De zomer lonkt en daarmee ook het hoogseizoen van de circusfestivals. Circusprogrammatoren zijn het hele jaar door jaar bezig met het menu samen te stellen van hun festival. Zij beslissen welke voorstellingen jij straks op je bord krijgt. Een droomfunctie of een mijnenveld van gekwetste artiestenego’s en teleurgestelde festivalbezoekers? Wij vroegen het aan twee topexemplaren in hun soort: Martine Linaer-Gijsen, programmator voor Vlaanderens oudste en grootste circus- en openluchttheaterfestival Theater op de Markt en Wendy Moonen, programmator voor het grootste Nederlandse circusfestival Circolo.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #55 (juni 2018). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
>> Auteur: Hanna Mampuys // Foto’s: Tom Van Mele/Fotokultuur
Voor circusprogrammator kan je niet studeren. Hoe zijn jullie het geworden?
Wendy Moonen: “Tijdens mijn opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming deed ik stage bij theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Ik wist meteen dat dit was wat ik wilde doen als beroep: werken voor festivals. Boulevard nodigde elk jaar één groot Frans circus uit, genre Cirque Plume of Les Art Sauts. Ik geloof dat toen ook mijn liefde voor circus is ontstaan. De stap van stagiaire naar programmamaker zette ik natuurlijk niet in één keer. Ik werd aangenomen bij Boulevard waar ik deels programmatie en deels productie deed. Wim Claessen, de toenmalige directeur, liep tegen zijn pensioen aan en had nog twee grote dromen alvorens op te stappen: een circusfestival organiseren en een circusopleiding opstarten. Dat werden respectievelijk Circolo en ACaPA (Academy for Circus and Performance Arts, red.) in Tilburg. Ik was een van de mensen die hij rond zich verzamelde om het festival mee vorm te geven. Het eerste festival was in 2007. Toen Wim in 2012 aangaf te willen stoppen, stelde ik me kandidaat om hem op te volgen als programmator. En de rest van het verhaal kennen jullie. Intussen programmeer ik ook voor Oerol én opnieuw voor het straattheatergedeelte van Boulevard.”
Martine Linaer-Gijsen: “Ik herken een aantal dingen uit mijn eigen parcours. Ook ik ben er stap voor stap ingerold. Moeilijk te zeggen sinds wanneer ik precies programmator ben van Theater op de Markt. Ik werkte al een tijd voor Dommelhof (Limburgs provinciaal domein voor podiumkunsten, cultuur en G-sport in Neerpelt, red.) toen we ons meer gingen focussen op evenementen waaronder Theater op de Markt. Ik stond in voor de communicatie – de programmatie werd gedaan door toenmalig directeur Marc Celis en Linda Janssen, die momenteel aan het hoofd staat van cultuurcentrum Palethe in Overpelt. Marc vroeg me op een bepaald moment om mee de programmatie te doen voor Theaterstreken, een ander project van Dommelhof. Toen Linda vertrok naar Palethe werd besloten dat iemand anders mijn communicatietaken zou overnemen zodat ik me kon focussen op programmatie binnen Dommelhof. Dat was ergens in 2006 of 2007, geloof ik. Marc en ik werkten een aantal jaar samen, hij ging richting pensioen. Ik herinner me wel een moment waarop ik besefte: dit jaar heb ik eigenlijk het hele programma samengesteld.”
Waarom circus?
Martine: “Ik kan ook erg opgaan in dans en film, maar circus heeft een bepaalde eigenheid, een puurheid of nabijheid die ik nergens anders terugvind. Veel circusartiesten komen na de voorstelling terug op scène om hun publiek te ontmoeten, dat zie je niet snel gebeuren bij dans of theater. Die toegankelijkheid, die openheid, dat geeft een warm gevoel en is voor mij een drijfveer om met die mensen samen te werken. Ik denk altijd: als het mij raakt als programmamaker, dan zal het mijn publiek ook raken.”
Wendy: “Voor mij zijn het natuurlijk de voorstellingen die me boeien, maar ook alles er rond. Circusmakers die zelf achter het stuur van de vrachtwagen zitten bij aankomst op het festivalterrein, zelf hun tent of decor opbouwen… Het gaat verder dan als acteur even aankomen om een voorstelling te spelen. Bij circus heerst dat familiegevoel, het gevoel van het samen te doen. In de periode van Circolo ontstaat er een hechte community waar alle betrokkenen hetzelfde doel hebben: mooie voorstellingen naar ons publiek brengen.”
