>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #42 (maart 2015). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
>> Opgetekend door Maarten Verhelst
Als ik aan circus denk, gaat een hele wereld voor me open. Natuurlijk zitten mooie jeugdherinneringen daar voor iets tussen – familieleden namen me als kind vaak mee naar het circus en een tijd lang heb ik ervan gedroomd om trapezist te worden – maar ik leg toch vooral de link met mijn werk als choreograaf.
Al snel in mijn loopbaan ging ik op zoek naar mensen buiten het danscircuit. Zo kwam ik terecht bij circusartiesten als Juliana Neves, Mathieu Desseigne Ravel en Iona Kewney, die een belangrijke rol speelden in producties van Les Ballets C de la B.
Wanneer ik met circassiens werk, probeer ik hen volledig te integreren in de voorstelling zonder hun zuiverheid aan te tasten. Circusartiesten zijn als wilde dieren: ze bezitten een bepaald soort vrijheid die je niet aan een ketting mag leggen.
Begin jaren 2000 had ik al door dat er in de circuswereld van alles gebeurde. Ik zetelde in de jury van Jeunes Talents Cirque Europe, het huidige CircusNext, en toen heb ik gevoeld dat circus niet langer is wat we denken dat het is. Maar nog eerder, midden jaren 90, was ‘Le Cri du Caméléon’ een echte eyeopener voor veel mensen. Het was een samenwerking tussen topchoreograaf Josef Nadj en tien pas afgestudeerde artiesten van de Franse circushogeschool CNAC. Toen werd duidelijk dat circus nog een belangrijke rol zou spelen binnen de podiumkunsten.
Circus bezit de kracht om mensen gelukkig te maken. Megaspektakels als die van Cirque du Soleil: los van de commercie en de kitsch zijn dat voorstellingen waar je gelukkig van wordt. Ik nam mijn vader eens mee naar zo’n show. Hij zat in de laatste fase van zijn leven, hij was oud en down. Maar de voorstelling had een ongelooflijk positief effect op hem. En wees gerust: het was geen sentimentele vent. Circus voert je mee naar een gelukkige droomwereld. Wie wil daar niet vertoeven?
>> Alain Platel is choreograaf en oprichter van het dansgezelschap Les Ballets c de la b