Stel vier vragen aan 26 figuren uit (of net buiten) de circuswereld en je krijgt een mooi beeld van diezelfde wereld anno 2017. Klik op de naam en de antwoorden komen tevoorschijn.
>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #53 (december 2017). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
Circuscentrum
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De creatie van grote voorstellingen – zowel in tent als in zaal als voor buiten – verdwijnt, terwijl volgens mij collectieve creatie belangrijk is in het rijpingsproces van jonge artiesten. Ook honden, pofbroeken en rasta’s zijn uit de circuswereld aan het verdwijnen, de aftandse camionetten daarentegen niet.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De ongebreidelde onbegrensde fantasie – of is het gezonde gekte – van Mardulier & Deprez.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Het land Nod’ van FC Bergman. Ik weet niet of er een etiket op te plakken is, maar voor mij is het puur spelplezier, ‘losgehen’, clownerie, hedendaagse dans, theater, … Wat het is, doet er niet toe. Weg met de etiketten, het is gewoon een ‘bèregoede’ voorstelling.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Dat alle navels ter wereld mooi dichtgroeien en dat er dus niet meer aan navelstaarderij kan gedaan worden. De wereld ligt uitdagend en uitnodigend rond ons heen, ook voor het circusuniversum belangrijk. En dat de gezonde sigaret eindelijk uitgevonden wordt zodat ik terug kan beginnen roken.
Side-Show
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik constateer helaas dat meer en meer artiesten beslissen om solodisciplines te studeren in de circushogescholen, hetgeen resulteert in solonummers en solomentaliteit. Leren samenwerken is een discipline op zich die in het circus meer dan noodzakelijk is en meer in de verf mag gezet worden.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De creatie van onze voorstelling ‘Spiegel im Spiegel’. Een lang en diepgaand proces dat we met de hele ploeg van Side-Show met glans hebben volbracht.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Mount Olympus’, de 24 uur durende voorstelling van Jan Fabre, was een totaalbeleving om u tegen te zeggen. De grenzen tussen publiek en acteurs vervaagt volledig. Als toeschouwer maak je gedurende een etmaal deel uit van iets wat veel groter is dan de tijd en ruimte waarin de voorstelling plaatsvindt.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik hoop dat de hele circussector grenzen blijft verleggen en het meer dan ooit onmogelijk maakt om één etiquette te kleven op ‘het circus’. En de artiesten in het bijzonder wens ik alle nodige moed om te durven zoeken en fouten te blijven maken.
Codarts Circus Arts (NL)
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Hoe een gestileerde scenografie een voorstelling volledig helpt te dragen en waarbij het circusobject zelf de vormgeving volledig bepaalt. Krachtige voorbeelden zag ik onder andere in ‘As heavy as it goes’ van Circus Katoen, ‘As long as we’ van There There Company en ‘3D’ van Cie HMG.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Gebeurtenis: het heengaan van dichte mensen is droef maar het schonk mij ook verbondenheid. Ontdekking: ‘Plock!’ van Grensgeval. Een van de zeldzame cross-overs met circus voor kinderen waarin abstract expressionisme op een volwassen manier wordt voorgesteld. Acrobatische action painting met een speels laagje gekte.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Op de Biënnale van Venetië was ik sterk onder de indruk van de installatie/voorstelling ‘SamaS’ van Zad Moultaka uit Libanon. Een werk over de onlosmakelijke link tussen geld en oorlog. Wat we over oorlogen horen lijkt vaak ver weg, maar in dit werk sta je er middenin, slik!
Wie wens je wat toe voor 2018?
Voor heel de wereld een pauzeknop op alle sociale media. Voor alle (circus)borelingen een hartelijke wereld met gelijkwaardige kansen. Voor mezelf en mijn man: la vie en rose. Voor Lupe en Camilo nog heel veel ‘de mooiste dagen’.