Martine: “Mijn eerste kennismaking met het ‘nieuwe circus’ was de voorstelling Opéra Équestre van Zingaro. Het was de nabijheid waarover ik daarnet sprak die me toen omver heeft geblazen. De paarden kwamen met zo’n vaart aangestormd dat de eerste drie rijen van het publiek onder het stof de tent verlieten. Het publiek maakte letterlijk deel uit van het gebeuren. Dat zie ik bij veel circusvoorstellingen: je zit er vaak echt met de neus op. En dat maakt indruk.”
Wendy: “Een van mijn eerste herinneringen is de voorstelling Kayasinne van Les Art Sauts. In een gigantische opblaasbare tent mocht het publiek vanuit ligstoelen het spektakel aanschouwen. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt.”
Hoe zien jullie je rol als programmator?
Martine: “Ik zie mezelf graag als programmamaker of festivalmaker. Je werkt aan een totaalconcept. Ik sta zelf graag mee midden in het veld, ben graag dicht betrokken bij de productie. Dat is volgens mij ook nodig als je bezig bent met openluchttheater: je moet zelf kunnen inschatten wat er nodig is om een voorstelling te plaatsen.”
Wendy: “Ik denk dat elk festival hetzelfde wil: je programmeert niet uit een catalogus. Je wil een verhaal vertellen, je wil een ervaring creëren.”
Martine: “Prospectie is ontzettend belangrijk. Intussen heb ik zoveel ervaring dat ik een bepaalde selectie al aan mijn bureau kan doen. Sommige festivals doe ik niet meer aan, omdat ik weet dat ik er niet zal vinden wat ik zoek. Evengoed vind ik het belangrijk om de goesting te blijven hebben om 700 km te rijden voor één voorstelling, omdat ik vermoed dat ze interessant zou kunnen zijn. Mensen verklaren me dan soms gek, maar die motivatie moet je hebben als programmator, vind ik.”
Wendy: “Je kan niet alles zien – mij lukt dat in elk geval niet – en daarom is het contact met andere programmatoren ook belangrijk. Zo kan je vooraf al selecteren wat eventueel de moeite kan zijn of wat je zeker gezien moet hebben. Het zelf gaan kijken is uiteraard de belangrijkste stap.”
Op basis waarvan selecteren jullie voorstellingen? Ik neem aan dat het verder gaat dan persoonlijke smaak?
Martine: “Je kan je persoonlijke smaak nooit helemaal wegcijferen. Vaak is het een soort buikgevoel dat niet uit te leggen valt. Soms komt er iets niet in het programma omdat het dat jaar niet binnen het volledige plaatje past, of omdat het om een andere reden niet het juiste moment is. Dat betekent niet dat het geen goede voorstelling is. We houden bijvoorbeeld ook rekening met de verschillende circusdisciplines. Het programma moet zo divers mogelijk zijn. Ik bedoel maar, hoeveel jongleurs kan een mens op een dag aan? (lacht) Het programma moet ook op andere manieren divers zijn: voor verschillende leeftijden, een deel Vlaamse en een deel internationale producties, … In Hasselt zoeken we daarnaast ook nog eens de balans tussen locatietheater en circus. Het is één grote puzzel die ik samen met mijn collega’s stukje per stukje leg. Het juiste evenwicht vinden is niet eenvoudig.”
Wendy: “Bij Circolo willen we voorstellingen boeken die toegankelijk zijn voor iedereen, maar ook voorstellingen die de meer geoefende kijker kunnen boeien. Daarnaast willen we plaats bieden aan jonge makers die in Nederland gestudeerd hebben. Bij ons in Nederland heeft circus nog steeds niet de plek veroverd in het kunstenveld die het verdient, dus als circusfestival spelen we een belangrijke rol om dat circus en die makers van eigen bodem kansen te bieden. Als wij willen dat het Nederlandse circusveld groeit, moeten we achter onze jonge makers gaan staan, hen voorstellen aan onze internationale collega’s en hen de kans geven hun werk te tonen. We hebben tien dagen en een aantal tenten en op een bepaald moment zit het vol. Het aanbod is altijd groter dan de capaciteit van ons festival, dus moeten we keuzes maken. En die keuzes hebben niet enkel te maken met de kwaliteit of met wat ik mooi vind of niet, het is toch complexer dan dat.”
Loopt er een artistieke lijn door jullie programmatie? Heeft het festival als geheel een bepaalde identiteit?
