>> Recensie geschreven n.a.v. de workshop circuskritiek georganiseerd door Circuscentrum in oktober en november 2015
>> Auteur: Hanna Mampuys
>> Voor overname artikel: contacteer maarten[at]circuscentrum.be
In Il n’est pas encore minuit van het Franse gezelschap XY nemen 22 acrobatische lichamen het op tegen de zwaartekracht. Ze lijken te winnen, want ‘samen staan ze sterk’. Precies dat is wat XY in hun voorstellingen wil onderzoeken: wat zijn de acrobatische mogelijkheden van een grote groep? Na de vorige succesvolle producties Laissez Portez en Le Grand C, is Il n’est pas encore minuit de volgende stap, de overtreffende trap.
In de openingsscène wordt er gevochten. Twee aan twee. En later iedereen met iedereen. Een krachtmeting tussen de 22 strakgetrainde lichamen. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Stilaan ontstaan er tussen de gevechten bouwsels van mensen, alsof ze besluiten hun kracht voor iets anders in te zetten. Torens van twee, een derde wordt er bovenop gegooid. Salto’s van het ene dragersduo naar het andere. Duikvluchten over elkaar heen. Dit is nog maar een voorproefje van wat ons te wachten staat.
Een uur lang zijn we getuige van de collectieve kracht van deze acrobatische lijven. Hun dynamiek en precisie zijn spectaculair. Maar hun vertrouwen en overgave zijn dat nog meer. Ondanks het zenuwslopende stunt- en vliegwerk waar deze artiesten zich aan wagen, zien we een aangename lichtheid op scène. De groep ademt en beweegt als één geheel. Ze zijn elkaars oren en ogen, elkaars armen en benen.
Soms gaat het fout, een toren stort in, een vlieger landt niet precies op de juiste plek. Maar de groep er rond vangt deze misstappen op. Ze trekken elkaar recht, ondersteunen als het te zwaar wordt en plukken verdwaalde vliegers net op tijd van de grond. Deze ‘foutjes’ zijn bijna even mooi als de feilloos gelukte figuren. Want beiden verbeelden hetzelfde: Je kan meer als je samen bent. Je springt hoger als je wordt geduwd. Je kan meer risico nemen als anderen voor je uitkijken. De acrobaten spelen hier letterlijk mee, wanneer ze enkele bouwsels opzettelijk laten instorten. Je denkt te weten waar ze naartoe gaan, maar even snel glijden de lijven uit elkaar en staan ze weer op de grond.
Verder in de voorstelling worden er hulpstukken bijgehaald. Met grote houten planken tussen hen in worden er vierhoge verdiepingen van mensen gebouwd. De planken dienen ook als vangnet en als trampoline. Om nog hoger te vliegen, katapulteren ze elkaar de lucht in met een bascule, een soort wipplank waar een vlieger aan de ene kant in de lucht wordt gesprongen door één of meer mensen aan de andere kant. XY schildert het ene adembenemende tableau vivant na het andere. Soms knallend en ‘in your face’, dan weer ingetogen, poëtisch.
In een poging tot lichtheid wordt er tussendoor gedanst – meer bepaald lindyhop – en gelachen: gedurende een hele scène worden de acrobatische bewegingen uitgevoerd onder constant gegiechel en gegier. Deze ingreep komt ietwat gekunsteld over. Want dit schouwspel van lichamen in samenwerking heeft geen ondertitels nodig. In overgave is geen lichtheid. Of eerder: er is enkel lichtheid. De prachtige, onvoorstelbaar draaglijke lichtheid van het bestaan als je je overgeeft aan het samenzijn, als je je laat dragen door een groep.