>> Auteur: Bianca Visser (NL)
>> Residentie: Ny Cirkus Festival (Kopenhagen, DK), 15 > 18 augustus 2012
>> Bron: Unpack the Arts (download de volledige pdf)
Er valt veel te ontdekken op het Ny Cirkus Festival in Kopenhagen. Een groot aantal voorstellingen worden voor het eerst gepresenteerd. Bijzonder aan dit zomerevenement is dat de organisatie, het Københavns Internationale Teater (KIT), geen vast podium heeft. Het personeel opereert vanuit een kantoor, gelegen in het centrum van de stad, op een steenworp afstand van het Stadhuis, bekend van de tv-serie The Killing.
Het circus heeft in de afgelopen decennia een grote transformatie ondergaan. Naast de traditionele vorm, waarin clowns, acrobaten, trapeze, paarden en tijgers de revue passeren, bestaat er een moderne variant die bekend staat onder de naam nieuw circus.
De splitsing werd in de jaren zeventig teweeggebracht door een groep artiesten die meenden dat het tijd was voor verandering. Zij introduceren het aspect van een voorstelling met doorlopend verhaal, waarin circustechnieken in worden verwerkt. Ze gingen banden aan met andere disciplines. Zo zochten ze aansluiting bij de muziek, de dans en het theater. Ook andere combinaties zijn mogelijk, zoals bijvoorbeeld een circusvoorstelling met elementen uit de beeldende kunst. Alles staat open. Er bestaat ook een variant die zich juist tegen deze kruisbestuiving verzet. Zij pleiten er voor om terug te keren naar de puurheid van het genre.
Inmiddels vragen sommigen zich na een zesde lustrum af of het wel gepast is om de kwalificatie nieuw te blijven gebruiken. De voorkeur gaat steeds vaker uit naar de term hedendaags circus.
Vrijstad Christiania
Elk jaar struinen de medewerkers van KIT de stad af op zoek naar geschikte locaties. Het liefst vinden ze een plek die iets toevoegt aan de voorstelling. Dat deze modus operandi goed uit kan pakken, blijkt bijvoorbeeld uit de plaatsing van de zeer vermakelijke cabaretvoorstelling Pavlovs Hunde. Het optreden werd geprogrammeerd in de befaamde Grijze Hal in Christiania. Het mag een gruwel voor voorstanders van de orde en het gezag zijn, maar de vrijstad Christiania is het boegbeeld voor alternatievelingen en andersdenkende groeperingen die dromen van een staat waarin de inwoners het voor het zeggen hebben.
De oude militaire basis lag er verlaten bij toen een groep hippies in 1970 besloot het terrein te bezetten. Sindsdien is de commune verwikkeld in een geschil met de Deense autoriteiten, die natuurlijk niet akkoord gaat met deze staatsgreep. Desalniettemin is het de inwoners gelukt om een zekere autonome status te verwerven.
De Grijze Hal fungeert als cultureel centrum. Het staat bekend om de alternatieve kerstmarkt die er jaarlijks wordt gehouden, evenals de optredens van grote en kleine popartiesten en theatergezelschappen. Deze plek is oorspronkelijk bedoeld als manege. Een mooi gegeven, omdat de oorsprong van het hedendaagse circus ligt in het geven van voorstellingen met paarden. Sergeant-majoor Philip Astley begon rond 1770 in Londen met het geven van die voorstellingen. De Engelsman liet tijdens deze shows demonstraties rij- en dressuurkunst zien. Omdat hij zijn programma meer kleur wilde geven, deden na verloop van tijd ook allerlei andere artiesten hun intrede in zijn piste: de geboorte van het eerste circus was een feit. Met de militaire achtergrond van de Brit zullen de circusartiesten waarschijnlijk niet veel affiniteit hebben. Net als de inwoners van Christiania hebben ze over het algemeen lak aan regels of sociale druk.
Evenwicht
Veel acrobaten hebben gehoor gegeven aan de oproep van enkele Deense gezelschappen om deel te nemen aan een internationale meeslepende show. Iedereen werkt bijna belangeloos en het eigen plezier. De saamhorigheid levert een prettige en opgetogen sfeer op, waarbij iedereen elkaar aan het juiste evenwicht helpt.
Het publiek deelt in de pret. Een uitbundige “ohhhh” galmt door de ruimte als de Deense acrobaat Anders Skat Henningsen een halve meter boven de betonnen vloer abrupt tot stilstand komt. Seconden daarvoor had hij zijn lichaam horizontaal gestrekt aan de nok van een lange paal, waarna hij zichzelf in een vrij val naar beneden liet glijden.
Niet minder gerustgesteld zijn omstanders als de kleine Katja Tomasevic haar tijdelijke wankele evenwicht verliest op de Cloud swing, een touw dat losjes aan twee punten op het plafond hangt, waardoor een schommel ontstaat. De collega die het veiligheidskoord dat om haar middel hangt bedient is schijnbaar even niet aan het opletten. In een late reactie gooit hij zijn tengere gestalte in de lucht om haar op te vangen. Daarmee is ze op het nippertje gered.
