>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #35 (juni 2013). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Nathalie Allard
VRT-journaliste Nathalie Allard trok dankzij Unpack the Arts naar het festival Subcase in Zweden en raakte er onder de indruk van ‘Maiurta’ van het Spaanse gezelschap Los Galindos. Voor de minder gefortuneerden die niet in het hoge noorden geraakten: op het Festival van Verwondering in Marke-Kortrijk eind juni kan je de intieme tentvoorstelling ook meepikken.
Marcel Escolano zou eigenlijk in de voetsporen van zijn vader treden en bakker worden, maar toen hij op zijn zestiende kennismaakte met een paar circusartiesten, hield hij dat plan voor bekeken. Hij wilde reizen en in circus had hij daarvoor de perfecte partner gevonden. Hij verloor zijn hart niet enkel aan het circus, ook aan Bet Garrell. Bet was trapeziste, net zoals Marcel en met z’n tweetjes brachten ze een eerste trapeze-act op straat. Later richtten ze samen Los Galindos op, dat was in de herfst van 1991. Vier jaar later maakte de hele wereld – nu ja, vooral Europa – kennis met hen.
Los Galindos: het klinkt als een familienaam, maar dat is het niet. “Het bekt gewoon wel lekker,” lacht Marcel, ondertussen 45 jaar. “Als iedereen zou doen wat-ie graag doet, dan denk ik dat de wereld kan veranderen, want dan kan niemand je nog iets opleggen. Dus: dit gezelschap heeft maar één doel: doen wat je graag doet. Altijd.” Maar je kan niet eeuwig trapezist blijven natuurlijk, op een bepaald moment wil het lijf niet meer mee. “Bet had het daar heel erg moeilijk mee en ik ook, maar meer nog dan trapezist ben ik een clown. En daar ben je nooit te oud voor, integendeel. Ik wilde een heel persoonlijke voorstelling maken: over het leven, mijn leven.”
Dus belde hij muzikant Marc Vila om te vragen of hij zin had om mee na te denken, wat te improviseren. Die stemde in en zo begonnen de repetities van een verhaal dat organisch moest groeien. Want Marcel had geen vaststaand script. Eigenlijk had hij helemaal niks, dat is er gekomen toen hij samen met een schrijnwerker de yurt aan het bouwen was waar de voorstelling in zou doorgaan. “Terwijl ik het hout aan het schaven was voor de balken van het dak werd ik terug gekatapulteerd naar mijn kindertijd. Ik zag mezelf in de bakkerij van mijn vader, spelend met bloem en deeg en toen wist ik: daarover wil ik vertellen. Ik wil een ode brengen aan het artisanale, aan het metier!” Met deze nieuwe voorstelling, ‘Maiurta’, trekt het gezelschap al drie jaar door Europa. “Toch noem ik ze nog nieuw. Een voorstelling heeft tijd nodig om te rijpen, te groeien en te gisten. Net zoals het brood in de bakkerij van mijn vader.”
En dus is circus net zoals een bakker: een metier, zijn metier. Al doende geleerd, maar slecht in het aanleren aan anderen. “Ik heb ooit een circusschool opgericht,” vertelt hij. In Barcelona. En hoewel hij vindt dat delen het allerbelangrijkste is in het leven hield hij het na vijf jaar voor bekeken. “Dat was niet ons levensproject,” glimlacht hij.
En ook dat is niet verwonderlijk eigenlijk. Marcel hield altijd al meer van het kleine, had nooit zin om uit te groeien tot een groot gezelschap. En ook dat trekt hij in alles door: bij Los Galindos geen grote circustent – er is plaats voor 100 man in de yurt – én ook geen grote trucs. “Ik wil het metier laten zien, maar daarom hoef ik niet de meest spectaculaire stunts te tonen.” Dat was duidelijk ook de drijfveer in deze voorstelling. Hier komt geen énkele truc aan te pas: hoogstens gejongleer met drie bekers en een zucht naar een trapezenummer, een herinnering aan vervlogen tijden. Daardoor duurt het even voor je meegezogen wordt in de voorstelling. Maar Marcel kneedt en deelt: emoties, herinneringen, ja, ook popcorn, en hij is er goed in. Het is aandoenlijk hoe hij met knikkende knieën in een retro-circuspakje de wereld aan zijn voeten heeft liggen, een trapeze die rakelings over de hoofden van het publiek scheert. Dat publiek dat wacht. Op die éne truc: springt hij of springt hij niet…
“Ik ben 12 jaar trapezist geweest,” mijmert Marcel. “Maar ik was elke keer opnieuw bang als ik de trapeze moest loslaten en door de lucht vloog. Het is dat gevoel dat ik probeer op te roepen.” Ontroerend ook hoe hij een poëtische wereld creëert met bloem en vingerstapjes. Klein, gevoelig, intiem. “Ik heb het publiek graag dicht bij mij: ik moet hen kunnen voelen, horen en zien. Ja, zelfs kunnen ruiken.” Wat hij het allerliefste wil? “Sterven in de ring, want een clown ben je voor het leven.”