Carré Curieux
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Artiesten en compagnieën professionaliseren en ons vak wordt alsmaar meer serieus genomen. De onnodige bochten waarin artiesten zich daarentegen soms moeten wringen om overheden van hun werk te overtuigen gaat vaak ten koste van de essentiële tijd voor het creatieve schrijfwerk, uitwisseling en het onderzoek in de studio, op het podium of in de tent. Ik vind dat de institutionele rompslomp vaak de artistieke vrijheid verkleint en de creatieve kloof tussen artiesten vergroot, en dan spreek ik nog niet eens over de Vlaams-Waalse kloof.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Mijn grote ontdekking was de kracht van het traditionele concept. Hoe je bijvoorbeeld met het verplaatsen van je 100 meter lange circuskonvooi en het minutieus opstellen van je caravans en tent de ogen van voorbijgangers verandert. Je raakt een hele gemeenschap. Van deze mensen zal waarschijnlijk 90% niet eens de binnenkant van je tent, laat staan je voorstelling, zien…
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Les Princesses’ van Cheptel Aleïkoum. Een mooie reis tussen droom en werkelijkheid in een prachtige structuur. Een goede les in het aanvaarden van jezelf en anderen.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens het elke artiest toe om wat meer tijd te ‘verliezen’ in zijn of haar artistiek onderzoek en de druk om succesvol en productief te moeten zijn wat meer te relativeren.
Cie Ea Eo, Cie Pol & Freddy
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Er wordt volop geëxperimenteerd met de vorm van voorstellingen. Op straat kiezen artiesten voor doorgedreven buurtparticipatie en sociaal activisme. De muren tussen kunstvormen worden hierbij gesloopt. Daarnaast volharden sommigen in een betuttelende braafheid.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ondanks de betuttelende braafheid slaat de Groote Televisieclown Bumba in als een bom.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘L’absolu’ van Cie Les Choses de Rien: onemanshow in een demonteerbare silo. Een voorstelling vol optische illusies, theatertechnische hoogstandjes en filmische beelden (creatietijd: 7 jaar). ‘Raphaël’ van Alexander Vantournhout & Bauke Lievens: radicaal, efficiënt en goed gemaakt. ‘Rance Gression’ van Ludor Citrik: trash clowning, recht in je ballen en naar je strot.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Liefde en genegenheid voor allen! Lef, inspiratie, tijd en geld voor de circusmaker.
Wintervuur
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Er worden steeds minder voorstellingen gemaakt vanuit een multidisciplinaire aanpak, met een opeenvolging van acts en disciplines. Circus gaat steeds meer op zoek naar experiment en abstractie, met vaak erg lijflijke voorstellingen op de grens van dans en performance, waar die ene discipline tot het uiterste wordt uitgepuurd.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ik heb veel minder gezien dat ik had gewild het afgelopen jaar. Maar ik vond de aanpak van het festival BIAC in Marseille, en de impact die dergelijk grootschalig festival heeft op een ganse regio, wel best indrukwekkend. De kracht van samenwerken, dat is circus!
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
De mens die probeert maar mislukt, dat is een mooie metafoor voor het leven. Misschien is dat ook wat me vooral boeit in circus. ‘Le Vide, essai de cirque’ van Fragan Gehlker is zo’n voorstelling. Ze vertelt over de zinloosheid van het leven, en hoe mooi het is ondanks alles te blijven proberen en te blijven falen.
Wie wens je wat toe voor 2018?
In het algemeen graag wat meer verstilling in het rumoer. Voor de podiumkunstenaar een avontuurlijke en open blik, durf en af en toe een lastige vraag. Voor de toeschouwer een oprechte verwondering, een nieuw perspectief en in het beste geval ook nog wat troost.
