>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #32 (september 2012). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Abigail Collins
Abigail Collins is al 17 jaar professioneel artiest en won wereldwijd prijzen voor haar samenspel van komedie, circuskunsten en clownerie. Na vele jaren van globetrotten – ze woonde onder meer een tijd in België – is Abigail terug in haar thuisstad Londen gevestigd, van waaruit ze in theater en cabaret werkt en nog steeds naar internationale straattheaterfestivals toert. CircusMagazine vroeg haar mening over het naspelen van andermans werk en kreeg een vlammend betoog over plagiaat terug.
Is het oké om iemands creatieve werk te stelen? Ik vind van niet. Het is nooit of te nimmer oké. Tenzij die persoon jou uitdrukkelijk de toestemming heeft gegeven om zijn/haar werk te reproduceren, heeft niemand het recht om het werk op welke manier ook te kopiëren. Toegegeven, de grens tussen inspiratie en diefstal is niet altijd even afgelijnd, maar in mijn ondervinding is die lijn meestal glashelder.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat twee artiesten tegelijkertijd hetzelfde idee ontwikkelen. En het is ook belangrijk om het verschil te kennen tussen ‘origineel’ en ‘gangbaar’: een uniek idee dat uit iemands fantasie voortkomt tegenover vaardigheden, trucs, scenario’s… die gemeengoed zijn en waar artiesten vrij gebruik van mogen maken. Niettemin is het interessant om te bedenken dat dit gemeengoed ooit origineel materiaal is geweest dat lang geleden werd gestolen en waarvan niemand zich nog de auteur herinnert.
Door de komst van het internet, de beschikbaarheid van ‘open source’ materiaal en het wereldwijde delen van informatie, kan men zich gemakkelijk laten meevoeren op een golf van gemakzucht alsof de wereld een grabbelzak is waarin we gratis kunnen graaien wanneer we dat willen. Meer nog, sinds de opkomst van het ‘pirate filesharing’, is er een hele generatie internetgebruikers ontstaan die zonder gewetensbezwaren op regelmatige basis materiaal stelen, soms zelfs zonder te beseffen dat ze een misdrijf plegen. ‘Delen’ is een eufemisme voor ‘stelen’ geworden.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit thema voor mij is. Plagiaat is diefstal. En diefstal is illegaal. Wanneer een artiest andermans werk kopieert zonder toestemming, is dat diefstal, punt uit. Hij berooft de uitvinder van inkomsten en eigendomsrecht, en uiteindelijk berooft hij de hele gemeenschap én de toeschouwers. Door nummers, personages, ideeën… wat dan ook te kopiëren, doet de dief afbreuk aan een mooie, originele creatie.
Het is vaak moeilijk om diefstal duidelijk te definiëren, maar vele artiesten met eigen, origineel materiaal zijn op een gegeven punt in hun carrière wel eens bestolen geweest. Er is niets zo erg als zo hard je best doen, hard werken, tegenslagen verduren totdat een voorstelling, een zinsnede, een personage, een nummer… echt af is, om dan te zie hoe een andere speler – zo iemand noem ik geen ‘artiest’ – zich als een haai op jouw werk stort om van jouw verdiensten te profiteren door zonder toestemming jouw werk te kopiëren.
De ‘grijze zone’ maakt het moeilijk, soms onmogelijk, om diefstal met zekerheid te benoemen. We kunnen denken dat er ofwel geen sprake is van diefstal en dat de gelijkenissen op toeval berusten, ofwel dat we met een erg pientere dief te maken hebben. Ik maakte ooit mee dat er een andere voorstelling na mij op het podium te zien was, met een erg gelijkaardige solovoorstelling. Deze artiest deed veel actiever aan marketing dan ik en kende snel een groot succes. Daarna begon de veronderstelling de ronde te doen dat ik zijn werk gestolen had. Ik weet zeker dat enkele festivalmanagers van mening waren dat ik had afgekeken. Het was frustrerend en hartverscheurend – het kostte me inkomsten door gemiste boekingen, en wat van groter belang is, het schaadde mijn reputatie.
Het enige wat er voor mij opzat, was een nieuwe voorstelling te maken, beter, met meer kunde, meer eigenheid en heel originele ideeën, die duidelijk ‘de mijne’ waren. Regelmatig zoek ik in Google op of niemand ‘traffic-cone ballet’ geplagieerd heeft. Ik heb de vraag gekregen om met dit concept in advertenties op te treden en in The Guinness Book of Records te verschijnen, maar ik wijs deze aanbiedingen consequent af. Wat mij betreft zou ik mezelf openstellen voor plagiaat door dit nummer in een reclameboodschap of een excentriek boek voor wereldrecords te tonen.
In het begin van mijn carrière wist ik niet hoe ik mezelf en mijn werk kon beschermen; ik was jong en onzeker. Maar nu weet ik dat wel. Nu ben ik ouder en wijzer, en als ik met zekerheid kan zeggen dat mijn werk gekopieerd werd, zou ik beginnen met een brief te sturen naar de persoon in kwestie met de boodschap ‘Alle imitatie van mijn werk, waarvan ik de enige auteur ben, te staken, want u heeft GEEN toestemming om mijn werk te kopiëren’. Maar in plaats van naar de rechtbank te stappen, is het niet beter om onze eerlijkheid zelf te bewaken? Een dure en slopende rechtszaak zou toch pas in allerlaatste instantie aan bod mogen komen? Is het niet onze plicht als artiesten om in het belang van onszelf, onze maatschappij, de nieuwe generatie artiesten en het publiek, alert te zijn voor plagiaat en bereid te zijn het met de vinger te wijzen?