>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #37 (december 2013). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Maarten Verhelst
Een nieuw gezelschap in circusland: Cie Dislexcirque van docenten Arvid Lotigiers (31) en Raquel Sanchez (36). Ze leerden elkaar vorig jaar kennen in de coulissen van Circusplaneet en beslisten al snel om een eigen voorstelling te maken: ‘In-Controlado’, over “het onbewust onderdrukken en verbergen van karaktereigenschappen die we liever niet blootgeven.”
NAAM
>> Arvid: “Zonder te zoeken, schoot de naam Dislexcirque me op een dag plots te binnen. De suggestieve betekenis achter de leuke woordspeling inspireerde me meteen. Dyslexie, ook wel woordblindheid genoemd, duidt op problemen met het lezen en schrijven, bijvoorbeeld verward raken door letters, woorden en hun volgorde of moeite hebben met gedachten onder woorden te brengen. Als je dit vertaalt naar circus, acteren en lichaamstaal biedt het interessante, nieuwe manieren om je uit te drukken. Het zinspeelt ook op de moeilijkheid om te communiceren zonder woorden.”
>> Raquel: “Het drukt bovendien een soort stempel op ons werk en dwingt ons verder te zoeken in deze show en de volgende.”
PROCES
>> “We wisten dat we zouden werken met een Chinese mast, partneracrobatie, fysiek theater en muziek. We wisten ook dat we geen clichévoorstelling wilden maken, een liefdesverhaal met het typische aantrekken en afstoten. Maar iets origineels, een eigen taal creëren met Dislexcirque als inspiratie. We kozen uiteindelijk om een simpele kleerkast om te vormen tot een boeiend circusobject en zijn daarmee aan de slag gegaan. We hebben de hele voorstelling quasi volledig zelf gemaakt, met nu en dan wat toonmomentjes. In de laatste rechte lijn hebben we de hulp ingeroepen van Vesna Puric om ons te coachen.”
IN-CONTROLADO
>> “‘In-Controlado’ gaat over het opzetten van maskers, het onbewust onderdrukken en verbergen van karaktereigenschappen die we liever niet blootgeven. Over het proces om dat te herkennen en dat innerlijke een eigen stem, een eigen plaats te geven.”
DOCENT VS. ARTIEST
>> “Als lesgever moet je ook wel een beetje artiest zijn; je leerlingen zijn als het ware het publiek waarvan je de aandacht moet trekken. Maar het is natuurlijk op een heel ander niveau dan wanneer je op scène staat met een echt publiek vol verwachtingen. Als circusdocent ligt het accent ook vaak op het aanleren van techniek en hoef je helemaal niet in een rol te kruipen. Als artiest moet je dat wel kunnen, een heel ander verhaal dus…”
ALL-TIME FAVOURITE
>> Raquel: “Er zijn te veel echt mooie circusvoorstellingen overal ter wereld dat het moeilijk is er eentje uit te kiezen.”
>> Arvid: “Als ik een voorstelling moet kiezen dan zeg ik ‘Le sort du dedans’ van Baro d’Evel. Voor mij een prachtige voorstelling die werkelijk alles heeft: uitermate origineel, vol van emotie, visueel en theatraal overweldigend, muziek en klank als een eenheid erin verweven, technisch hoogstaand en dan dat paard…”
DROMEN
>> Raquel: “Te veel dromen om op te noemen, maar met een grote circusfamilie de wereld rondtrekken staat wel bovenaan de lijst.”
>> Arvid: “Ik ga mee.”