Auteur: Liv Laveyne (B)
Residentie: Festival Novog Cirkusa (Zagreb, HR), 8 > 11 november 2012
Bron: Unpack the Arts (download de volledige pdf van deze residentie)
TUSSEN KINDERSPEL, BEELDENDE KUNST EN PURE MAGIE
Hij is alleen. Worstelt zich uit een kast. Klimt in een nog kleinere kast. Maar de meubels, ja zelfs het tapijt, lijken ook een eigen leven te leiden. Wie is de ander? ‘L’autre’ van Claudio Stellato is een bevreemdende mix van circus, dans, (objecten)theater, beeldende kunst en een vleugje illusionisme. Denk out of the box, figuurlijk maar ook letterlijk!
Claudio Stellato, Italiaan maar woonachtig in Gent en Brussel, was voor hij met dit project begon als professioneel performer danser aan de slag bij o.a. Karine Ponties . Maar hij besloot een andere richting uit te gaan. “Het probleem dat ik heb met hedendaagse dans is: het is allemaal zo serieus! Ik wil het beste van circus, de acrobatie, de tragi-komische clown, de goochelaar vermengen met de artisticiteit van dans.” ‘l’autre’ wordt zowel geprogrammeerd als circus-, theater- als dansvoorstelling. Het hoort in geen enkel kastje thuis en tegelijk overal.
Ruim drie jaar lang (de aanzet gebeurde zelfs al veel eerder) werkte Stellato aan deze voorstelling. Hij probeerde, schaafde, herdacht, verfijnde. Stellato wil geen verhaal vertellen, geen dingen zeggen, het gaat hem om het ontwikkelen van technieken: de claustrofobische ruimte en hoe daarin te ageren als menselijk lichaam. Het intrigeert hem: hij deed verschillende performances in toiletten, liften, kleedkamers… allerlei begrensde nauwe ruimtes alvorens bij de ultieme begrenzing, een kast, uit te komen. De omstandigheden noopten hem tot dit idee. Toen tijdens een residentie in productiecentrum Dommelhof in Neerpelt de deuren van zijn repetitieruimte tijdens een weekend onverwacht op slot bleken, begon hij te improviseren door in het kleine nachttafeltje bij zijn bed te kruipen. Eenmaal dat idee zuiver ontwikkelde hij sinds 2009 ‘l’autre’.
Stellato registreerde al zijn try-outs en bekeek de beelden (“op video ziet iets er altijd minder uit dan live, dus als het daar al goed zat, wist ik: dit is echt goed!”). Hij verzamelde rond zich een ‘raad van wijzen’, een dertigtal personen, elk met hun eigen specificiteit (critici, dramaturgen, regisseurs, choreografen, programmatoren) om naar zijn toonmomenten te komen zien. Het resulteert in een voorstelling waarin ambacht en techniek, beweging en beeld, dans, theater, circus, magie en beeldende kunst op intrigerende wijze versmelten. Zo’n intens, langdurig en secuur werkproces: het is een manier van werken die we menig artiest zouden aanraden. Al is Stellato zich bewust van de limieten van zo’n werkproces: “Ik denk niet dat ik in mijn leven veel meer dan vier voorstellingen ga maken.”
Kinderspel
In ‘l’autre’ ontrolt een rood tapijt zichzelf. Een kast siddert. Dit is geen gewoon huiskamerinterieur dat we te zien krijgen op scène. Een man, Claudio, worstelt met de kast op zijn rug, laat die balanceren op zijn nek. Hij tart de wetten van de zwaartekracht. Het fysieke lichaam plooit zich naar de dode materie, het object. Ze vechten met elkaar, versmelten, worden één om zich weer te delen. Hij is als een nieuwsgierig kind die het object ten volle onderzoekt, kantelt en keert. Stellato als de speelvogel, de homo ludens zoals cultuursocioloog en historicus Huizinga het zag waarbij het spel een elementaire voorwaarde voor het voortbrengen van cultuur vormt. “Mensen zeggen dat je moet kiezen tussen spelen of het echte leven. Ik denk dat de claim dat er een scheiding tussen die twee is, erg gevaarlijk is,” dixit webkunstenaar en game-ontwerper Stephen Linhart. Het is een leus die Stellato volledig ter harte neemt (hij wil overigens in de toekomst ‘l’autre’ ook graag als kindervoorstelling spelen).
