>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #32 (september 2012). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Bram Dobbelaere
Op 5 juli 1996 werd Dolly, het eerste gekloonde schaap ter wereld, geboren. Sindsdien is bij elke nieuwe poging de ethische discussie hoog opgelaaid. Laat ik bij deze ook eens de circusversie van deze polemiek aanzwengelen.
Geen paniek, ik heb het niet over een of ander geheim laboratorium onder het Circuscentrum waar op bestelling en aan de lopende band lenige acrobaten en feilloze jongleurs worden afgeleverd. Ik heb het over het klonen van voorstellingen. Het is een recent fenomeen, maar intussen wordt er gekloond dat het een lieve lust is.
Volledige circusgezelschappen worden vervangen of verdubbeld om een tweede versie van één en dezelfde voorstelling te maken, meestal omdat de economische wet van vraag en aanbod dat nu eenmaal vereist. Het simultaan toeren van drie versies van dezelfde voorstelling is zonder enige twijfel goed voor de portemonnee. De gezelschappen die zich eraan bezondigen zullen argumenteren dat hun kopieer-en-plakpolitiek een noodzakelijk kwaad is of een logisch gevolg van hun succes. Mij lijkt het eerder een teken van creatieve bloedarmoede en van een zeker misprijzen voor het publiek.
Als ik ‘Traces’ van Les 7 Doigts de la Main ga bekijken, dan wil ik Heloise, Will en de broertjes Cruz zien, en niet vervangteam 2, 3 of 4. Het is als een kaartje kopen voor ‘Pirates of the Caribbean’ en dan merken dat Johnny Depp vervangen is door Piet Piraat van Studio 100. De kopie is zelden of nooit zo goed als het origineel.
Dolly was helaas geen lang leven beschoren, en ik hoop van gekloonde circusvoorstellingen eerlijk gezegd hetzelfde.