>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #45 (december 2015)
>> Auteur: de redactie
>> Voor overname artikel: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
De redactieleden van CircusMagazine kropen diep in hun ziel (en hun geheugen) om hun hoogstpersoonlijke hoogtepunten van 2015 wereldkundig te maken. Af en toe sloop er ook een wens of droom voor het volgende circusjaar bij. Je bent gewaarschuwd.
Festival Leu Tempo op La Réunion met veel Belgische collega’s, spelen in de regen in Libourne, een verdwaalde conversatie met ervaren cynicus Stéphane Filoque, de ontmoetingen met Cie l’Arbre à Vache als rode draad doorheen de zomer, Bert en Fred in de Kortrijkse schouwburg, de reactie van Joke en Kwint op onze try-out in het Circuscentrum, de rust, wijsheid en nederigheid van Danny Ronaldo op Radio 1, uitgejouwd worden door 1800 Waalse landgenoten in Chassepierre, toeren met oudste dochter Anouk en haar oma als babysit, Cie Scratch verleiden tot een lang aanslepende after-party in Ierland, aangenaam verrast worden door Cie Sens Unique in La Flèche, puzzelen-knippen-plakken met Deux Sans Trois, de aanschaf van het télépéage-bakje dat ons glorierijk langs de aanschuivende toeristen liet vlammen, jongleercoach Jay Gilligan die ‘Fuck you, guys!’ roept na een eerste kijk op onze nieuwe jongleerroutines, met Circus Marcel op de valreep een oplossing vinden voor het kanonprobleem, ‘All The Fun’ uitproberen in een oude koeienstal in de Charentestreek, naar een restaurant vluchten met Cie Toi d’Abord omdat de catering suckt, struikelen in Bar Charlie op de Groote Stooringe, ‘Flaque’ zien en sterven, jeugdheld Dirk van Boxelaere en Fien tegen het lijf lopen in Neerpelt, gewiekst flessen Beaujolais afluizen van de burgemeester van Fleurie, de osteopaat in Toulouse die – halleluja – een aanslepende rugpijn verhelpt, blij als een kind ‘Water on Mars’ zien door Wes Peden, Patrick Elmnert en Tony Pezzo, het eind van ‘m2’ vieren op tournee in Tahiti, onder tafel geargumenteerd worden door Bauke en Liv op de redactievergadering, met collega Bondewel het volslagen mislukte feestje van de hoofdtechnicus in Brest uitzitten, een paar glazen wijn met Catherine en Benoit van Catastrophe in Auch en Sander De Cuyper die in de Semois tot tweemaal toe met de hand dezelfde vis vangt.
Wat mij opviel in 2015: dat ik tot mijn eigen scha en schande minder dan ooit naar circus ben gaan kijken. Ik wijt het aan een lange vakantie, verhuis naar het buitenland en een nieuwe baan. Wel gemerkt dat circus regelmatig in het nieuws kwam dankzij prijzen die werden uitgedeeld. De cultuurprijs voor Ell Circo d’ell Fuego, de podiumprijs op Theater Aan Zee voor ‘ANECKXANDER’. Fijn dat dankzij hard werk in de sector het circus serieus wordt genomen en zichzelf in de kijker zet. Toch vind ik het jammer dat circus als rebel binnen de kunsten zo zelden buiten de lijntjes kleurt. Waarom worden er nog steeds zo veel voorstellingen gemaakt die geen grotere ambitie hebben dan te plezieren? Er is zo veel meer mogelijk!
Voor 2016 wens ik meer durf voor de (jonge) makers – doe je eigen ding, durf op je bek gaan, ga niet voor te makkelijk applaus. Raak mensen, breng ze in de war, laat ze iets bijzonders ervaren, en geef hen iets mee dat ze voor de rest van hun leven bij zich dragen. Circus kan dat.
