>> Dit artikel verscheen in CircusMagazine #20 (september 2009). Voor overname: contacteer maarten[at]circuscentrum.be.
>> Auteur: Liv Laveyne
Tot een kleine halfeeuw geleden was het Dommelhof in Neerpelt een parkje waar de rivier de Dommel door meanderde. Inmiddels is het provinciaal domein uitgegroeid tot een bedrijvige productie- en presentatieplek met internationale faam op vlak van circus en openluchttheater. Zo werd Dommelhof de uitvalsbasis voor Theater op de Markt, het openluchttheaterfestival dat om de twee jaar plaatsvindt in Hasselt en afgewisseld wordt met een Circustheaterfestival in Neerpelt, dit jaar begin november.
“Aanvankelijk nam Dommelhof vooral de rol op zich van een cultureel centrum met een brede programmering theater, dans en muziek voor heel Noord-Limburg, maar door de toenemende groei van stedelijke culturele centra drong zich een herprofilering op,” zegt Marc Celis, directeur van Dommelhof en programmator van het Circustheaterfestival. In eerste instantie gebeurde dat met de organisatie van een poppenfestival, maar al snel zag Celis dat er interessantere dingen gaande waren in het openluchttheater en circus. Inmiddels is het Circustheaterfestival, dat ontstond in 1999, aan zijn zesde editite toe.
Circustheater
Een van de belangrijkste tendensen van de afgelopen jaren is volgens Celis de evolutie van het circus naar een volwaardig theatergebeuren. “De tijd van gewoon een serie nummertjes opvoeren is voorbij. Er is het belang van een verhaal en de aandacht voor de vormgeving. Er is een kruisbestuiving met andere disciplines zoals dans en theater. Circusartiesten zijn zichzelf serieus beginnen nemen: vroeger ging het hen enkel om de techniek van hun kunstje te perfectioneren, nu hebben ze oog voor het totaalpakket, de sfeer, het publiek. En dan bedoel ik meer dan zoals vroger wat popcorm en frisco’s verkopen in de pauze. Al vind ik dat nog altijd zijn charme hebben. Ik hou wel van die wat ouderwetse, rauwe sfeer. Het moet voor mij niet zo gepolijst en afgelikt zijn als Cirque du Soleil maar daarom niet minder technisch perfect.”
Waarop let Celis bij het circus dat hij programmeert? “Het moet mij raken, zo simpel is het. Al is het maar tien seconden kippenvel, een beeld dat op je netvlies gebrand blijft. Zoals ik bijvoorbeeld onlangs had met de nieuwste voorstelling van Compagnie Rasposo waar ik zowaar euforisch ben buitengekomen en die we volgend jaar zullen tonen tijdens Theater op de Markt in Hasselt.”
Celis maakt er een punt van dat alle voorstellingen die hij programmeert, ook gezien zijn door hemzelf of iemand van zijn ploeg. “Ik vertrouw niet op van horen zeggen. Desnoods rijd ik 700 km om een voorstelling te zien, zoals onlangs nog gebeurd is. En gelukkig maar, ondanks de vele lovende commentaren die ik gehoord had, had ik persoonlijk niets met die voorstelling. Er moet een klik zijn.”
Evenwichtsoefening
Voor het Circustheaterfestival gaat Celis steevast op zoek naar een evenwicht tussen toegankelijke brede familievoorstellingen en iets uitdagender werk dat je er niet meteen zou verwachten zoals theatergroep Berlin met ‘Moscow’ en de dansvoorstelling ‘Ashes’ van Les Ballets C de la B. “De cross-overs die circus maakt met andere genres wil ik ook tonen. Het festival wil het publiek een divers smakenpalet aanbieden.” Cie Sacékripa die haar roots heeft in het straattheater. Het totaalcircus van La Famille Morallès, ondersteund door opzwepende zigeunermuziek. Cie B.A.L. met een eigenzinnige versie van ‘De vrouw met Baard’. Of de vier jonge gasten van Bibendum Tremens die het leven tussen twee dutjes op een bouwwerf verbeelden… Aanraders heeft Celis te over voor deze editie van het Circustheaterfestival dat naast 22 ‘affe’ voorstellingen ook toonmomenten van Vlaamse circusateliers, tentoonstellingen en workshops voor beginners en gevorderden brengt.