>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #18 (maart 2009). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
>> Auteur: Maarten Verhelst
De Week van het hedendaags circus zit er al even op, maar we zijn nog volop aan het nagenieten. Met de uitgebreide mediabelangstelling en negen van de veertien voorstellingen al ruim op voorhand uitverkocht, kan het Circuscentrum niet anders dan besluiten dat circus meer dan ooit in de lift zit.
De Week van het hedendaags circus was een mooie bundeling van krachten: het Circuscentrum en De Roma (Borgerhout) brachten hun circusvoorstellingen samen in één week (6 tot 14 maart). In deze week kreeg het massaal opgekomen publiek de crème de la crème van het hedendaags circus te zien. Bovendien was deze crème hoofdzakelijk van Vlaamse makelij.
Toegankelijk
Het circus in Vlaanderen is duidelijk aan een opmars bezig, niet in het minst dankzij het beleid van de Vlaamse overheid ter zake. Met de oprichting van het Circuscentrum in 2007 en de goedkeuring van het kersverse Circusdecreet staat Vlaanderen qua circusbeleid op hoog niveau. De eerste voorwaarden zijn vervuld om de doorstroming van jong circustalent en de ondersteuning van gevestigde waarden te optimaliseren. Het publiek heeft haar weg naar het hedendaags circus alvast gevonden.
Het mooie aan het hele circusverhaal is de toegankelijkheid. Er zijn geen culturele barrières, geen leeftijdsdrempels, geen sociale belemmeringen. Iedereen geniet met volle teugen van de shows die circustechnieken, theater, dans en humor combineren en er één pakkend geheel van maken.
Circus anno 2009
De Week van het hedendaags circus bracht een staalkaart van het circus anno 2009. De eerste drie voorstellingen kaderden binnen het Circus Clubbing Festival van het Circuscentrum. ShakeThat beet de spits af met haar juggling on the rocks en bewees nog maar eens dat cocktailshaken wel degelijk kunst is. Het internationaal gezelschap Crop Circus toonde met ‘Casalinga’ dat circus en theater perfect samengaan en moest zelfs een extra voorstelling spelen. Zone 03 wijdde een uitgebreid artikel aan hen. Ook de voorstellingen van Circo Ripopolo waren volledig uitverkocht. Hun gekrompen circustent barstte dan ook uit haar voegen. Op Studio Brussel mochten ze uitgebreid hun verhaal doen.
De volgende vier voorstellingen kaderden dan weer binnen Circo Roma. D’irque en Fien communiceerden in ‘Oh Suivant’ zonder woorden met het publiek, maar met woorden op Ketnet. Cirq’ulation Locale bracht haar gloednieuwe show ‘Rapid I Movement’ en OKidOK kreeg jong en oud aan het lachen met, redelijk toepasselijk, ‘HAHAHA’. Pol & Freddy sloten voor een uitverkochte zaal de succesvolle Week van het hedendaags circus af.
Hedendaags circus zit duidelijk in de lift. Wanneer bereiken we de bovenste verdieping?