ANECKXANDER (Alexander Vantournhout/Bauke Lievens). Vantournhout koppelt de verworvenheden van circus aan hedendaagse dans en verzet de bakens in het Vlaamse circuslandschap door met ‘ANECKXANDER’ een uiterst leesbare voorstelling te brengen zonder in anekdotiek te vervallen. Hij is de acrobaat, de contorsionist, de freak, de clown maar bovenal een mens. Tussen aandoenlijk en verontrustend omarmt hij de onvolmaaktheid van zijn eigen lichaam in een sobere ontzagwekkende performance die je op het puntje van je stoel brengt.
Fidelis Fortibus (Danny Ronaldo). Trouw aan de dapperen. Het is een titel die verwijst naar de oude nomadische circussen die trouw blijven aan hun tradities. Maar even dapper is deze Danny Ronaldo, die zijn strijd gestreden heeft – en nog steeds strijdt – om zijn familiecircus, dat zes generaties teruggaat, nieuw leven in te blazen. Dapper door de band tussen circus en theater terug aan te halen en zich voor deze voorstelling te laten coachen door theatermaakster Lotte van den Berg. Dapper door de verstilling te durven toelaten in het spektakel, maar evengoed door zich verbeten in de piste te weren als een stierenvechter in de arena. Trouw zijn de dapperen die het oude eren en het nieuwe omarmen.
Ongekende evidenties (Kurt Demey/Rode Boom). Mentalisme dat ver beyond the show gaat. Zowel letterlijk (de voorstelling neemt enkele toeschouwers ook mee buiten de zaal) maar vooral ook figuurlijk. Demey slaagt er als de beste in mentalismetrucs om te buigen tot pure poëzie. Waarbij de vraag van ‘hoe flikt hij dat toch?’ plaats ruimt voor een ontroerend gevoel van samen iets unieks beleefd te hebben.
Extreme symbiosis (Henrik & Louise). Eigenlijk niets doen op scène en toch daarmee zowat alles zeggen. In deze voorstelling – eigenlijk meer een lecture performance – geeft dit acrobatenkoppel een inzicht op hun leven en werk via een dagboekverslag en beeldfragmenten terwijl ze op scène niets meer doen dan zich opwarmen. Ontwapenend eerlijk.
De creatie van ‘ANECKXANDER’ (première juni 2015). Voor mezelf, omdat we er samen anderhalf jaar hard aan werkten. Voor Alexander, omdat een voorstelling spelen waarin het niet zozeer belangrijk is wat je doet, maar wel hoe je het doet, een bijzonder risicovolle onderneming is. En dan heb ik het niet zozeer over een fysiek risico. Spannender is of en hoe je elke avond opnieuw kwetsbaar durft te zijn voor een hele groep mensen. In je blootje.
Oslo Circus Village (augustus 2015): wat een prachtfestival deze zomer in het Hoge Noorden! Wat een stralend weer! En wat een voorstellingen! De ontdekkingen van het jaar deed ik er: Cahin Caha (FR) met het hilarische en verontrustende cabaret ‘Little Rose’ en de jonge Noorse vrouwen van Tanter met het breekbare doch feministische circusmanifest ‘Vixten’.
Workshop circuskritiek van Circuscentrum op Theater op de Markt (november 2015). Samen met een heerlijk diverse groep van journalisten, theaterwetenschappers, muzikanten en circusartiesten een week lang circusvoorstellingen zien, daarover schrijven en discussiëren. Jong bloed met veel goesting om te schrijven over circus, gesprekken waarin de nood om dat te doen bevestigd wordt. Met een aantal pareltjes van teksten als resultaat!
Tot slot ook ‘Fidelis Fortibus’ van Circus Ronaldo. Alweer een prachtvoorstelling van Circus Ronaldo, zo mogelijk nog beklijvender, nog grappiger en nog ontroerender dan de vorige Ronaldo-producties, niet in het minst door de sterk autobiografische onderstroom. Ronaldo’s vervlechting van kunst en leven blijft uniek.