Psycholoog met passie voor circus
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het authentieke, waardegebonden zoeken naar circusKunst. Buiten het gewone, loslaten van normen, overtreffen van het normale. Living out of the box. De oorspronkelijke circuspiste toelaten om circulair te denken, te leven. Grenzen verleggen en ‘ont-moeten’.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Cirque Frère Frère, het paardentheatercollectief van Dietrich en Bernd Verzele, met de voorstelling ‘Cain en Abel’.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Illusoirée’ van goochelaar-pianist Steven Delaere. Een schitterende combinatie van magie en muziek op virtuoze en innemende wijze gebracht.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Een warme verbondenheid. Een ‘re-ligare’ (herverbinden) in diepmenselijke betekenis. Met verwijzing naar ‘atheïstische spiritualiteit’ van Leo Apostel. Oprecht vertrouwen: ja, circusKunst kan – ook – onze planeet redden.
Circo Ripopolo, De Wenkbrauwerij
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Veel vergaderingen. Veel (moeten) denken in plaats van doen. Veel betutteling. Veel theater. Veel eilandjes die beweren samen één land te willen zijn.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Louis Vanhaverbeke, Louis Vanhaverbeke, Louis Vanhaverbeke, Louis Vanhaverbeke, Louis Vanhaverbeke… en Louis Vanhaverbeke.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Opnieuw Louis Vanhaverbeke. Ik zag zijn voorstelling ‘Multiverse’ in Dommelhof en ben daar zo blij en vrolijk buiten gekomen. Lang geleden dat ik nog zoiets zag, heerlijk vernieuwend. En ja hoor, sommigen vinden dit maar niets. Zo hoort het ook!
Wie wens je wat toe voor 2018?
Iedereen, echt iedereen, een fantastisch idee en een schitterende voorstelling waar je publiek, de organisator en jijzelf blij van worden. (En voor mezelf eens koffie gaan drinken met Louis Vanhaverbeke.)
Dramaturg, schrijver
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik ben een circusnitwit die pas tijdens Theater op de Markt 2017 kennismaakte met het hedendaagse circus, dus op het gevaar af een ‘trend’ te benoemen die er nauwelijks een is: de combinatie van acrobatie en improvisatietechnieken. Iemand vertelde me toch dat Un Loup pour l’Homme wat navolging krijgt op dat vlak.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De publicatie van Alexander Vantournhout en Bauke Lievens rond Aneckxander en Raphaël omdat ze aandacht schept voor werkprocessen naast resultaten. Van hun doorgedreven vormonderzoek, dramaturgische en compositorische vraagstukken, verknopingen van theorie en praktijk en de soms lastige zoektocht naar alternatieve samenwerkingsvormen kunnen circuskunstenaars veel leren.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik was onder de indruk van de virtuositeit van meesterjongleur Wes Peden, die het louter technische kunnen oversteeg. Zijn opgegooide balletjes vormden complex-verglijdende figuren die ontroerende choreografische kwaliteiten bezaten. Het hilarische amateurisme van Louis Vanhaverbeke in ‘Multiverse’ toonde dan weer het grijze gebied tussen lukken en falen.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Circus als vermakelijk tijdverdrijf heeft alle recht om te bestaan maar auteurscircus ook! Daarom wens ik het circusveld scherpe circuscritici en -dramaturgen toe die vanuit de eigenheden van het medium het bereik ervan uitbreiden, net als circusopleidingen die kunstenaars helpen om circus te ‘maken’ en het niet alleen te ‘doen’.
CC De Werf, Cirk!Aalst
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik zie geen uitgesproken trends, maar wel een grote diversiteit aan niches, van mainstream tot experimenteel en zoekend. Het gestroomlijnde, sterk technische circus uit Canada en Australië speelt nog steeds een belangrijke rol bij de toeleiding van een breed publiek naar circus, maar mij boeien vooral circusartiesten met een persoonlijk verhaal achter hun fysieke performance, type ruwe bast en weke ziel (Jonas Séradin, Jason van Lith, Circus Katoen, …).