Kinderlijk naïef, maar nooit vrijblijvend legt Stellato zichzelf in ‘l’autre’ spelregels op. Hij speelt verstoppertje in de kast. Speelt reisje-rond-de-wereld waarbij hij de grond niet mag raken. Hij is het kind dat opgaat in zijn eigen fantasie en aan het object levende eigenschappen toekent: zoals voor het kind de pop een baby is, een knuffelbeer de trooster van grote en kleine verdrietjes, zo is de kast zijn speelkameraad, zijn ingebeelde vriendje, de ander. Maar niet zonder gevaar… De kast roept hem. Het object wordt bezield of is het behekst? Zijn hier duistere krachten in het spel? Huist er een spook, zit er een geest in de kast?
Beeldende kunst
‘L’autre’ boogt niet alleen op een ongelooflijk suggestieve kracht in spel, maar ook in picturaliteit van de opeenvolgende beelden. Van de kast op zijn nek ontrolt zich de ene na de andere scène. Welke beweging vloeit organisch voort uit de voorgaande? Wat is de perfecte continuering van hetgeen daarvoor? Het waren de cruciale vragen die Stellato zich stelde tijdens zijn werkproces. Het is het spontane verloop die bij Stellato de voorstelling gevormd heeft tot wat die is en niet omgekeerd zoals zo vaak het geval is bij een creatie.
Het is een werkwijze die erg gelijkloopt met de methodes die de dadaïstische en surrealistische schrijvers en beeldend kunstenaars hanteerden: de écriture automatique waarbij geschreven wordt zonder vooropgezet idee of doelmatigheid met de bedoeling het onderbewuste aan te spreken, of de techniek van de cadavre exquis waarbij meerdere kunstenaars elkaars afbeelding of schrijfsel verder aanvullen (niet toevallig ook een graag en vaak gespeeld kinderspel: je begint met een tekening op een papiertje, vouwt het papiertje om en een tweede persoon die niet weet wat je getekend hebt, tekent verder. Vandaar gaat het naar een derde, een vierde persoon… Het resulteert vaak in de meest vreemde creaties). Ook bij ‘l’autre’ ontpoppen zich surrealistische beelden voor onze ogen: de kast krijgt voetjes en handen, Stellato steekt zijn kop eruit, glijdt als een slak met een huisje op zijn rug. Het losse tollende hoofd in de kast had een werk van Magritte of Dali (‘raphaelesque head exploding’) kunnen zijn.
En het zijn lang niet de enige associaties naar de beeldende kunstgeschiedenis die je maakt. Stellato met zijn gezicht, lang en getaand, heeft veel weg van een Christusfiguur zo weggelopen uit een icoon van Giotto of de vroeg-renaissancistische fresco’s van Cimabue of Fra Angelico. Maar ‘l’autre’ omarmt verder de renaissance in een spel met perspectief. De kast wordt een lange balk die in het niets lijkt te zweven, Stellato zit erop, wandelt als een verrezen Christus uit zijn doodskist opgestaan. Het secure lichtgebruik hanteert het dramatische barokke effect van clair-obscur (een andere term hiervoor is ‘tenebrum’, naar het Latijnse tenebrae dat zoveel betekent als duisternis, maar in tweede instantie ook schaduwen of schimmen, een betekenis die wonderwel aansluit bij het gegeven van ‘l’autre’).
Het rode tapijt geeft het gebeuren iets theatraals, als een rode loper die wordt uitgerold voor een ongekende identiteit. De lichtveranderingen ademen als borstelstreken de mystiek van Rothko’s schilderijen. Deze Russisch-Amerikaanse schilder kwam met zijn ‘multiforms’, metersgrote doeken met intense kleurschakeringen (vaak van rood), los van het figuratieve en het symbolische waarbij – om het met Rothko’s woorden te zeggen – “het doek zelf zijn eigen levenskracht bezit”. In het geval van ‘l’autre’ is dat doek de ruimte die een eigen levensadem krijgt. Door het licht worden alle tonaliteiten, schakeringen in de ruimte verkent. Zoals Rothko’s doeken “oppervlaktes zijn die zowel expansief naar buiten in alle richtingen stralen en tegelijk je blik aanzuigen” zo geldt dat voor de scenografie van ‘l’autre’. Het herschept de theatrale ruimte tot een mystieke, welhaast religieuze plek. (Rothko zelf werd tijdens een trip door Italië enorm gepakt door de sensitiviteit, sereniteit en concentratie van licht in de fresco’s van Fra Angelico in het klooster van San Marco in Firenze. Het zou hem aanzetten tot de bouw van een eigen Rothko-kapel in Houston, Texas).
