>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #35 (juni 2013). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Marie Vandecaveye
Marie Vandecaveye, erfgoedmedewerkster van het Circuscentrum, bespreekt exclusief voor CircusMagazine een interessant werk uit ons documentatiecentrum.
Mijn keuze is deze keer heel persoonlijk gekleurd want ik heb er zelf aan meegewerkt. Al een tijdje werk ik deeltijds in het Huis van Alijn rond en met de boeiende circuscollectie. Ik beschrijf en documenteer ze en leer ze zo steeds beter kennen.
Het Huis van Alijn is een museum in Gent dat voorwerpen, beelden en verhalen verzamelt. Via de collectie vertelt het een verhaal over de cultuur van alledag. Het Belgische circusverleden krijgt daarin een belangrijke plaats. In 2002 kwam de circusverzameling van André De Poorter bij het Huis van Alijn. De duizenden affiches, foto’s en prenten werden gedigitaliseerd en beschreven. Sindsdien werd de circuscollectie via tentoonstellingen belicht en staan er heel veel beelden online.
Nu was de tijd rijp om het prachtige circuserfgoed uit de collectie via een publicatie aan een groot publiek te tonen. En ook om de kennis over de collectie te delen. Na vele jaren is de opgebouwde kennis groot, met veel dank aan André De Poorter, en de manier waarop de circuscollectie is beschreven en gedocumenteerd wordt mooi weerspiegeld in de publicatie. De rode draad vormen de circusdisciplines, in een ABC gegoten en op encyclopedische wijze toegelicht. Het zijn veel disciplines (51) en ze doen soms de wenkbrauwen fronsen (tonnenspringer, perchist, degenslikker). Gelukkig wordt elke discipline geïllustreerd met een foto of affiche uit de collectie en zit er in het boekje een inlegblad die de disciplines nog eens in boomstructuur voorstelt. De honderden afbeeldingen spreken voor zich. Het resultaat is een encyclopedie met de allures van een magazine. Of omgekeerd.
Naast de disciplines komen doorheen het ABC ook circusartiesten en circussen aan bod waarover in de collectie veel materiaal zit. Dertien circussen (o.a. Libot, Semay, Demuynck, Ronaldo) en tien artiesten (o.a. Alberto, John Massis, Miss Leroy) krijgen zo een bijzondere plaats. Deze benadering laat ook de relaties zien die er tussen artiesten, circussen en disciplines bestaan. Bill Kartoum (Leo Verswijvel) bijvoorbeeld komt zo twee keer in de picture. Als westernartiest en als zoon van Selma Fahrenholz die circus Selma uitbaatte met haar man en kinderen. Online op www.huisvanalijn.be worden dit soort relaties visueel weergegeven zodat makkelijk doorgeklikt kan worden en je steeds nieuwe personen en verbanden kan ontdekken. Het circusverleden was bij uitstek een web van familiale en artistieke linken.
Elke afbeelding die in het boek staat heeft een uniek nummer dat in het zoekvenster op de website kan worden ingetypt. Zo kan je meer te weten komen over personen die op de foto staan of over een affiche van een bepaald circus.
Uit de collectie circus is vooral een aantrekkelijk document dat de rijkdom van de collectie en van het circusverleden toont; de verscheidenheid van de circuskunsten, de context van het circusleven. Maar het toont bijvoorbeeld ook de grote verschillen in vormgeving die uit de affiches spreken naar gelang de periode, en dat kan ons dan weer iets vertellen over het publiek dat werd aangesproken. Het doel van deze publicatie was de diversiteit van de collectie te tonen – mooie en minder mooie beelden door elkaar – en zo de mensen te prikkelen om online verder te gaan kijken. Kijk zelf maar of dat gelukt is!