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Wes Peden! Ik zag hem twee keer, in het groepswerk ‘Water on Mars’ en in zijn soloperformance ‘Zebra’. Virtuoze jongleertechniek gaat hier samen met kinderlijke anarchie. Puur spelplezier, meer moet het in dit geval niet zijn. Dezelfde verwonderde manier van naar de wereld kijken zie ik bijvoorbeeld ook bij Louis Vanhaverbeke en Alexander Weibel Weibel.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Onlangs hing ik aan de lippen van Jan Decorte die in ‘Stand Down’ vertelt over zijn bewogen leven in een – letterlijk en figuurlijk – uitgeklede vorm. Leven en kunst vallen hier radicaal samen. In het circus merk ik hetzelfde: dat de lijn tussen leven en werk soms heel dun is, dat circusartiesten hun identiteit vormgeven op scène. Of is dit een illusie die ik mezelf als toeschouwer voorspiegel?
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens alle circuskunstenaars een talrijk, openminded en nieuwsgierig publiek.
Circus Zonder Handen
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het mixen van urban- en circuselementen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Mijn grootste gebeurtenis van het jaar is dat ik met meerdere projecten bezig ben waardoor ik voor het eerst op tournee mag gaan.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Compagnie XY. Voor mij zijn zij de toppers van de circuswereld. Ik vind hun voorstelling ‘Il n’est pas encore minuit’ visueel supersterk.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens aan iedereen die een droom heeft om ooit professioneel artiest te worden en om van zijn passie te kunnen leven (circus, theater, dans, muziek, …) dat het in 2018 uitkomt. Ik wens ook veel beterschap aan alle mensen die iets ergs hebben meegemaakt deze laatste tijden.
Circolito
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De doorstroming van onze Circolito-leerlingen in de professionele circuswereld wordt steeds zichtbaarder. Evertjan Mercier, Simon Bruyninckx, Robin Leo, Stijn De Boeck, Josse De Broeck, Bavo De Smedt, Vincent Bruyninckx, … ze komen naar buiten met sterke presentaties, het zijn geen grijze circusmuizen. Het doet plezier dat wij deze jonge talenten op weg mochten helpen met hun eerste circusstapjes.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Kunnen we om Donald Trump heen, met zijn potentieel verwoestende invloed op onze al wiebelige beschaving? Zijn polariserende bullebaksheid werkt, vrees ik, besmettelijk. We kunnen alleen maar meer inzetten op samenwerken/-spelen/-leven/-denken, en laat circus daar nu net een goed medium voor zijn.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik was onder de indruk van hoe het ‘object-schap’ van het dode lichaam in ‘Raphaël’ (Alexander Vantournhout & Bauke Lievens) tot na het einde van de voorstelling werd doorgetrokken. Brrr. En het meest genoten heb ik van Circa Tsuica: muziek, ambiance, humor, verbazingwekkende stunts op de fiets en een hele tent die ‘mee’ was… Eat that, theater, dans, concert, tv, …!
Wie wens je wat toe voor 2018?
Veel inspiratie en creativiteit gewenst aan iedereen. En aan alle Circolito’s nieuwe horizonten op onze nieuwe circuslocatie!
Hélaba Compagnie, Mardulier & Deprez
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik denk niet dat ik in trends geloof. Wel merk ik dat meer en meer makers een voorstelling/onderzoek ondersteunen door een pre-talk of een soort lecture te organiseren. Als het experimenteel werk is, vind ik dit als kijker een erg aangenaam principe. Ik voel me dan uitgenodigd om mee de weg van de maker te bewandelen en er echt deel van uit te maken.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Het kunnen opstarten van Mardulier en Deprez vzw. Dankzij Circuscentrum kunnen Michiel Deprez en ik volop aan de gang met vrij experimenteren en documenteren. Dus hebben we dit jaar al heel wat ontdekt. Meer hierover tijdens Smells Like Circus. (lacht)
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Rare Birds’ van Cie Un loup pour l’homme. De eenvoud en de specifieke lichaamstaal in dit stuk zorgt voor een rust en dus een aangename observatie. ‘Tenzij je een ander plan hebt’, een theatervoorstelling waarbij twee spelers diep bekommerd zijn om de toestand van onze aarde. Het is voornamelijk teksttheater, op een persoonlijke, intelligente en toegankelijke manier gebracht. ‘For the time being’ van Schweigman en slagwerk Den Haag. Omschrijven kan niet, maar dit mag niemand missen.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens graag al het beste toe aan iedereen die in creatie is of een creatieperiode induikt. Aan iedereen die de creatieveling in residentie kan opvangen. Aan alle programmatoren die met passie keuzes maken. Onlangs zag ik toonmomenten van onder andere Familiar Faces, Camille Paycha, Hans Beckers & Gerrit Valckenaers en Sho-Ichidô. Fantastisch mooie projecten en ideeën. Ook wil ik graag nogmaals Circuscentrum bedanken voor alles wat ze dit jaar voor mij en anderen hebben betekend.