Het rappe tempo waarin de stunts zich afwisselen, wordt benadrukt door de meeslepende muzikale performance van de Zweedse groep LUX. De energie spat ervan af. Door middel van loops, samples en verrassende geluidseffecten verwerft deze tweemansband de présence van een symfonieorkest.
Gezelschap La Meute
Dat energie, enthousiasme en een frisse blik een verkwikkende werking op het publiek heeft blijkt uit de voorstelling gepresenteerd door het gezelschap La Meute. Zij presenteren tijdens het festival de act waarmee ze eerder deze zomer zijn afgestudeerd aan de Universiteit van Dans en Circus in Stockholm. Met wat kleine aanpassingen kan deze debuutvoorstelling zich ongetwijfeld moeiteloos een plaatsje binnen het theatercircuit veroveren. Anders dan de titel Tragédie Grecque zou doen vermoeden, is deze performance alles behalve tragisch.
Een voor een verschijnen de acrobaten naakt op het toneel. Deze openluchtvoorstelling vindt plaats in de ronde binnentuin van een studentenflat. De bewoners kunnen het optreden vanaf het balkon volgen.
De artiesten bedekken het blote lichaam met wat voor handen ligt. Desnoods met de handen. In het midden van de ring liggen witte handdoeken die ze vervolgens om hun middel binden. De ene lendendoek lijkt op de traditionele mawashi, die wordt gedragen door een sumoworstelaar. De ander vertoont gelijkenis met de foestanela, het plooirokje gedragen door leden van de Griekse ceremoniële wacht. De eenvoudige kledingstukken lijken ook op de linnen lendendoek gedragen door gladiatoren. Kortom, dit zijn strijders.
Daarna begint de show. Ter ondersteuning van de stunts die volgen, gebruiken ze een eenvoudige franse schommel, een wip, een oud matras, een groot kussen, een microfoon, een saxofoon en hun lichamelijke kracht, waar uiteindelijk alles om draait. Grappend en grollend rollen ze over elkaar heen. Een van de spelletjes die ze spelen houdt in dat vijf van hen languit op de grond gaan liggen, terwijl de overgeblevene de manier vindt om de andere kant van de rij te bereiken, zonder de grond te raken en zonder het evenwicht te verliezen.
Even later gaat een van de acrobaten op één hand staan. Daarbij balanceert hij op het gezicht van een ander die op de grond ligt. Af en toe verlaat een van de acrobaten de arena om de muzikale begeleiding te verzorgen. Ze zijn duidelijk hun eigen grenzen aan het verkennen. Daarbij laten ze zich niet door tegenslagen ontmoedigen. Ze zijn jong en krachtig genoeg om elk gevaar te trotseren. Alsof het bestaan niet spannend genoeg is, gaan ze een gevaarlijk spelletje met de franse schommel aan. Terwijl het metalen zitje wild heen en weer slingert als een robuuste klepel, bewegen de acrobaten zich van de ene kant van de binnenkant van het frame naar het andere. Er is net genoeg ruimte om er onderdoor te kruipen, of aan de zijlijn te blijven zitten. Het publiek wacht in spanning af op het fatale moment waarop een van hen een klap op het achterhoofd krijgt.
Maatschappelijk thema’s
Vergeleken met Le Meute staan de leden van het gezelschap Subliminati Corporation veel minder onbevangen in het leven. Het gezelschap bestaat louter uit mannelijke deelnemers. Met de voorstelling #File_Tone proberen zij verschillende maatschappelijke thema’s aan de kaak te stellen, zoals genderkwesties, immigratie en machtsverhoudingen. Zij treden op in een theaterzaal.
Een vrouw die verloren over het podium struint, blijkt een man te zijn. Net als in het Noh theater, het Japanse muzikale drama dat al sinds de veertiende eeuw bestaat, worden alle rollen door mannen gespeeld. Door middel van pruik of masker wordt de toeschouwer op het verkeerde been gezet.
Een daaropvolgende sketch gaat over een immigrant. Voordat de vluchteling door duistere figuren wordt overvallen vraagt hij aan het publiek wie van hen zijn moeder wil zijn. Wie wil hem beschermen? Niemand reageert. Daarna wordt hij omsingeld en overmeesterd. Op het moment dat het publiek verwacht dat de mannen de arme sloeber in elkaar gaan slaan, sprint een van de onbekende raddraaiers op de tafel. Uitgelicht door een felle lamp, begint hij met hoeden te jongleren. Even later sporen Castro, Berlusconi en een paar andere politici Barack Obama aan om van een hoge ladder af te springen. Zo kan hij de wereld redden. Hij wil niet, maar de sociale druk wordt hem te groot. Uiteindelijk, als niemand kijkt, stort hij naar beneden. Voordat hij de trap loslaat, brengt hij een Allah o akbar uit.
