>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #22 (maart 2010). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Gwendolien Sabbe
East End Londen. Waar in 1896 een elektriciteitscentrale stond, bruist nu één van Europa’s zeven circushogescholen, The Circus Space. “Ik wil dat mijn studenten performers zijn van de 21ste eeuw,” zegt Tim Roberts, directeur van The Circus Space en tevens voorzitter van de FEDEC (Fédération Européenne des Écoles de Cirque).
Sommige mensen hebben geen maatpak en das nodig om directeur te zijn. Tim Roberts is er zo een. In T-shirt en jeans stapt hij door de gangen en toont hij ons de ruimtes. Gedegen en met passie vertelt hij over zijn school, terwijl hij ondertussen enkele studenten onder hun vodden geeft voor het lunchslagveld dat ze achterlieten in de hal. “Een artiest in de 21ste eeuw zijn, betekent dat het om meer draait dan je nummer doen,” gaat hij verder. “In The Circus Space leren de studenten hoe je visitekaartjes, een video, een businessplan, een CV, promomateriaal,… maakt. Met die instrumenten kunnen ze aan de slag, waar ook in de wereld ze belanden.”
Zever in zakjes
“Als ze hier buiten wandelen, weten ze welke vele verschillende mogelijkheden er zijn in de circuswereld, en vooral wat dat in realiteit echt inhoudt. Ze ontmoeten mensen van hedendaagse circusgezelschappen, traditionele circussen, boekingsagenten, oud-leerlingen, regisseurs, choreografen, tot de vakbond toe. Eenmaal afgestudeerd, wil ik dat Circus Space-studenten erkend worden, niet omwille van het esthetische wat ze brengen, maar omwille van hun kwaliteiten als performer, los van welk circusvlak dan ook. Het is mijn strijd om mensen ervan te overtuigen dat circus een brede waaier biedt, zoals muziek dat doet met verschillende genres van folk over pop tot klassiek. Veel mensen zien circus nog steeds als maar één ding. Het moet dát zijn, of het is geen circus, wat absolute zever is.”
Weten wat je wil
Geen wonder dat The Circus Space tijdens de audities niet op zoek gaat naar stereotypes die één iets heel goed kunnen. “We zijn geïnteresseerd in studenten die open, genereus, enthousiast, autonoom en natuurlijk gemotiveerd zijn. We kunnen wel circuservaring willen. Maar in Engeland hebben we jammer genoeg nog steeds geen kwaliteitsvolle basis op vlak van de jeugdcircussen die naast het recreatieve, ook focussen op doorstroming. Er is geen federatie, er is geen opleiding tot circuspedagoog. De hoofdreden hiervoor is geldgebrek, want de plannen om alles op te starten liggen klaar. We krijgen meer en meer studenten binnen van het continent die wel circuservaring hebben. Terwijl de meeste studenten uit het Verenigd Koninkrijk eerder een theater-, dans- of turnachtergrond hebben. Nu, we kijken vooral naar de mogelijkheden die ze hebben als persoon, als artiest. Soms krijgen we topsporters binnen, die bevroren zijn in wat ze kunnen. Ze hebben eerder die drie jaar nodig om te onttrainen. De meest interessante zijn juist diegenen die buiten gesmeten zijn in een sportclub. Ze hebben een mening, weten wat ze willen. Soms vragen we aan sporters: ‘Vertel eens, wat wil je doen?’. Waarop ze schrikken: ‘Dat heeft nog nooit iemand aan ons gevraagd.’ Als een artiest in de samenleving moet je weten wat je wil vertellen.”
The Circus Space in cijfers
• Sinds 2000 kun je er een basisopleiding van 2 jaar (Foundation Degree) volgen, daarna 1 jaar een BA, beiden erkend door de Universiteit van Kent
• 57 Studenten, 17 nationaliteiten, ongeveer 50% uit de UK
• 3 audities per 1 jaar, van telkens 2 dagen
• 92% verdient hun brood als circusartiest binnen 1 week na hun diploma-uitreiking; 3 jaar later is dat nog steeds 90%
• Meer dan 1000 bezoekers per week
• Draait op 44% overheidsgeld, 55% eigen inkomsten