Festival Circolo (NL)
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het ontstaan van residentieplekken in Nederland. Her en der verspreid over het land zijn er theaters, locaties en netwerken waar (jonge) makers werk kunnen creëren en onderzoek kunnen doen. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat meer alumni van de circusopleidingen de kans wagen om zelf een voorstelling te maken en/of een gezelschap te starten.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De verhuizing van Festival Circolo naar Tilburg. Heel spannend om na al die jaren het vertrouwde plekje in Liempde te verlaten en ons in een nieuw avontuur te storten. We merken nu al dat er allerlei nieuwe kansen en mogelijkheden en heel interessante samenwerkingsverbanden ontstaan. Vanaf 2018 zal het festival trouwens jaarlijks georganiseerd worden.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘5èmes Hurlants’ van Raphaëlle Boitel/Cie L’Oublié(e). Het is al een wat oudere voorstelling, maar ik had ‘m nog niet eerder gezien. Het is een voorstelling die mij heel erg geraakt heeft. Van de slappe lach in het begin van de voorstelling tot een brok in m’n keel aan het einde.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens al mijn circuscollega’s en vrienden alle goeds voor 2018. Laten we vooral veel samenwerken, het gesprek met elkaar voeren en genieten van al het moois dat gemaakt wordt.
Cirkus in Beweging
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Bij sommige circusartiesten maakt perfectie plaats voor imperfectie, het slagen voor het falen, de onoverwinnelijkheid voor de kwetsbaarheid. Het levert een soort ‘anticircus’ op (vergeef me de woordkeuze), wat ik als een grote verrijking van het circuslandschap beschouw.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Het fameuze CircusMagazinedebat over de toekomst van het circus, begin dit jaar tijdens Smells Like Circus in Gent, was voor mij een ‘goeie eerste keer’. Hoe nuttig het uiteindelijk is gebleken, daar kun je over debatteren. Maar het denken en praten over circus is belangrijk voor een kunstvorm die nog niet door iedereen als dusdanig wordt erkend.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Het leuke aan de try-outs van Wes Peden en Familiar Faces is dat ze al zeer goed waren, en zowaar nog beter zullen worden. Ik waardeer circus waarin de schoonheid – of de poëzie, zo je wilt – van de techniek (respectievelijk jonglerie en groepsacrobatie) voor zich spreekt.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Aan alle circusartiesten: veel plezier in blije momenten en veel moed in moeilijke momenten. Aan mijn petekind, nu twee jaar: een leven vol muziek. Aan iedereen die in commentaren op Facebook onredelijke of beledigende uitspraken doet: je hoeft het niet eens te zijn met elkaar, maar toon alsjeblieft wat respect.
