>> Recensie geschreven n.a.v. de workshop circuskritiek georganiseerd door Circuscentrum in oktober-november 2015
>> Auteur: Nathalie Allard
>> Voor overname artikel: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
Vier jaar na zijn lovend onthaald debuut ‘L’Autre’ komt multidisicplinair artiest Claudio Stellato met ‘La Cosa’. De verwachtingen zijn hooggespannen, zeker gezien Stellato heeft laten weten dat hij in alle opzichten wil breken met de vorige voorstelling. Waar ‘L’Autre’ zich in het donker afspeelde en aanleunde bij Magie Nouvelle, is bij ‘La Cosa’ alles zichtbaar. Geen illusies hier: het publiek zit langs de vier zijden van het speeloppervlak en ziet, hoort, voelt én ruikt de minste beweging. Dat resulteert in een voorstelling zo fragiel en hard als de houtblokken waar de vier performers een uur lang hun “ding” mee doen.
Vier mannen, houthakkers maar elegant in het pak, kijken zwetend als een rund tegen een berg hout aan. Ze hebben die net van punt a naar punt b verplaatst. Niks moeilijk, erg basic zelfs, maar een mooie fysieke en ritmische opwarming voor wat nog komen gaat. Ze zullen balanceren met dat hout, ze zullen erover wandelen, erop vallen en erin springen, ze zullen het hakken en splijten en ze zullen het tot sculpturen opbouwen en weer afbreken. Ze zullen zweten. Telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw. Dit is een voorstelling waarin ambacht en techniek, beweging en beeld, dans, theater, circus en beeldende kunst harmonieus met elkaar versmelten.
De Italiaanse Belg Claudio Stellato is niet in een hokje te vangen: hij is jazz-muzikant, danser, tekenaar en circusartiest. Stellato heeft niet per se een verhaal te vertellen, hij heeft geen grote boodschap, het gaat hem om het ontwikkelen van technieken. Dat vraagt tijd. Drie jaar lang werkte hij aan ‘La Cosa’, hij zocht naar puurheid en vond daarvoor inspiratie in de natuur, met hout als meest geschikte partner. Hij maakte zich dit materiaal helemaal eigen – net zoals een circusartiest met zijn act doet of een danser met zijn bewegingen – en weet er indrukwekkende sculpturen mee op te bouwen waarvan er een paar ook na de voorstelling te bekijken zijn.
En terwijl – tegen beter weten in – toch de vraag blijft zagen naar de achterliggende boodschap van dit alles blijven de vier mannen stapelen, balanceren, zwoegen. Ze doen dat zonder woorden, zonder muziek. Ze leunen daarbij tegen hun eigen fysieke grens aan en spelen een subtiel spelletje jenga met de zwaartekracht. Het ene moment fungeren de houtblokken als lievelingsspeelgoed, het andere moment lijken ze eerder een vervelend, onhandelbaar materiaal. Maar wie speelt met wie? Wie buigt voor wie?
Ondertussen zijn Stellato en Co in de weer met een houten boog die bij elk nieuw blok dreigt om te vallen. Het resultaat is niet verrassend, de mens kan vooralsnog niet winnen van de natuurwet, en het is net met dat soort fragiele evenwicht dat Stellato steken laten vallen. Zijn zoektocht is soms te repetitief, te uitgesponnen, te voor de hand liggend.
Het slotbeeld laat er dan weer geen twijfel over bestaan: de spaanders vliegen in het rond en de mannen hakken er samen hardhandig op los. Het is de laatste uitputtingsslag die zich vertaalt in een onuitputtelijke bass-beat. Een zwaar kloppend hart van hout.