Er staan een heel aantal boeiende symposia en ontmoetingen op het programma de komende maanden, gaande van CARD 2 (Circus Artistic Research Development) in Stockholm (december), Smells Like Circus in de Gentse Vooruit (januari) en Fresh Circus in Parijs (april). Daarnaast kijk ik heel erg uit naar het avontuur van de nieuwe creatie met zeven acrobaten/dansers van het Franse gezelschap Cie un loup pour l’homme waarvoor ik dramaturg ben (to be continued!).
De workshop circuskritiek georganiseerd door Circuscentrum en rekto:verso verdient absoluut een vermelding tussen de highlights van 2015. Zoveel boeiende gesprekken over circus, vanuit evenveel verschillende invalshoeken, deskundig begeleid door gelegenheidstandem Bauke Lievens en Wouter Hillaert. Hartverwarmend om te zien hoeveel mensen zin hebben om serieus na te denken en te schrijven over circus. De setting op Theater op de Markt maakte het af en zorgde voor nog enkele andere niet nader genoemde hoogtepunten.
Persoonlijk topmoment van het jaar – noem het gerust een mijlpaal – was de première van onze eerste zaalvoorstelling met Deux sans Trois. In een uitverkocht cc de borre, met een mooie tournee in het vooruitzicht. Er hing sentiment in de lucht en glorie en een beetje onzekerheid, na afloop geblust met een staande ovatie en het besef dat ook dat relatief is.
Een voorstel voor 2016: laat ons verder praten en nadenken over circus. We zullen er blij van worden. En alsof dat nog niet genoeg is, zal het ons geliefde medium en bij uitbreiding het hele circusveld doen evolueren. Daarbij mogen we vooral de polemiek niet schuwen. Onenigheid brengt leven in de brouwerij. En dat eindigt hopelijk wat later in een goed feestje.
Ondanks enkele schitterende Vlaamse premières dit jaar (Bert & Fred, Cie Ea Eo, Circus Ronaldo, Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, Rode Boom), komen mijn highlights toch uit andere hoek. Twee hoeken om precies te zijn: die van het jeugdcircus en die van het traditionele circus. Want wat was ik overdonderd door de voorstelling ‘Wie is het’ van de Leuvense jongerengroep ZigZag (Theater op de Markt, 31 oktober). Lag het aan de mooie scenografie, de natuurlijke overgangen, de prachtige muziek, de heerlijke foutjes, de pure uitstraling van de jongvolwassen artiesten of toch aan de vermoeidheid die steeds gepaard gaat met een circusmarathon als Theater op de Markt? Feit is dat ik twee keer tranen voelde opkomen, iets wat geleden moet zijn van toen ik zes jaar was en van mijn megacoole BMX viel.
Tweede highlight is het traditionele circus – Wiener, Barones en Pipo om geen namen te noemen – dat er ondanks alles in slaagt om niet alleen te overleven, maar ook nog eens dag in dag uit warme en sfeervolle shows te brengen in alle uithoeken van het land. Je hoeft niet eens erg diep in hun wereld te duiken om er een overheersend gevoel van respect aan over te houden. Daarom ook deze boodschap aan de sceptici: traditioneel circus is niet dood. En: geef pas je mening als je deze drie op eigen risico rondtrekkende circussen aan het werk hebt gezien.
Voor 2016 hoop ik samen met Danny Ronaldo dat het circus de wereld kan redden. Geen bommen, maar circus is het antwoord op al uw vragen, meneer Hollande. Tot het zover is, kijk ik met bijzondere belangstelling uit naar de nieuwe van Collectif Malunés, het bezoek van minister Gatz aan het traditionele circus, een tweede topeditie van Smells Like Circus, vier nieuwe prachtedities van CircusMagazine en elke dag dat ik voor deze unieke sector mag werken (sentimenteel einde, werkt altijd).