Wendy: “Wij kiezen steeds voor voorstellingen waar er aandacht is voor dramaturgie, voor een bepaalde verhaallijn, weg van de traditionele vorm met een cabaretachtige formule van losse acts. Sommige jaren hadden we een thema als rode draad doorheen het festival. Zo was er bijvoorbeeld een editie die focuste op de combinatie tussen dans en circus. We organiseerden daarrond zelfs een bijeenkomst met de bedoeling het dans- en circusveld dichter bij elkaar te brengen en wat meer uit te wisselen in de diepte. Dit jaar koppelen we opnieuw een seminarie aan het festival, met als thema ‘dramaturgy of the body’. We boekten dus ook een aantal voorstellingen die daarbij aansluiten. Maar ik merk dat het gewone publiek toch vooral komt om mooie circusvoorstellingen te zien. Het overkoepelend thema is eerder een houvast voor mezelf bij de programmatie en een extra inhoudelijk accent voor mensen die het veld beter kennen.”
Martine: “Een inhoudelijke lijn die wij bewust aanhouden is die van de kruisbestuiving tussen verschillende disciplines. We willen niet enkel circus laten zien, maar ook aanverwanten. Een monodisciplinair festival – enkel circus, enkel theater, … – vind ik vaak wat saai. Wat mij erg interesseert is locatiewerk, daar liggen ook voor circus nog mogelijkheden: specifiek werk maken voor een bepaalde plek, vertrekken vanuit de locatie. Theater op de Markt blijft ook een echt publieksfestival, we zijn geen kunstenfestival. Ik wil het publiek meenemen op een expeditie waar ze nieuwe dingen kunnen ontdekken. De mooiste publieksreactie voor mij is als mensen zeggen: ‘Dat had ik nog nooit gezien!’ Ik bedoel niet dat het altijd iets nieuws moet zijn, maar wel verrassend en anders. Dat is een grote uitdaging bij het maken van een programma.”
Jullie zien ontzettend veel voorstellingen, herken je bepaalde trends?
Wendy: “We kijken vaak naar Frankrijk voor onze festivals, want binnen Europa is het Franse veld toch nog steeds het grootste. Een tijd geleden zag ik daar veel zware theatrale stukken met Franse dialogen. Niet erg handig voor een Nederlands publiek… Als ik echt wild ben van een stuk, kunnen we natuurlijk overwegen om met boventitels te werken, maar dat doe je toch niet zomaar. Bovendien vraag ik me af: is een circusartiest ook een acteur? Heeft circus al die tekst wel nodig?”
Martine: “Een trend die ik opmerk en die ook meer gesmaakt wordt door ons Vlaams en Nederlands publiek, is het interdisciplinair samenwerken. Circusartiesten gaan aan de slag met bijvoorbeeld geluidskunstenaars of videasten.”
Wendy: “Nog een tendens is het feit dat jonge circusartiesten expliciet kiezen voor het makerschap. In plaats van auditie te doen voor een gezelschap waar ze uitvoerend zullen werken, willen ze eigen ideeën ontwikkelen. Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere, het valt me gewoon op dat dit meer gangbaar is dan vroeger bij de jonge generatie. Het makerschap wordt ook meer gestimuleerd, onder meer door het Circuscentrum en door het feit dat er meer residentiemogelijkheden zijn.”
Martine: “Daar ben je als programmamaker ook naar op zoek: echte kunstenaars, artiesten die een eigen verhaal te vertellen hebben. Er zijn nog niet veel van die iconische figuren binnen het circusveld, er mogen er best wat bijkomen. De sector is natuurlijk jong en er is de laatste jaren al ontzettend veel veranderd. In gesprekken met artiesten merk ik ook dat er op een andere manier nagedacht wordt over creatie.”
Wendy: “Dat anders gaan denken is in Nederland nog minder aan de orde. Artiesten moeten vaak nog alles uitleggen omdat circus nauwelijks serieus genomen wordt als kunstvorm.”
Hoe ervaren jullie dat verschil tussen het Vlaamse en het Nederlandse veld?
Wendy: “Vlaanderen heeft al tien jaar een eigen pot geld voor het circus, en ook jullie zijn nog aan het opbouwen. In Nederland zijn wij nog steeds aan het lobbyen om het woord circus vermeld te krijgen bij de subsidieverstrekkers. Die realiteit heeft uiteraard gevolgen voor de hele sector.”
Martine: “Geld is een belangrijke factor. Het is mede door de komst van het decreet dat er een sector ontstaan is in Vlaanderen.”