Circusplaneetpapa
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
De laatste jaren lijkt het fysieke circus – waarbij het lichaam tot uitersten wordt gedreven – wel in de lift te zitten. Ik denk daarbij aan voorstellingen ‘A-Tripik’ van CirkVOST, ‘As heavy as it goes’ van Circus Katoen, ‘Asuelto’ van HURyCAN, ‘Raphaël’ van Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, waar ‘circuslijven’ een prominente rol innemen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Bij een eerste doorbladering van het programma van Cirk!Aalst bleek dat ze dit jaar niet onmiddellijk uitpakten met grote namen. Ze waren echter zeer creatief in hun programmatie en locaties en ik heb bijzonder genoten van de intieme voorstellingen ’La fin demain’ van Zirkus Morsa en ‘Espera’ van Compañía de Circo Eia.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Tijdens PERPLX in Marke zag ik ‘Tipping Point’ van Ockham’s Razor. Het was de laatste voorstelling die we op het festival zagen, maar het was een perfect voorbeeld van ‘save the best for last’. Een wonderlijke voorstelling met een perfecte balans tussen verhaal, techniek en esthetiek waar het speelgenot van de artiesten afstraalde op het publiek.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Aan alle artiesten: veel lef, moed, doorzetting en gespaard blijven van blessures. Aan programmatoren: veel durf om buiten de lijntjes te kleuren en hopelijk mooi weer. Aan de toeschouwers: veel betoverende voorstellingen.
Circusartiest
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het is niet langer nodig om je in een situatie in te leven want de situatie is het moment zelf. De artiest is zichzelf, hij is hier en nu. Hij speelt gewoon zijn spel, en ik vind het mooi om het hem te zien spelen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Ik ben dit jaar begonnen met in gedachten open te staan voor alles wat op mijn weg komt. En als ik na alle ontdekkingen en gebeurtenissen van het afgelopen jaar één gebeurtenis moet kiezen is dat het moment dat ik besefte dat ik nog veel meer wil en kan ontdekken.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Wachten op Godot’ van Ensemble Leporello. Een voorstelling die gaat over niets maar toch zoveel inhoud heeft. De voorstelling is meer dan een voorstelling, het is een soort leerschool. Het zet me aan tot denken.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik hoop dat iedereen zijn goesting kan doen.
Filmmaker
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Het steeds verder verruimen van de cirkel die circus heet, wat een zeer interessante evolutie is, een cirkel kan nu eenmaal niet groot genoeg zijn.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Michiel Deprez zijn visie en manier van werken vind ik zeer inspirerend en boeiend. Collectif Malunés verraste me met hun collectieve kracht en pracht. Ik zie nog veel mogelijkheden en potentieel op hun weg.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Films: Toni Erdmann, The Square. Muziekoptredens: Grace Jones, Go Go Penguin, Omer Avital. Circus: zie 2.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ik wens alle makers een boeiende zoektocht in het creëren van hun eigen weg. Niet te veel energieverspilling in twijfel, gewoon gaan. In de cirkel die circus heet staat alles naast elkaar met elk zijn eigen publiek.
Bert & Fred
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Veel voorstellingen in een donkere/zware sfeer, die één idee of beeld verder uitwerken en hierin blijven hangen.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De drie Belgische getalenteerde dames van het tweede jaar van ACaPA: Sien, Inneke en Adèle.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik ben altijd onder de indruk van de voorstellingen van de Nederlandse zanger Herman van Veen. Een echte rasartiest op heel veel vlakken, waar de passie van afstraalt.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Meer steun voor onze sector om verder te ontwikkelen op professioneel vlak.
Post uit Hessdalen
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Dat het circus meer durft te neigen naar performance, en minder naar verwachtingen en onmiddellijk rendement. Dat het daardoor geenszins – gelukkig maar – iets van haar warme gloed heeft verloren, het is dus ook onnodig er nostalgisch over te zijn.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
In Nederland heb je een televisieprogramma dat ‘De Hokjesman’ heet. Daarin wordt het categoriseren van mensen in homogene ‘hokjes’ gehekeld. Toen ik op Theater aan Zee de jonge performer Lester Arias aan het werk zag, werd ik geraakt door zijn heterogene en fluïde persoonlijkheid. Mens, speler, man, vrouw, … alles vloeide zo vanzelfsprekend samen. Hij schiep ons een wereld waarin het hokjesdenken natuurlijkerwijs was opgelost.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Het is Gerard Richter die me twee keer van mijn sokken heeft geblazen, in twee heel verschillende gedaantes. Tijdens Kunstenfestivaldesarts zag ik ‘Gerard Richter, une pièce pour le théâtre’ van de Zweedse choreograaf Mårten Spångberg. De voorstelling is traag en biedt weinig houvast, maar schept daardoor de ruimte om er helemaal in weg te zinken. Later in het SMAK zag ik zijn (schilder)werk, geraffineerd en ambachtelijk maar ook abstract genoeg om je tot denken uit te dagen.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Je zou 2017 in heel wat opzichten kunnen samenvatten als een jaar waarin testosteron in de overtreffende trap zegevierde. Dat 2018 mag toebehoren aan al wie dat niet ten goede kwam. Wat deze wereld dringend moet omarmen zijn vrouwen, vluchtelingen, artiesten en milieuactivisten.
