>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #20 (september 2009). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Maarten Verhelst
Op 30 oktober gaat SHIFT in première in CC Berchem. Een week later staat deze productie van het Circuscentrum op het Circustheaterfestival in Neerpelt en in CC Knokke-Heist. SHIFT slaat bruggen tussen diverse podiumdisciplines: circus, dans, theater en muziek. CircusMagazine strikte regisseur Jan Daems op een snikhete zomerdag en stelde enkele pertinente vragen, zoals deze:
Beginnen de zenuwen al te komen?
Jan Daems: “Ik heb vooral zenuwen op de allereerste repetitiedag: het moment dat iedereen bijeenkomt en er werkelijk wordt gestart. Voor de première zelf heb ik geen zenuwen. Nog niet.”
Het woord ‘SHIFT’ doet mij denken aan de gelijknamige toets op het klavier.
“Dat is correct, maar het betekent ook ‘wissel’ of ‘verandering’. Elk personage staat dan ook op een moment in zijn of haar leven waarin veranderingen plaatsvinden. Deze plotse en onverwachte wendingen zijn in SHIFT de voedingsbodem voor nieuwe kansen.”
Waarover gaat de voorstelling eigenlijk?
“SHIFT gaat over onvoorwaardelijke liefde en vriendschap, en hoe je soms moet loslaten om te kunnen blijven liefhebben. Soms moet je de vriendschap lossen om vriend te kunnen blijven. Een belangrijk thema is ook de angst om in grote veranderingen te springen, om kansen te durven grijpen.”
Het gezelschap Cie Todavia is speciaal opgericht voor deze productie. Hoe heb je de artiesten bijeengezocht?
“Een deel komt uit het voorbereidend traject van workshops die het Circuscentrum begin 2008 organiseerde, een ander deel bestaat uit mensen met wie ik sowieso eens wilde samenwerken en een laatste deel zijn artiesten die toevallig mijn weg kruisten. De compagnie bestaat uit danseres Katja Pire, muzikant Adrian Lenski en circusartiesten Marijke Gevers, Mathieu Moerenhout, Régis Leroy en Thamar Hampe.”
Adrian Lenski is een van de broers van de band Die Anarchistische Abendunterhaltung (DAAU). Wat is zijn rol in SHIFT?
“Adrian is de engel met duivelse trekjes: zijn muziek is ondersteunend, maar kan evengoed lijnrecht tegen een bepaalde, bijvoorbeeld romantische, situatie ingaan. De live muziek is echt cruciaal in de voorstelling. Ofwel werden de muziekstukken geschreven in functie van de personages, ofwel werden bepaalde technieken of scènes gecreëerd in functie van de muziek.”
Begin 2008 ontstond SHIFT. Nu, eind 2009, is het zover. Hoe verliep het productieproces?
“Het was een typisch creatieproces met ups en downs. Er waren ook lange tussenpauzes die de kans gaven om de voorstelling te laten rijpen. Maar SHIFT is voor mij echt een kind waar ik onvoorwaardelijk van hou. Soms ben ik er kwaad op, soms maakt het me verdrietig, maar als ik voel dat de puzzelstukjes na twee jaar eindelijk in elkaar passen dan krijg ik helemaal zin om verder doen.”
En hoe verloopt de samenwerking met het Circuscentrum?
“Het is een aangenaam gevoel om ondersteund te worden door het Circuscentrum. Ik ben er ook heel erkentelijk voor. De financiële ondersteuning is uiteraard welgekomen, maar ook de praktische en promotionele hulp is onbetaalbaar. Je voelt dat je wordt geruggensteund door een groep mensen die er volledig achter staat.”
Tot slot, waarom moeten we zeker naar SHIFT gaan kijken?
“Omdat het mijn kind is, natuurlijk (lacht). En omwille van de muzikaliteit in de circustechnieken, de cross-over tussen verschillende disciplines, de poëzie, de beelden, en de herkenbaarheid van dagdagelijkse situaties.”