en Roncalli en bouwen een eigen, sterk netwerk uit zowel in de klassieke als theatrale circuswereld. In Cirq à Roma ervaarde ik een originele integratie van die Verdammte Spielerei, het diner van Laika, de prima-artiestenselectie van Fred en Bert en de unieke sfeer van de Roma. Bert en Fred gingen verder dan de Duitse dinner-spektakels. Zaal én podium vloeiden in elkaar over én iedereen was mee-acteur.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De Cirq à Roma zoals hierboven beschreven. Humor, kunde, professionaliteit, sfeer, samenwerking, regie, kortom, een verademing in het Vlaamse circusgebeuren. Het ontstaan en creëren van de tweede productie (‘Festif’) van het – na 34 jaar onderbreking – Franse Cirque d’Hiver Bouglione. Het wekenlang repeteren van een 8 mans-orkest, een ballet, een keure van internationale artiesten, een spreekstalmeesteres en haar ringmaster, samen met een uitgelezen lichtregie, en Regina en Joseph Bouglione die de regie tot in alle puntjes opnemen en uitproberen. Ik was vaak geraakt hoe sterk deze samenwerking was, hoe groot hun geloof dat deze zware investering van meer dan tien miljoen euro effectief kan zijn voor de circuskunst. Het Zwitserse Knie met hun ‘Smile’ blijft, zelfs zonder olifanten, toonaangevend, hedendaags circus op wereldniveau.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Meer inkomsten voor iedereen die in het circus werkt, zodat de professionalisering, de speelfun en creativiteit niet worden geremd door besognes om geld en overleven. Dat er méér effectieve, elkaar waarderende bruggen komen tussen de vele vormen van circus zodat het circus steeds weer opnieuw een blijvende getuigenis kan brengen van hoe mensen en dieren samen kunnen leven en leren.
Artistieke directie ECDF, circusartiest, docent Antwerpse circusschool
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Trend die ik spot en die ik een zeer warm hart toedraag is het vormen van allerlei collectiviteiten. Dat wil voor mij zeggen: weg van het individuele vaak al te commerciële solo-act gerichte circus en terug naar een soort van gestructureerd familiegevoel in het circus. Waar verschillende vormen van collectieve samenwerking worden geprobeerd en waar beslissingen anders worden genomen. Lang leve de circusartiesten die hieraan durven beginnen en nog langer leve de circusartiesten die het volhouden om met elkaar samen te werken in functie van een welbepaald doel.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Gebeurtenis van het jaar op circusgebied heb ik niet echt in m’n hoofd zitten, er gebeurt zoveel op zoveel verschillende plekken en manieren dat ik er niet één kan uithalen die me echt is bijgebleven.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Mijn oude mentor, Peter James, maakte een solovoorstelling in Montreal voor een dansfestival. Hij zet daarin het publiek naast zich op het podium en speelt met de spanning die hij daarrond kan creëren. Hij speelt niets, behalve zichzelf, en doet dat op zo’n ongelooflijke krachtige manier, met zo weinig franjes… geweldig.
Wie wens je wat toe voor 2017?
Ik wens Jesse Huygh nog vele knallende jaren toe met intense ervaringen en projecten. Ik wens alle jonge circusartiesten en makers een groot hart toe dat zich durft openstellen voor vernieuwing en dat durft zeggen waar het goed gaat en waar het fout gaat.
Tollwood Festival, Munchen
What trends have you recently spotted in the circus world?
I think there are actually two divergent trends: coming from the Canadian circus scene, more and more shows are light, funny, pure artistic with excellent artistic skills and a good sense of humour .The other trend, coming more from the French way of making circus, is to find more stories with depth or substance (what is normally the German part of making theatre) and to start to involve the audience in the stories.
Who or what is the revelation of the year?
For me the revelation of the year was that I realized what an interesting circus scene you have in Belgium and The Netherlands (and I don’t write this to flatter you). I saw a lot of really interesting and innovative things from both countries at the festivals in Hasselt and in Rastatt. And I think, the event of the year will be the European premiere of ‘Saloon’ from Cirque Eloize. Where? In Munich!
By which show were you really impressed?
I was very impressed by the show of Pol & Freddy ‘Le Cirque Démocratique de la Belgique’, by ‘The Cosmonaut Child’ from Cie Chemins de Terre, by ‘Pakman’ from Post uit Hessdalen, and – not new, but still the best – ‘Il n’est pas encore minuit’ from Cie XY. And I saw this summer in Edinburgh a very impressing show, ‘Counting Sheep’ (not pure circus, more an experimental work) from the Canadian company Lemon Bucket Orkestra. It’s about the uprising revolution 2014 in Ukraine. Go and see it, wherever you can.
What do you wish to whom for 2017?
My wish for 2017 is to see good big outdoor shows. I haven’t seen good impressing outdoor shows or Parades for years.