Goochelaar, presentator
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Na de ‘mentale stroming’ merk ik dat in het goochelmilieu jongeren zich steeds vaker op kaarten focussen. Geen effecten maar slides, flourishes of cardistry genoemd. Bekijk het als jongleren met kaarten waarbij de focus niet ligt op het effect maar op de techniek om kaarten op de meest onmogelijke manieren te manipuleren.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Janis Van Heesbeke zag ik vorige zomer per toeval voor de eerste maal in Gent aan het werk. Sindsdien volg ik hem op de digitale media waarop hij regelmatig video’s post. Abstract, surrealistisch en magisch. Zijn routines en presentatie laten een bevreemdende indruk achter, verrassend en vernieuwend in de goochelkunst.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Afgelopen zomer zag ik in Londen ‘Alice’s Adventures Underground’ van les Enfants Terribles. Belevingstheater dat je meeneemt in de gekende wereld van Alice in Wonderland. Geweldige acteurs, poppenspel, locatie en scenario waarbij een hele groep uit elkaar getrokken wordt om zo iedereen zijn/haar eigen verhaal te laten creëren.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ballen! Ballen om te creëren en om uit te komen voor je mening. Ballen om te durven falen en om daarna weer op te kunnen staan. Ballen om in de lucht te werpen maar ook om deuren mee open te gooien. Kortom, ballen voor iedereen die ze niet op de grond laat liggen.
Cie Voetnoot
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Veel research tonen. Minder selecteren en uitdiepen van een idee. Verschillende keren kreeg ik een vloedgolf van materiaal over me heen, precies of je zit nog mee in de creatie. Soms vind ik dit zalig, andere keren is het te overweldigend.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Sociaal circus. Ik heb een week opgetreden voor de organisatie Mezopotamya Sirk in Turks Koerdistan. Circus brengen met een ander doel, een fantastische ervaring. Ik wil dit zeker vaker doen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
‘Hardt’, de nieuwste jongerenproductie van Ell Circo d’ell Fuego. Die gasten werken echt hard en dat is te zien in hun voorstelling.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Ell Circo d’ell Fuego een nieuw gebouw.
30CC, Cirkus in Beweging
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Trends: motorhelmen, lappenpoppenacrobatie, crossover, juggling out, onderzoekstraject, kleren out, eenwieler out, loopstations, unidisciplinair, parkour in, loopstations, dramaturgie is so 2016, loopstations, maar het meest opvallende: de circuswereld investeert in vastgoed.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Je moet je voor handstand helemaal niet totaal opspannen van top tot teen, dat is supervermoeiend. Zorg dat je lichaam in de juiste houding is en probeer eerder daar ontspanning in te vinden, net zoals je in rechtstaande houding zou doen.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik ben erg onder de indruk van het traject dat Familiar Faces heeft afgelegd. In mei stonden zij op het circusfestival Cirkl in Leuven als een van de jonge talenten, vorige maand wonnen zij de BNG Circusprijs in Nederland, de komende jaren mogen we nog veel verwachten van deze jonge compagnie.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Dat het Circusdecreet op 10-jarige leeftijd al mag beginnen puberen, dat Circus Rotjeknor en Cirkus in Beweging op hun 25ste verjaardag zich niet te volwassen gaan gedragen, dat Philip Astley zich na 250 jaar circus niet omdraait in zijn graf en tot slot een geweldige diamanten verjaardag voor de mater familias der Vlaamse circusateliers.