Wendy: “Wat ontzettend belangrijk is om als kunstvorm te ontwikkelen, is het mogen uitproberen als maker. In Nederland zijn er nauwelijks kansen voor artistiek onderzoek. Er is geen geld voor. Dus als je wil leven van je werk, moet je zorgen dat je zo snel mogelijk een verkoopbaar product aflevert.”
In welke zin dragen jullie als festivalmakers bij aan de ontwikkeling van het circus?
Wendy: “Talentontwikkeling is een van onze missies. Ook buiten het festival organiseren we projecten om circustalent kansen te bieden. We beseffen dat we een belangrijk platform zijn voor makers en die rol willen we echt ter harte nemen. We willen circus ook promoten buiten het straattheatercircuit, namelijk in theaters en schouwburgen. Er worden wel al soms grote internationale namen geboekt, zoals Les 7 doigts of Gravity and Other Myths, maar het zou mooi zijn als ook onze eigen makers binnenkort op die podia te zien zijn.”
Martine: “Ook bij ons staat het bijdragen aan de ontwikkeling van het veld in onze missie. En het gaat natuurlijk verder dan het kader van het festival. Ik ben als het ware een soort ambassadeur voor jonge makers en werk van bij ons: ik geef advies aan Limburgse cultuurcentra, prijs dingen aan, … Met Theater op de Markt ondersteunen we ook gezelschappen als coproducent – daar zijn we niet toe verplicht, maar ik zou me niet kunnen inbeelden dat we een puur spreidingsfestival zouden zijn. Het coproduceren heeft gevolgen voor de programmatie: we engageren ons om de voorstellingen te boeken, ook al hebben we ze soms niet eens gezien. We nemen in die zin een risico, maar dat hoort erbij.”
Welk moment in je carrière ga je nooit vergeten?
Martine: “Een verhaal dat ik onmogelijk kan vergeten omdat het regelmatig wordt aangehaald door mijn man, die het nog steeds hilarisch vindt. We hadden voor Theaterstreken Circo da Madrugada uitgenodigd: een Braziliaans gezelschap dat fantastische luchtacrobatie bracht aan een grote structuur. Voor aanvang moest ik een aankondiging doen voor het duizendkoppige publiek dat klaarstond voor de show. Na enkele woorden hoorde ik dat er door de micro een vertraging op mijn stem zat. Als reactie daarop begon ik heel … traag … te … praten … Mensen dachten dat ik gedrogeerd was of zo. Sindsdien hou ik me, als het enigszins mogelijk is, zo ver mogelijk van micro’s.”
Wendy: “Wij zouden Morsure boeken, een voorstelling van Compagnie Rasposo. In het oorspronkelijke stuk zat een echte tijger. Om verschillende redenen was het niet mogelijk om dat beest op ons festival toe te laten, dus gingen we voor de versie zonder tijger. Toen ik het gezelschap backstage ging opzoeken op een festival in Marseille moest ik wel heel erg lachen: midden op het terrein voor artiesten, tussen de caravans en de eettent, stond een grote kooi met een tijger in. Er hingen briefjes op met ‘opgelet voor de tijger’ en dat was dat. Het zag er plotseling zo eenvoudig uit om een tijger op je festival te hebben!”
Wat wensen jullie je professionele zelf toe voor de toekomst? Wat is jullie tienjarenplan?
Wendy: “Ik hoop dat ik dit werk nog lang mag doen, het is volgens mij de leukste baan ter wereld en ik zie nog veel uitdagingen en kansen in de toekomst. Ik kijk ernaar uit het veld te zien ontwikkelen en ik wil zoveel mogelijk mensen wild krijgen voor het circus. Circolo verhuist vanaf dit jaar naar Tilburg én wordt een jaarlijks festival. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden qua samenwerking, publieksopbouw, het feit dat we dichter bij ACaPA zitten, … Kortom, veel werk en ik heb er zin in.”
Martine: “Ik zie mezelf geen tien jaar meer in deze functie. Een festival is tof, maar ook zo snel voorbij. Ik wil in de sector blijven werken, maar zou graag meer langdurige initiatieven op poten zetten, trajecten met bijzondere doelgroepen en artiesten bijvoorbeeld. Loskomen van de zalen en meer gaan voor het traject en de inhoud. Daar wil ik graag wat over mijmeren. En dan een jonge programmator naast mij die uiteindelijk de fakkel kan overnemen.”