>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #30 (maart 2012). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Maarten Verhelst
Wat ooit een pretpark was aan de rand van een winkelcomplex – kinderen droppen en vervolgens gezellig een dagje shoppen – is nu het werkveld van een sterk gewaardeerde circusopleiding. Het Centre régional des arts du cirque in Lomme, nabij Rijsel, is officieel geen circushogeschool zoals ESAC of CNAC, maar levert elk jaar wel een hoogstaande lichting circusartiesten af. De Vlaming Balthazar Van Acker, een adept van circusatelier Salto Tienen, volgt er les in het voorbereidend jaar.
Balthazar Van Acker: “Annemie Pierlé en ik zochten vorig jaar een geschikte opleiding voor main-à-main-acrobatie. Toen we hoorden dat drie artiesten van Compagnie XY in Lomme lesgeven, was de keuze snel gemaakt om er audities te doen.
Het voorbereidend jaar en het eerste jaar van de artistieke opleiding zijn betalend, zo’n 3.000 euro, maar het tweede en derde jaar zijn volledig gratis. Dat is illustratief voor de visie van de school. Als ze je vertrouwen, investeren ze in jou en ben je vertrokken. Ze nemen dus ook niet zomaar elke student aan, je moet passen binnen het plaatje en je moet in een collectief kunnen aarden. Daar werken ze enorm aan: het collectieve, het groepsgevoel. Het is ook het exclusieve kenmerk van Lomme vergeleken met andere circusopleidingen. Men wil iets speciaals voortbrengen, genre Compagnie XY.
De motivatie die je collega-studenten en trainers je geven, is enorm. Je voelt je continu gesteund. Anderzijds ben je er heel vrij. De school werkt niet voor jouw carrière, je moet het zelf doen. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je wel of niet doet. Lomme is in die zin veel losser dan andere circushogescholen. Het zijn vooral je medestudenten die voor enige sociale controle zorgen.”
Beperkt aanbod
“Je kan er terecht voor slechts vier technieken: handstand, Chinese mast, jongleren en acro porté. Voor roue cyr, bascule, eenwieleren, noem maar op, is er geen plaats en zijn er geen lesgevers voor. Ze zeggen dat ook op voorhand. Het aanbod is beperkt, maar wat ze doen, daar zijn ze heel goed in. Ik vind dat niet slecht, het is duidelijk, ook tijdens het creëren of trainen. Het is geen onoverzichtelijke soep. Het bevordert bovendien de collectieve gedachte. In de porté-tent ben je elkaar constant aan het helpen, er zijn geen kliekjes, je hebt een band met iedereen.
Naast je eigen techniek krijg je ook moderne en klassieke dans, acrobatie, krachttraining, handstand, trampoline en theater. Ik vind het allemaal de max, behalve dat dansen, ik ben daar echt niet lenig genoeg voor (lacht). Elke woensdag is het vrij podium voor alle studenten, je kan er brengen wat je wil, en elke act wordt gezamenlijk besproken door de studenten en een artistieke coach. Heel inspirerend. En om de acht weken is het een week technische stage, dat is keihard werken op hoog niveau.”
Kippen & eenden
“De opleidingen in Brussel en Tilburg zijn dichterbij en in die zin veiliger. Het is inderdaad wel een stap om naar Frankrijk te gaan, zeker als je Frans erbarmelijk is. Maar na enkele maanden valt het heel goed mee. Lomme zelf, de gemeente, is ook heel chill. Ik weet niet hoe het komt, maar ik voel mij hier altijd op vakantie. Het enige echte nadeel van de opleiding zijn de kippen en eenden die op het terrein rondlopen. De kippen stelen alles en de eenden kakken alles onder.
Mijn vader is Luc Van Acker, onder meer bekend van de hit ‘Zanna’. Als klein ventje vond ik het geweldig om met hem op te trekken, ik was zijn trouwste groupie. Hij heeft mij nooit gepusht om ‘iets artistieks’ te doen, maar ik krijg van hem wel de meeste steun. Mijn moeder, nochtans ook een creatieve, is er totaal tegen dat ik circus doe. Zij weet namelijk hoeveel mijn vader verdient als artiest. Zij wil dat ik voor zekerheid kies, maar daar heeft ze mijn zus voor. Mijn zus heeft de brains en ik heb de artistieke guts meegekregen.
Op een gegeven moment heb ik gewoon beslist: ik ga ervoor, in plaats van een normaal diploma te halen en voor de rest van mijn leven niets te doen. Ik wil rondtrekken en optreden, ik wil de wereld zien. Als je erin gelooft, komt het altijd goed. Daar geloof ik echt in.”