Het ene onderwerp volgt het andere in hoog tempo op. Het uur vliegt voorbij. Tegen het einde keert de als vrouw verklede personage opnieuw ten tonele. Ditmaal is zij de ongelukkige assistente van de man die op het podium staat. Verveeld en ongeïnteresseerd rekt ze een uittrekbare pannenonderzetter in en uit, alsof het een accordeon is. Ze wordt vermanend toegesproken omdat ze niet lacht. Dat hoort ze te doen. Als hij ziet dat zij niet gehoorzaamt, sleept hij haar op het podium. Hij bevestigt een haak in een mondhoek, brengt het elastiek langs de achterkant van haar hoofd zodat hij de andere haak in de andere mondhoek kan plaatsen. Op deze manier fingeert hij een glimlach. Vervolgens vraagt hij aan het publiek of ze haar geslacht willen zien. Misschien willen zij het niet, maar hij wel. Gestaag trekt hij haar rok omhoog.
Indrukwekkend
Inzicht komt met de jaren. Dat bewijst Cie Un loup pour l’homme, een gezelschap opgericht door de Fransman Alexandre Fray en de Canadees Frédéric Arsenault. Bijgestaan door Mika Lafforgue en Sergi Parés presenteren zij een zeer indrukwekkend sociaal bewogen stuk, onder de titel Face Nord.
Het gezelschap heeft de setting van de voorstelling, die wordt gehouden in de circusschool van Kopenhagen, nauwkeurig bepaald. Het epicentrum is een vierkante groene mat. Een ronde vorm vonden ze te vrouwelijk. Daaromheen staan eenvoudige tribunes opgesteld. Op deze manier kan het publiek de acrobaten van dichtbij meemaken. Ze zien het zweet vloeien en voelen elke steun en ademhaling.
Net als de leden van La Meute, doen zij spelletjes, maar dit zijn geen jongens meer. Dit zijn doorgewinterde mannen die weten dat het verstandig is om spaarzaam met krachten om te gaan. Elke beweging wordt bewust en trefzeker genomen. Hun concentratie slaat over op het publiek, dat gebiologeerd toekijkt naar een weerspiegeling van de maatschappij in al zijn zwaktes en tegenstrijdigheden. Het bijzondere aan dit optreden is dat het niet alleen om de onvolmaaktheden van de mens gaat, maar ook over de mysterieuze zijdes van ons bestaan.
Elk spel kent zijn eigen regels en beperkingen. Net als pasgeboren welpen kronkelen de acrobaten over elkaar. Het feit dat ze samen zijn biedt bescherming tegen gevaren van buitenaf, maar zo dicht op elkaar zitten werkt verstikkend. Daarom probeert elk van hen telkens opnieuw boven de anderen uit te steken. Dit doel wordt nagestreefd ongeacht of hierbij een ander leed wordt aangedaan.
Even later begint een partijtje tikkertje, waarbij degene die zoekt zijn ogen gesloten houdt. Op de tast speurt hij zijn tegenstanders, totdat de laatste uitgeschakeld is. De ratrace zet zich verder voort. De mannen rennen zo hard achter elkaar in cirkels rond, dat er een windvlaag ontstaat. Er is geen winnaar.
Langzamerhand treden de individuele ego’s steeds sterker naar voren. De wens naar contact raakt in conflict met het verlangen naar vrijheid. Een tedere omhelzing slaat over in een wurggreep. Elk van de spelers wordt er steeds handiger in om zijn zin te krijgen. Onder fysieke dwang probeert Alexander een kus bij Mika af te dwingen.
Er zijn ook tekenen van barmhartigheid. Sergi wordt door Alexander gedragen als hij het gevoel over zijn lichaam blijkt kwijt te hebben geraakt. De grote man draagt het kleine hulpeloze ventje in zijn armen. Dan ontstaat er een lastige situatie. Sergi’s arm glijdt van de schouder af. Het lome lichaamsdeel trekt de rest van het lichaam naar beneden. Eerst probeert Alexander het gewicht op te vangen door het lichaam een ruwe zwaai te geven, in de hoop dat de arm opveert en hij zijn balans terug kan vinden. Als dit niet blijkt te lukken, voelt hij zich even geneigd om de arm in beweging te brengen door er een schop aan te geven. Hij doet het toch niet, maar het bewijs is daar dat slechtheid soms onbedoeld wordt opgewekt.
Het zijn niet alleen egotrippers. Zodra ze hun eigen belangen terzijde leggen, ontstaan wonderbaarlijke vormen en figuren. Menselijke torens, een ronddraaiende waaier en een brug die neerstort naar mate de twee uiteindes verder van elkaar af gaan staan. Dit zijn de momenten waarop een mens een gevoel van trots op voelt komen. Wij zijn in staat obstakels te overwinnen en mooie dingen te maken.
Elke toeschouwer kan een andere interpretatie aan deze fysieke voorstelling geven. Daar biedt Face Nord voldoende ruimte voor. Maar niemand zal de seksuele lading, de wrangheid en het gedempte optimisme ontgaan waarmee dit optreden is geladen.
>> Lees alle artikels van Unpack the Arts
>> This project has been funded with support from the European Commission. This communication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.