>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #53 (december 2017). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Bram Dobbelaere // Foto: Tom Van Mele
>> Dit is de allerlaatste bijdrage van Bram Dobbelaere als huiscolumnist van CircusMagazine. Circusartiest Toon Van Gramberen neemt vanaf maart 2018 de fakkel over.
Beroemd worden. Rode lopers en flitsende camera’s, hippe recepties en gillende fans. Soms zijn ze bijproduct van een goed gecultiveerd talent, al te vaak zijn ze een narcistisch doel op zich, met de bekende uitwasemen schandaalpers, paparazzi, en het in onze contreien vreselijke “BV-schap”.
Circusartiesten worden daar gelukkig van gespaard. Danny Ronaldo kan tot nader order nog ongestoord zijn winkelkarretje door de supermarkt sturen, Kurt Demey wordt nog steeds niet lastiggevallen door Dag Allemaal en Alexander Vantournhout was voorlopig nog niet te zien in Temptation Island, the Circus Edition.
Jazeker, er wordt na een voorstelling al eens een handtekening uitgedeeld en een obligate selfie-met-artiest genomen, maar daar houdt het ook op. Wie na het eindapplaus nog op zoek is naar wat extra aandacht rept zich best zo snel mogelijk naar het theatercafé of de festivalbar om kortstondig aangestaard te worden. Meer roem valt er niet te rapen, tot spijt van wie ’t benijdt.
Circusartiesten worden enkel beroemd in hun eigen kleine circusgemeenschap. De effecten ervan zijn merkbaar als Danny Vrijsen op de Extreme Convention rondloopt of de gebroeders De Cuyper een jongleerconventie betreden. Het is bewondering op basis van indrukwekkend of vernieuwend circuswerk, veel bescheidener van omvang maar zonder twijfel waardevoller.
De dag dat circusartiesten mainstream supersterren worden lijkt veraf, daarvoor krijgt circus nog altijd te weinig aandacht in de media. Tot het zover is blijft er in elk geval een zalig gebrek aan circusBV’s in quizjes, prijsuitreikingen en talkshows. We weten voorlopig nog niks over de geluksonderbroek van Ruben Mardulier, de verzameling porseleinen pony’s van Quintijn Ketels of het losbandige leven van de Ripopolo’s. Houden zo.