>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #18 (maart 2009). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
>> Auteur: Anne-Marijn Somers & Jan Van Craesbeeck
Casa De Campo is een reusachtig park ten westen van Madrid. Tot 1931 was dit immense park het jachtdomein van de Spaanse koninklijke familie. Nu is deze groene long met zijn 1722 hectare de plaats bij uitstek waar de Madrilenen zich komen ontspannen. Ze komen er wandelen, lopen, fietsen of brengen er een bezoek aan het attractiepark en de dierentuin. In het midden van het park is een jeugdherberg met daarnaast de tenten van circusschool ‘Carampa’.
De circusschool Carampa werd opgericht in 1994 en is momenteel het belangrijkste circusatelier van Centraal Spanje. Jaarlijks komen er meer dan 10.000 personen om het circusgebeuren te ontdekken of zich te perfectioneren in de circuskunsten. Carampa ontvangt subsidies van o.a. het Europees Sociaal fonds, de stad Madrid, het ministerie van cultuur, van de circuswinkel De Witte Olifant en van het jongleerverbond.
Gonzalo Arias is vandaag onze gids. In Vlaanderen is hij bekend als de Spaanse vertegenwoordiger op de NICE-bijeenkomsten (uitwisselingsplatform voor Europese jeugdcircussen). We luisteren geboeid naar zijn uitleg.
Sterke vereniging
Arias: “Spanje is onderverdeeld in 17 zelfstandige regio’s waarvan Madrid er één is. Door de grootte van het land is de situatie van de circusateliers niet te vergelijken met Vlaanderen.” Arias benadrukt wel het belang van initiatieven zoals NICE. “We kunnen zoveel van elkaar leren. De problemen zijn nagenoeg dezelfde in alle deelnemende landen. Circus is een gegeven dat constant in beweging is en net dat maakt het tegelijk zo boeiend. Wanneer we terugblikken op de geschiedenis van onze school zien we dat we enorme vooruitgang hebben geboekt en al heel wat erkenning kregen.”
“Het jongleerverbond Asociation de Malabaristas van waaruit Carampa is ontstaan, is nu een sterke vereniging die een platform biedt aan iedereen die de liefde voor het circus deelt of die wil leren uit andere ervaringen. Of die uiteraard zelf nieuwe projecten wil opstarten.”
Circus als artistieke expressie
“Het tijdschrift ‘El Ambidextro’ met een oplage van 6000 exemplaren, bestaat sinds 1989 en verschijnt ongeveer driemaal per jaar. Het doel van Carampa als circusschool is om de circusfans en professionals samen te brengen in een open sfeer zodat er interactie kan ontstaan. Carampa wil ook nieuwe artiesten vormen. Hiervoor worden professionele docenten, artiesten en atleten ingeschakeld. We werken volgens een strikt pedagogische aanpak en tevens met een respectvolle benadering van de ambities van de studenten. Naast de cursussen die gericht zijn op de fysieke ontwikkeling, kan men theaterworkshops, clownerie of andere creatieve technieken volgen,” vervolgt Gonzalo.
Na twee decennia aan de weg timmeren, ziet men bij Carampa duidelijk de mogelijkheden en meerwaarde die circustechnieken geven als artistiek expressiemiddel. Ze komen van pas in disciplines zoals theater en dans. Men kan ze aanwenden in straatperformances, in theateracts en bij activiteiten in diverse vrijetijdscentra.