Miramiro
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik heb niet echt een trend gespot, maar ik zie dat jonge artiesten steeds meer durven experimenteren. De grenzen van wat circus is worden afgetast en de veelzijdigheid van circus als kunstvorm wordt tentoongespreid. Het circusdebat is gestart, zowel verbaal als fysiek. Benieuwd waar het naartoe zal leiden.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
De euthanasie van onze vroegere technisch verantwoordelijke heeft een diepe indruk op mij nagelaten. Dankbaar voor het schatergelach en ontroerd door de met tranen ingehouden afscheidsknuffel toen we voor de allerlaatste keer samen waren. Zo’n ervaringen doen je over alles nadenken.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik heb veel mooie en interessante voorstellingen gezien, ‘Fugit’ van Kamchatka in Gent, ‘Humans’ van Circa, ‘Sigma’ van Gandini Juggling, ‘Un Poyo Rojo’, … maar het was de verwonderde blik van mijn éénjarige zoon tijdens ‘Caban’ van Theater De Spiegel die mij van mijn sokken blies.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Voor iedereen een gezonde dosis circus (letterlijk en figuurlijk), een goede gezondheid, intense momenten die een glimlach toveren bij de herinnering eraan en het vermogen jezelf niet te serieus te nemen.
Marketeer met passie voor circus
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Je mag artistiek en creatief wereldtop zijn, als je het zakelijk niet voor elkaar hebt, red je het niet langer. Dat geldt voor een solovoorstelling, een familiecircusje, maar evengoed voor een megaproductie. Het omgekeerde geldt evenzeer: wie zijn zaakjes op orde heeft en zakelijk/commercieel durft denken, krijgt een groter deel van de koek.
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
21 mei was zonder enige twijfel een zwarte dag voor elke circusliefhebber. Op die dag viel het doek voor het Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus. Als The Greatest Show on Earth er na 150 jaar mee kapt, is dat toch even slikken.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Ik zag een prachtig toonmoment van circusschool Circus Zonder Handen op een pleintje in centrum Molenbeek. In een periode waarin iedereen in de stad de mond vol had over veiligheid, terrorisme of integratie, overheerste bij die gastjes vooral de goesting om te jongleren en salto’s te draaien. Heel eenvoudig, maar heel mooi.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Voor alle circusartiesten: volle tenten en zalen, goedkope diesel (of nog beter: goedkope ecologische alternatieven) en een circusterrein knal in het stadscentrum.
Ell Circo d’ell Fuego
Welke trend heb je de afgelopen tijd gespot in de circuswereld?
Ik ben er enkele jaren van tussen geweest. Interessant, verschillen vallen dan harder op. Het meest in het zicht springend is de enorme professionalisering die plaatsgevonden heeft bij heel wat circusateliers. Zes jaar geleden draaiden ook grote ateliers vaak rond enkelingen. Nu zitten er teams achter. En ik zie enkele heel sterke teams. Dat is mooi!
Wie of wat is voor jou de ontdekking/gebeurtenis van het jaar?
Mijn fantastisch lief.
Van welke voorstelling was je serieus onder de indruk?
Maroussia Diaz Verbeke met de voorstelling ‘Circus Remix’. Niet per se voor het resultaat. Wel voor wat ze wil en durft brengen. Circus als middel om iets te diepgaand te vertellen. Daarnaast ook Michaël Lamiroy met een solo muziekoptreden in een bruine kroeg in Antwerpen. Dat optreden heeft me enorm geraakt. Puur, fragiel en toch met zoveel lef gebracht en vooral zo mooi.
Wie wens je wat toe voor 2018?
Iedereen droomt, maar weinig mensen durven hun dromen uit te spreken, laat staan die te realiseren. Dus ik wens iedereen in de sector die wilde dromen probeert te realiseren alle moed, steun, succes en doorzettingsvermogen toe. We hebben je nodig in 2018!