De reacties van toeschouwers op Rothko’s doeken variëren van tranen door een intense spirituele ervaring tot gans andere extreme reacties waarbij de recent veroordeelde vandalenstreek van Vladimir Umanets een uiting was. Niet dat het bij Stellato zo’n vaart loopt, maar toch balanceer je ook bij ‘l’autre’ tussen contemplatie, angst en bevrijdende lach.
Pure magie
Het mystieke. Het onverklaarbare. Het intrigeert, maakt nieuwsgierig, maar ook bang. Het is niet toevallig dat het magische in al zijn aspecten en uitingen de afgelopen jaren een nieuwe impuls heeft gekregen. De fascinatie voor het magische correleert met een ganse beweging die – of we dat nu willen of niet – ook samenhangt met religie. Of zoals Gwen Aduh van circusgezelschap Compagnie des Femmes à Barbe stelt: “Magie is voor mij een verlengstuk van religie. Uiteindelijk sta ik altijd versteld van de menselijke lichtgelovigheid en de gretigheid naar paranormale fenomenen. Het is de wens van de toeschouwer dat het écht is die mijn spektakels dient.” Na het atheïsme en fragmentarische postmodernisme laat zich terug de drang naar eenheid gevoelen: van aardse natuur en het bovennatuurlijke, het goddelijke zo je wilt. Van de houten kast tot l’autre.
De hernieuwde interesse voor magie toont zich in de populaire cultuur met de heropleving van science fiction en fantasy in literatuur en films gaande van ‘Lord of the Ring’ tot ‘Twilight’. Voor de één een moderne dansvoorstelling, heeft Stellato’s ‘l’autre’ voor de ander het plot van een goede ouderwetse spookhuisfilm (of een behekste hotelkamer zoals ‘1408’ met John Cusack). (Stellato’s volgende voorstelling wordt overigens “iets met samoeraizwaarden”. Misschien in de traditie van ‘House of the flying daggers’ of ‘Crouching tiger, hidden dragon’?).
Binnen de performing arts is er de beweging van de magie nouvelle, die verschilt van de magie van de film of beeldende kunst. ‘Als de schilderkunst het reële ombuigt in de ruimte van het beeld, dan buigt de magie nouvelle het reële om in het reële,” aldus Raphaël Navarro, die met zijn Compagnie 14:20 een van de toonaangevende stemmen binnen de magie nouvelle is.
Bij de magie nouvelle is de truc niet het doel is maar het middel tot artistieke creatie. Dat benadrukt ook Stellato: “Ik ben geen goochelaar, ik gebruik dit als middel om iets op scène te brengen dat hedendaags is.” Het is hem niet om de truc te doen, noch het geloof of ongeloof erin, de truc is puur een middel om zijn artistieke verhaal mee te vertellen, zijn creatie te ondersteunen. Het gaat hem niet om de oohs en aahs in het publiek, maar om een sfeer te creëren en alzo de verbeelding van het publiek te triggeren.
De ander
‘L’autre’ blinkt uit in pure welhaast naïef kinderlijke eenvoud. Maar met twee kastjes en een lichaam maakt Stellato een intrigerende voorstelling die de grenzen van disciplines en het bevattelijke overstijgt. Een plotse bubbel in het tapijt verschijnt. Is dit l’autre, de ander? Of is het allemaal maar inbeelding, een truc? Of wil Stellato meer vertellen? Want wie dat wil, leest in ‘l’autre’ ook een sociale kritiek op eenzaamheid en isolement waarin vele mensen zich bevinden en langzaam gek worden en tegen kasten gaan spreken … of de kast tegen hen.
De innerlijke gekte waarmee deze man, geïsoleerd in zijn kamer, op scène worstelt, maakt zich ook van ons meester. Hij leviteert boven de grond, wordt als een bezetene overmant wanneer hij vanuit de donkerte de vloer wordt opgesmeten, gesmakt, terug omhooggetild en terug op het tapijt belandt. Tegelijk waanzin-nig grappig, loert steeds die angst om de hoek. Net wanneer je meent het allemaal wel door te hebben, de ganse machinerie die achter dit waanbeeld schuilt, floepen ontluisterende tl-lampen aan. De ganse scène baadt in het ongenadige licht. “Niks in de handen, niks in de mouwen,” lijkt Stellato te willen zeggen. Tot hij even plots weer verdwijnt in het niets. En net wanneer je denkt alles gezien te hebben is er het bijzondere slot. Verklappen zou zonde zijn, maar we beloven: het is onvergetelijk!
>> Lees alle artikels van Unpack the Arts
>> This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.